Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2007 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 aug, 2006 20:47 pm
Berichten: 829
Woonplaats: lage zwaluwe (noord-brabant)
nog meer 612's, het wordt nog leuk hier :roll: :lol:
Nee geintje :wink:
Veel succes met de bouw!

Groetjes Ruud (die het leuk vind om de bouwstylen te volgen van de scaglietti's hier op het forum, omdat ik er zelf ook 1 maak :D )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2007 11:44 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Vooruit; maar even wat fotootjes..

Zoals Gerwin ook al aanhaalde lijkt deze Ferrari erg groot... hij doet niet veel onder voor een vrachtwagen-chassis:

Afbeelding

Het eerste onderdeel heb ik lekker al klaar :P (moet alleen nog in de was):

Afbeelding
Afbeelding

Een probleempje van de kit; de spoorbreedte achter is te breed.. de wielen komen daardoor net iets te ver onder de koets uit, dus die wordt nog aangepast.. aangezien ik denk dat dat mogelijk is bij de blokken van de ophanging heb ik het differentieel alvast voltooid..

De kleppendeksels heb ik bekleed met BMF, om daar een laagje mat rood overheen te zetten, wat ik er bij de lijnen af kan vegen.. zodat dit resultaat in het vooruitzicht ligt:

Afbeelding
met dank aan Gerwin voor de foto.. :wink:

Tevens zullen de 2 aluminium delen (wat zijn dat ? :roll: ) waar "Ferrari" op staat voorzien worden van een metal transfer, om wat reliëf aan te brengen alvorens het spuiten.. dit ziet er m.i. wat beter uit als het platte stickertje uit de kit.. (dat zit bovendien al op mijn F1 blok..)

Wat ik verder nog uit moet zoeken:

* de juiste kleur voor het interieur van de rode auto (yep; Gerwin bouwt de zilveren :lol: ), ik dacht dat Tamiya een kleurtje heeft wat erg dicht in de buurt komt van het Ferrari-beige, waar de rode auto mee uitgerust is:

Afbeelding
Afbeelding


* de beste manier om een en ander te weatheren.. Grendel ? Lees je misschien mee ? :) , aangezien ik een dergelijk resultaat voor ogen heb:

Afbeelding
bron: CD die bij de decals zit :P

Ik heb hiervoor reeds wat weathering-sticks van Tamiya in bestelling en dacht zelf om het 'stof' aan de zijkant te maken met mijn airbrush.. maar ik kan elke hulp hiervoor gebruiken :?

Voor zover vast dit berichtje.. ik ga mijn motor starten 8)

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2007 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
@dnerix


Volgens mij zijn die "2 aluminium delen" waar normaal een ferrari logo op moet zitten, de luchtfilters.

Voor de rest knap werk!

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2007 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Het mag dat even geduurd hebben, maar ik ben er eindelijk weer en heb er nog een update bij ook nog. Ik heb de motor eens uitgepakt en deze eens deels in elkaar geplakt en deels gedryfit. Daarna een paar referentiefoto's erbij gepakt en hem eens goed onder de loep genomen. Revell heeft goed zijn best gedaan op het motorblok, de grootste details zijn netjes nagebootst. Neem maar eens een kijkje bij de referentiefoto die Erik hierboven heeft geplaats en de volgende foto van de eerste dryfit:
Afbeelding
Potentie genoeg dus om er iets moois van te maken. Het belangrijkste wat toch wel opvalt is de structuur van het motorblok. Diegene die de docu op tv hebben gezien over de Ferrari-fabriek, die hebben meegekregen dat de motorblokken in zand worden gegoten. Ze maken de mal van zand, gieten hierin het motorblok en verwijderen op een trilband het zand weer. Hierdoor ontstaat er een grove structuut op het motorblok, wat natuurlijk erg logisch is en ook nog eens een mooi effect geeft. Echter is het motorblok van Revell is zo glad als een babykontje, ik moest daarvoor dus zelf een oplossing bedenken. Ik had al bedacht dat is Alclad II lakken wou gebruiken tijdens deze bouw, gelukkig had ik de primer en de black base ook meegenomen uit de shop gister. Ik heb dan ook regelmatig gelezen dat met de primer deze structuur kunt nabootsen en de primer van Alclad II is daar achteraf perfect voor. Ik heb eerst een laagje gewoon aangebracht, zodat de plastickleur vast wat op de achtergrond kwam. Daarna heb ik de druk wat verhoogd en de primer van veraf erop gespoten. Nu droogt de primer als het ware al in de lucht, waardoor het korrelig op de motorblok droogt. Het resultaat, het komt aardig in de buurt bij een 1:24 zandgegoten product. Maar het oordeel is natuurlijk aan jullie, ik ben alvast tevreden:
Afbeelding
Afbeelding
Nou die stap achter de rug is, kan ik door met de kleur. Ik heb eerst een klein laagje black base erop gespoten om de kleur noch iets beter uit te laten komen. Nu heb ik echter een vraag voor diegene die daar ervaring mee hebben. Het heet namelijk Gloss Black Base en dat moet ook om chrome en aluminium aan te brengen, alleen droogt het bij mij mat op als een dolle :? . Doe ik nu iets fout, of zit er iets anders fout? Nu geeft het bij dit project niets, maar bij een beetje chrome komt een laagje glanzend zwart wel van pas. Nadat de zwarte onderlaag had gedroogt heb ik Alclad II Steel op het blok gespoten en ja ik weet dat de echte blokken niet van staal zijn. De kleur benaderd het echie nou eenmaal redelijk netjes en daar gaat het nu eenmaal om:
Afbeelding
Afbeelding
Verder is te zien, dat Revell al goed zijn best heeft gedaan en de bougiedoppen al heeft ingegoten. Dit komt goed van pas, ik heb dan voor de verfperikelen overal al een gaatje van 0,5 mm ingeboord voor de aankomende kabels. Ik ben alvast met 3 begonnen, maar ik vind dat altijd zo'n gepriegel dat ik het in etapes ga doen. De eerste 3 kabels van 0,4 mm zitten erin en ze lopen naar achter het blok. Omdat nergens te vinden is hoe het precies loopt en omdat het gewoonweg toch niet te zien is, heb ik ze gewoon in een gat aan de achterkant van het blok geleid. Lekker loos en nergens heen dus, maar het gevoel dat ze er zitten is al genoeg:
Afbeelding
Dan ga ik nog even door met de kleppen deksels en de luchtinlaten op de bovenkant. Het middelste gedeelte wat naar beneden het blok inloopt is hetzelfde als het motorblok zelf. De deksel daarintegen hebben een rode kleur gekregen, maar zijn wel van dezelfde structuur als het motorblok. Dit onderdeel van Revell kreeg dus ook de zelfde primerbehandeling als het motorblok. Daarna werden de deksels in een eigen mix van glanzend rood en een drupje mat rood gezet (Revell Aqua Colors) zodat ze ongeveer het 1:1 gelijken. Daarna werd het middelste deel weer van Alclad II Steel voorzien (wel eerst even een tapeje geplakt over de inmiddels rode kleppendeksels):
Afbeelding
Dat was zo'n beetje het werk van vandaag. Ik heb aardig wat geëpirimenteerd en ben ook weer eens iets opgeschoten. Voor morgen heb ik ook al wat geplanned: Ik wil de luchtfilterhuizen (dat zijn die alumium bakken met dat Ferrari logo erop Erik :wink: ) schuren en van een metal transfer voorzien, de aanzuigbuizen semigloss zwart maken, de deksels van strepen en logo's voorzien en nog wat kabels leggen. Verder moet natuurlijk het een en ander ontchroomt worden, het past natuurljik niet op deze Ferrari, zo bling stuk onder de kap. Nog even een overzichts plaatje van het werk van vandaag:
Afbeelding

Gerwin

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2007 20:44 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Ziet er allemaal mooi uit Gerwin vooral het idee van het in zand gieten vind ik erg geslaagd!
Verder heb ik er niets op aan te merken,al hoop ik wel dat je al dat chroom onder de motorkap wat zult behandelen!

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2007 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Mooi werk zo!
Alclad II heeft meer dan chroom alleen, zoveel is duidelijk. :P
De bougiekabels zijn mooi gedaan, maar veel zie je niet meer terug,
geloof ik. :D Het valt trouwens wel op dat de "Ferrrari" tekst niet
op de luchtboxen staat. Bij de foto's van het origineel is het prominent
zichtbaar. Jammer, hadden ze best wel kunnen doen toch? :?

Inderdaad een beest van een auto, met dat chassis zou je verwachten met een tientonner te maken te hebben. (= bakwagen C-rijbewijs)

Happy Modeling,
Easy Rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2007 10:24 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Even een weekendje Duitsland en meneer knalt hier een mega-update neer :lol: :wink:

Wat een goed idee van dat zand effect Gerwin ! Echt gaaf.
Alleen niet vergeten een Ferrari-embleempje op de luchtfilters te plakken (bedankt autOverzicht) voordat je deze aluminium gaat spuiten.. maar dat wist je al :wink:

Je hebt trouwens mooie dunne kabeltjes gebruikt zo te zien.
Het mooie van kabel t.o.v. bijvoorbeeld ijzerdraad is dat echte kabel zich mooi vormt als kabel.. wat je bij ijzerdraad na moet bootsen.
Ik ga maar eens vlug wat doen aan mijn versie..

~Erix (die zijn opvolger (de 599 GTB) alweer tegengekomen is op de Autobahn, maar te laat was met de camera :cry: )

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2007 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Mooie How-to voor het "zandgegoten" oppervlak.. bedenk wel dat Ferrari zijn blokken giet in "kernzand" de vormen zijn ook allemaal kunsthars gebonden, zodat ze "kastloos" gegoten kunnen worden..

Ok.. Sorry.. dat was dus even een staaltje "Gieters-Jargon" waar een leek niets van snapt..

Komtie dan hè : Kernzand, een fijn zand, doorgaans gebruikt voor "kernen" de delen in een gietvorm die later de Holten vormen in het gietstuk, Kernen zijn meestal gebonden met "waterglas", ( Natriumsilicaat ) of een kunsthars.

Bij het "klassieke zandgieten" gebruikt men een grover zand voor de grote vormholte ( meestal kleigebonden ), hierin worden de kernen dan geplaatst.

Bij Ferrari worden de vormen machinaal gemaakt, en dat doen ze dus met "kernzand" omdat deze wat "maatvaster" zijn, en sterker.. zo kan men de losse delen in elkaar zetten tot een gietvorm.
Bij het klassieke gieten heb je een "vormkast" nodig ( een stalen of gietijzeren omkasting ) om het vormzand op zijn plek te houden.. bij de machinaal gevormde vormen van Ferrari is dit niet nodig.

Even terug naar de Ferrari's nu.. 't effect is zeker de moeite waard, straks gaan er nog wat laagjes verf overheen die het "korrelige" effect weer iets afzwakken.. kortom!.. een Puik stukje werk met oog voor detail!

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2007 22:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Tijd om jullie maar eens kennis te laten maken...



Afbeelding

Aangezien hij weinig te doen heeft afgelopen tijd komt hij mij maar eens helpen :P . Lekker makkelijk om eens wat vast te houden of zo.. (en hij wil bovendien graag op de foto :wink: )..
Zoals bijoorbeeld om de luchtfilter even omhoog te houden:
Afbeelding

of de gehele bovenzijde van de V12:
Afbeelding

en de met BMF bewerkte deksel:
Afbeelding

Deze wordt zijdemat rood, en die strepen tracht ik weg te gaan vegen zodat er een mooi chroom lijntje overblijft.

Ook de motor gespoten en een schild boven de uitlaten:
Afbeelding
Afbeelding

Evenals de bodemplaat, maar daar heb ik nog geen foto van.
Daarnaast hebben we wat gebouwd om de kleppendeksels te kunnen spuiten / schilderen :D
Afbeelding

De body ook nog even lichtjes geschuurd en gecontroleerd op gietnaadjes en dergelijke.. toen de motorkap maar even gedryfit; en die past nog niet helemaal lekker.

Als hij achter strak en gelijk zit kiert hij aan de voorkant links:
Afbeelding
Afbeelding

En aan de voorzijde gelijk geeft dit resultaat:
Afbeelding

Dat moeten we nog even gaan uitvogelen hoe we dat uit gaan vogelen. Zou dit kunnen met behulp van de (hete) kraan ? en dan iets of wat verbuigen zeg maar.. :roll:

Volgende keer duidelijkere foto's; het werd snel donker :D

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2007 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Kijk, ook Erik is dan eindelijk helemaal los. Ik heb nog wel een vraagje. Ik weet zo dat je spuitcabine nog niet gereed is, dat betekent dat je prachtige en heerlijke H&S Evolution nog in de verpakking zit :mrgreen: . Waarmee heb je de boel dan zoal gespoten? Met name de kleuren zou ik graag weten! Verder ben je goed bezig, ik mis toch wel wat structuur op je blokkie hoor :P , grapje, dat zie je toch helemaal niet terug. Ik zie dat jou motorkapje ook zo krom als een hoepeltje is, welkom bij de club. Ik ben ook nog druk aan het bedenken om dit op te lossen.

Gerwin

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement