Het mag dat even geduurd hebben, maar ik ben er eindelijk weer en heb er nog een update bij ook nog. Ik heb de motor eens uitgepakt en deze eens deels in elkaar geplakt en deels gedryfit. Daarna een paar referentiefoto's erbij gepakt en hem eens goed onder de loep genomen. Revell heeft goed zijn best gedaan op het motorblok, de grootste details zijn netjes nagebootst. Neem maar eens een kijkje bij de referentiefoto die Erik hierboven heeft geplaats en de volgende foto van de eerste dryfit:
Potentie genoeg dus om er iets moois van te maken. Het belangrijkste wat toch wel opvalt is de structuur van het motorblok. Diegene die de docu op tv hebben gezien over de Ferrari-fabriek, die hebben meegekregen dat de motorblokken in zand worden gegoten. Ze maken de mal van zand, gieten hierin het motorblok en verwijderen op een trilband het zand weer. Hierdoor ontstaat er een grove structuut op het motorblok, wat natuurlijk erg logisch is en ook nog eens een mooi effect geeft. Echter is het motorblok van Revell is zo glad als een babykontje, ik moest daarvoor dus zelf een oplossing bedenken. Ik had al bedacht dat is Alclad II lakken wou gebruiken tijdens deze bouw, gelukkig had ik de primer en de black base ook meegenomen uit de shop gister. Ik heb dan ook regelmatig gelezen dat met de primer deze structuur kunt nabootsen en de primer van Alclad II is daar achteraf perfect voor. Ik heb eerst een laagje gewoon aangebracht, zodat de plastickleur vast wat op de achtergrond kwam. Daarna heb ik de druk wat verhoogd en de primer van veraf erop gespoten. Nu droogt de primer als het ware al in de lucht, waardoor het korrelig op de motorblok droogt. Het resultaat, het komt aardig in de buurt bij een 1:24 zandgegoten product. Maar het oordeel is natuurlijk aan jullie, ik ben alvast tevreden:
Nou die stap achter de rug is, kan ik door met de kleur. Ik heb eerst een klein laagje black base erop gespoten om de kleur noch iets beter uit te laten komen. Nu heb ik echter een vraag voor diegene die daar ervaring mee hebben. Het heet namelijk Gloss Black Base en dat moet ook om chrome en aluminium aan te brengen, alleen droogt het bij mij mat op als een dolle
. Doe ik nu iets fout, of zit er iets anders fout? Nu geeft het bij dit project niets, maar bij een beetje chrome komt een laagje glanzend zwart wel van pas. Nadat de zwarte onderlaag had gedroogt heb ik Alclad II Steel op het blok gespoten en ja ik weet dat de echte blokken niet van staal zijn. De kleur benaderd het echie nou eenmaal redelijk netjes en daar gaat het nu eenmaal om:
Verder is te zien, dat Revell al goed zijn best heeft gedaan en de bougiedoppen al heeft ingegoten. Dit komt goed van pas, ik heb dan voor de verfperikelen overal al een gaatje van 0,5 mm ingeboord voor de aankomende kabels. Ik ben alvast met 3 begonnen, maar ik vind dat altijd zo'n gepriegel dat ik het in etapes ga doen. De eerste 3 kabels van 0,4 mm zitten erin en ze lopen naar achter het blok. Omdat nergens te vinden is hoe het precies loopt en omdat het gewoonweg toch niet te zien is, heb ik ze gewoon in een gat aan de achterkant van het blok geleid. Lekker loos en nergens heen dus, maar het gevoel dat ze er zitten is al genoeg:
Dan ga ik nog even door met de kleppen deksels en de luchtinlaten op de bovenkant. Het middelste gedeelte wat naar beneden het blok inloopt is hetzelfde als het motorblok zelf. De deksel daarintegen hebben een rode kleur gekregen, maar zijn wel van dezelfde structuur als het motorblok. Dit onderdeel van Revell kreeg dus ook de zelfde primerbehandeling als het motorblok. Daarna werden de deksels in een eigen mix van glanzend rood en een drupje mat rood gezet (Revell Aqua Colors) zodat ze ongeveer het 1:1 gelijken. Daarna werd het middelste deel weer van Alclad II Steel voorzien (wel eerst even een tapeje geplakt over de inmiddels rode kleppendeksels):
Dat was zo'n beetje het werk van vandaag. Ik heb aardig wat geëpirimenteerd en ben ook weer eens iets opgeschoten. Voor morgen heb ik ook al wat geplanned: Ik wil de luchtfilterhuizen (dat zijn die alumium bakken met dat Ferrari logo erop Erik
) schuren en van een metal transfer voorzien, de aanzuigbuizen semigloss zwart maken, de deksels van strepen en logo's voorzien en nog wat kabels leggen. Verder moet natuurlijk het een en ander ontchroomt worden, het past natuurljik niet op deze Ferrari, zo bling stuk onder de kap. Nog even een overzichts plaatje van het werk van vandaag:
Gerwin