Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2007 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Hallo allemaal!

Dit is dan de kick-off voor de tweevleugelige minibouw! :)
Allereerst wil ik iedereen die meedoet succes en een hele plezierige brouw toewensen!

Dan nu iets over de kist die ik ga brouwen. De Fiat C.R. 42 "Falco" (Valken) heeft door de jaren heen diverse versies gekend. De geschiedenis van de kist kun je hier nalezen (ivm de copyright een linkje ipv tekst ). Specifiek de LW versie is de laatste in de productie van deze dubbeldekker. LW staat letterlijk voor LuftWaffe en zoals je dat al kunt raden is deze versie aangepast op de wensen van de Luftwaffe. Enkele kenmerken die verschillen met de "Falco" zijn o.a. een sterkere motorblok en aangepaste wieldragers. Voor de wieldragers zit het verschil in de wielkappen van deze niet intrekbare landingsgestel. Daar waar bij de "Falco" de wielkappen zowat de gehele wiel bedekken, heeft de Luftwaffe in de LW versie er voor gekozen om de wielen nagenoeg open te laten. Dit resulteerd in verminderd gewicht en meer weerstand. Een afweging dus...
Duitsland heeft er 200 stuks van dit toestel besteld. Uiteindelijk hebben de bombardementen op de Fiat fabriek er voor gezorgd dat er slechtsca. 112 stuks afgeleverd zijn waarvan er 75 goedgekeurd zijn en daadwerkelijk voor de Luftwaffe hebben gevlogen.

De kit van dit toestel is door Iteleri vervaardigd.

Artwork
Afbeelding

Inhoud
Afbeelding

Bij het assembleren van de cockpit heb je de keuze om het instrumenten paneel als een decal erop te plakken of anders een apart onderdeeltje met de "metertjes" erop te plakken. Decals van de "metertjes" zien er goed uit en het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Dit heb ik als volgt opgelost...

Links originele deel van het instrumenten paneel en rechts de aangepaste.
Afbeelding

Dit is dat het idee dat ik gekregen heb. De decal moet door het paneel heen zichtbaar zijn.
Afbeelding

Dit was het dan voorlopig. Tot de volgende keer!

===
/EDIT: Koptekst gewijzigd naar Minibouw 2.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op di 22 mei, 2007 15:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2007 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Hoi SpeedAs,

Ten eerste, leuke kit heb je uitgezocht, die ben ik nog niet eerder tegengekomen hier!

Over dat instrumentenpaneel, wat is je plan precies? Want volgens mij moeten die decals wel ergens op geplakt zitten, en is het niet zo'n succes om ze achter op het instrumentenpaneel te plakken. Wellicht kun je een stukje wit styreen in de zelfde maat snijden/vijlen als het instrumentenpaneel, hier de decal op plakken, en vervolgens het instrumentenpaneel daar weer op plakken. (Ik denk dat je voor deze instrumenten decals zowizo een lichte, liefst witte ondergrond nodig hebt)

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2007 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Wel, de decals of de plastic variant van de instrumenten panelen moeten op een andere onderdeel geplaatst worden waardoor een stukje styreen op maat overbodig is. Decals zelf hebben al een witte achtergrond. Ik ben nu met het model bezig, vanavond post ik wel een paar foto's van mijn plan of met een beetje geluk het resultaat. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2007 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Ok.

Ik denk dat het hoe dan ook verstandig is om de ondergrond waar de decals op moeten van een lichte ondergrondkleur te voorzien, wit of heel licht grijs, omdat witte decals meestal niet uitblinken in hun "dekking", dus een donkere ondergrond blijf je er vaak door zien.

Maar doe uiteraard wat jij denkt dat het beste is, en nogmaals veel succes.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2007 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Zo, vandaag weer iets gedaan aan het model. Ik ben een rond gaan snuffelen op deze website: http://www.airwar.ru en heb toch best wel interessante referentie materiaal tegen gekomen. Zo laten meerdere tekeningen zien dat Italeri je de pedalen ondersteboven laat monteren. An sich is dit probleempje redelijk simpel te verhelpen door de pedalen gewoon om te draaien... Nou niet helemaal. De leren riemen die je voeten op hun plaats houden zitten dan helemaal verkeerd om. Wel, Iteleri's impressie van deze riemen gewoon lossnijden en nieuwe maken.

Afbeelding

@Niek: Hierbij nog een foto om mijn idee over het instrumentenpaneel te veduidelijken. De oppervlakte waar het rechter paneel op ligt wordt gewoon wit geschilderd, waarna de decal erop wordt gezet en als laatste uitraard paneel met gaatjes voor de metertjes erop lijmen. Dus Niek, thanks voor de tip over witte achtergrond. Hier heb ik helemaal niet bij stil gestaan.
Afbeelding

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooi detailwerk hoor. Ik zou soms graag willen dat ik een camera had die zo goed close up's kan maken. Ben zeer benieuwd naar het vervolg...

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Riempjes zien er keurig uit! Hoe heb je de bevestiging van de riempjes gemaakt? Gewoon dun ijzerdraad?

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
@KitBoy
Nico, deze foto's zijn met een gewone 5 megapixel camera gemaakt. De Pentax Optio S5n om precies te zijn. Deze camera is niet zo heel erg duur, maar heeft wel hele leuke SuperMacro functie. Met een beetje vaste hand en zonder flits (wel voldoende belichting) kun je zulke foto's maken. :)

PS: Zoals je ziet zit er helemaal niks speciaals in deze kit. Alhowel ik denk dat per land de uitgave van de dozen verschilt. Deze kit heb ik begin oktober vorig jaar in Tallinn, Estland gekocht tezamen met de Henschel kit. Het is daar niet veel goedkoper, maar het heeft dan toch iets speciaals. :)

@Shake
Thanks Sjaak! De bevestiging van de riemen is inderdaad van dun ijzerdraad gemaakt. In dit geval is dat ijzerdraad uit een vuilniszaksluiting afkomstig.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2007 2:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Wat een dag! Bezoekjes aan Amstelveen kosten mij doorgaans best wel wat geld, maar dat het vandaag zo "groots" zou uitpakken had ik nog niet durven dromen. Wat heb ik gedaan, of om precies te zijn wat heb ik niet kunnen laten... Here we go!

Dit is mijn oude Profi spuit van Revell...
Afbeelding

Dit is een nieuwe set: Revell Vario Master Class met fijne, middel en grote spuitkoppen.
Afbeelding

Ik had ook schoon genoeg van de spuitbussen met drijfgas. Enfin, duurste aanschaf van vadaag: Master Class Compressor.
Afbeelding

Tezamen met wat Tamiya tape, acrylic thinner, styrene en nog wat andere kleinigheden is de totale schade van vandaag bijna 500 Euro... :roll:

Het kind in mij wilde gelijk de nieuwe speeltjes uitproberen. Daarvoor moest eerst wel de rest van het geplande scratchwerk in de cockpit af.
De "grips" bij de stoel heeft Italeri als een tweetal kuipwanden gemaakt. Deze moeten echter als volgt uitzien. Verder heb ik ook nog een zuurstoffles gemaakt.
Afbeelding

Zelfde, maar dan nu gespoten in de basiskleur.
Afbeelding

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2007 2:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 15:05 pm
Berichten: 1363
Woonplaats: Brussel (BE)
je hebt spoken, en je hebt SPOKEN! :)
mooie aankopen... hoewel ik zelf geen voorstander ben van revell-airbrushes. maar goed, laat mij zeker de pret niet bederven. Goed werken zal t zeker!

Sc6 ermee!
grtz

_________________
Bouw... ? Brouw zeg ik u, BROUW! @ Monogram F-18A Hornet
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement