Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Suzuki RG 500 According to A. Kabaalstra
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=81&t=6471
Pagina 1 van 5

Auteur:  Arie Kabaalstra [ za 09 sep, 2006 10:59 am ]
Berichttitel:  Suzuki RG 500 According to A. Kabaalstra

Ok.. bij deze ben ik ook in een Groepsproject verzijld geraakt..
zo kunnen we elkaar steunen in het bouwen van deze kit:

Afbeelding

Een bescheiden beginnetje mijnerzijds bracht aan het licht dat het bouwen van deze ( oorspronkelijk Matchbox) Kit geen makkie gaat worden, de gereedschapmakers hebben niet echt hun best gedaan op de gietmatrijzen, maar met een beetje onderlinge hulp moet er toch wel wat moois van te maken zijn..

Gedeelten uit onderstaande tekst is ook te lezen in Antonin's Topic over deze motor.. ik heb ze om mijn verslag te completeren even hierheen gekopiëerd

Arie Kabaalstra schreef:
Ik heb em inmiddels ook uit de kast getrokken.. en ik heb al gezien dat ik de bouwhandleiding aan mijn laars moet gaan lappen.. de bouwvolgorde van het motorblok staat al garant voor kieren waar een postbode het benauwd van krijgt..

eerst de Carterhelften op elkaar, dan 't cilinder-onderblok ( part 11 ) erop, dan de zijkanten glad schuren, en de uitdrukker ( sinkmark op part 19, vlakbij het nummer 19 op het onderdeel, afsnijden of vijlen, anders ligt ie niet vlak tegen je blok aan..

als je dat voor elkaar het, dan kun je de Cilinders erop gaan zetten.. ( parts 18)

Verder valt het me op, dat Revell gegoten heeft met véél te korte "Sprue-mounts"... je komt er met een tangetje met geen mogelijkheid fatsoenlijk tussen om de onderdelen uit de Sprue te knippen.. verder hebben ze sommige Sprue-mounts op kompleet idiote plaatsen gezet.. op plaatsen waar je twijfelt.. hoort die uitstuling er nu wel aan, of is het alleen maar een sprue-mount, of ze zitten op een klein detail vast, zoals een Tapeindje van je carter.. moet je een radiusje van 0,6 mm na gaan zitten schrapen, en vijlen om dat weer een beetje in model te krijgen..


Arie Kabaalstra schreef:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/

in dit Topic is iemand bezig met de restauratie van een echte.. en daar zit meer werk aan als aan dit kitje.. tevens.. heb ik de oorsprong van deze kit gevonden.. deze "revell" is een Gereboxte Matchbox!...

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/3


Arie Kabaalstra schreef:
Net nog even in het eerder aangehaalde linkje zitten spitten.. de Cilinders kloppen ook van geen kant.. 't moeten 2 paar zijn.. de machine had 2 krukassen, en de Cilinders stonden 180 graden gedraaid ten opzichte van elkaar op de voorste en achterste krukas.. derhalve zat de linkse Cilinder van de voorste krukas ook rechts op de tweede krukas.. en dat zelfde geldt voor de rechtse Cilinder voor, en de linker achter... Revell ( of eigenlijk Matchbos heeft verdikke 4 Rechtsvoor geleverd!! 't spoelkanaal dat aan de buitenkant zichtbaar is, moet op de voorste cilinders net voor en op de achterste cilinders net achter het hart zitten.. de spoeling was naar achteren gericht om een "Koprol spoeling" te krijgen.. door de hoge ( dus vroeg openenende) uitlaatpoorten op race-tweetakten, kon het verse mengsel uit de spoelpoorten mooi alle "Verbrande rommel" langs de Kop wegspoelen, en tevens de "pet" een beetje koelen..( sorry dat ik even doorsla.. acht jaar racen met een tweetakt.. 't blijft je bij.. :) )



Arie Kabaalstra schreef:
Afbeelding

Zo dus... 't hoogste stuk aan de zijkant van de Cilinder weggevijld, en op het lage stuk 2 stripjes Evergreen geplakt.. morgen gaat er een likje plamuur tussen om het netjes af te werken..

[img]

Arie Kabaalstra schreef:
nee.. niet op dezelfde plek ..

het dikste stuk wat ik weggevijld heb, dat zit voor de cilinder rechtsvoor, en links achter op de goede plaats.
Voor de andere 2 cilinders moet het dikste stuk op de andere kant van het vlakje zitten.. dus op het gedeelte wat ik NIET weggevijld heb, daar plak ik de stripjes Evergreen ( een plaatje van de goede dikte scheelt weer plamuren, maar ik had alleen stripjes in deze dikte.. :)
Wegvijlen tot dezelfde hoogte als het andere vlakje ( daar waar je later de stripjes opplakt om weer een verhogingkje te krijgen... )


Afbeelding

op deze manier pas je dus 2 cilinders aan, Links voor en Rechts achter.. de Cilinder Rechtsvoor, en Linksachter zitten goed in de Kit..


En inmiddels zit er dus een likje Plamuur tussen de stripjes.. en kan de boel uitharden.. kan ik mooi even de carburateurs gaan doen

Afbeelding[/img]

Auteur:  Arie Kabaalstra [ za 09 sep, 2006 11:16 am ]
Berichttitel: 

Ik ga nu het motorblokje spuiten, als je in één van de rechthoekige "cilinder-mounts" een gaatje boort, dan kun je het hele blok zo op een sate stokje zetten om te spuiten.. gaatje zie je niet meer als je de cilinders erop zet.. :)

Auteur:  Antonin [ za 09 sep, 2006 12:01 pm ]
Berichttitel: 

Leuk dat je de enige bent in de groep :lol:

Auteur:  Arie Kabaalstra [ za 09 sep, 2006 12:04 pm ]
Berichttitel: 

als je wilt, kan ik jouw Topic wel even hierheen verhuizen Ok?.. dan hoor jij er ook bij.. :)

Auteur:  Antonin [ za 09 sep, 2006 12:07 pm ]
Berichttitel: 

Ik zie het wel verschijnen :wink:

Auteur:  Arie Kabaalstra [ za 09 sep, 2006 14:37 pm ]
Berichttitel: 

Zoals je kunt zien.. je staat erbij.. .:)

ik heb nog even wat gedaan aan de cilindertjes..

even een dryfitje...

Afbeelding

Goed is nu te zien hoe de spoelpoorten op de voorste en achterste cilinders gespiegeld zijn..

Auteur:  Antonin [ za 09 sep, 2006 14:46 pm ]
Berichttitel: 

Alleen zie je er straks niets meer van. De caburateurs komen er nog voor en later de kuip of we moeten de kuip er af laten net zoals Tankard het heeft gedaan :wink:

Auteur:  tankard [ za 09 sep, 2006 15:05 pm ]
Berichttitel: 

Antonin schreef:
Alleen zie je er straks niets meer van. De caburateurs komen er nog voor en later de kuip of we moeten de kuip er af laten net zoals Tankard het heeft gedaan :wink:


Gewoon in de container met de kuip :wink: , dan zie je teminste nog wat van het mooiste van de motor ( het blok ).

Ik denk dat Arie alweer nieuwe handel gaat ruiken, kuipsteuntjes :roll: .

Ik ga jullie zeker volgen en met een beetje onzinnige raad bijstaan waar ik kan.

Denman

Auteur:  Arie Kabaalstra [ za 09 sep, 2006 16:42 pm ]
Berichttitel: 

net weer even zo'n puntje ontdekt waarvan je denkt.."Hoever moet ik dat onderdeel afsnijden?" de onderkant van de carburateurs, de aftap, en bevestiging van de vlotterbakken zit precies aan een spruemount.. niet helemaal tot aan de vlotterbakken wegsnijden dus..

Voor een realistische weergave, de aftapschroef messingkleurig schilderen.. ( goud of Brons, met een mespuntje zilver erin..'t moet een beetje bleek-gelig zijn )

Auteur:  Antonin [ za 09 sep, 2006 19:12 pm ]
Berichttitel: 

Arie, met welke verf heb je het blok gespoten. Toch niet weer een van je beroemde cocktails :lol:

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/