Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

1:24 Protar Ferrari 250 GTO
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=80&t=9241
Pagina 1 van 15

Auteur:  easy rider [ di 27 feb, 2007 15:14 pm ]
Berichttitel:  1:24 Protar Ferrari 250 GTO

Ik heb me lekker impulsief opgegeven voor deze Ferrari-actie. Het was ook een goed excuus om aan een vers kitje te beginnen. Ik heb zo'n achttal kitjes liggen die voor meer dan de helft klaar zijn en waarvan ik vond dat 'ie eerst maar 's af moesten. :?
Maar dan toch niet in het jaar dat Ferrari reeds 60 jaar de harten op hol brengt met het steigerende paard. :mrgreen:
Tja, en dan de keuze... Zonder deze actie had ik nooit een Ferrari als eerste gebouwd. Leuk, door deze actie kijk je toch weer even anders tegen je eigen winkeltje aan. Ik heb ook mooie Ferrari's! Ik heb de Ferrari gekozen waarvan ik al weet welk kleurtje 'ie moet krijgen. (Ik kan nogal moeite hebben de goede kleur te kiezen.)
En de kleur is.....
Heel erg donkerblauw, bijna zwart! :twisted:
Tenminste één van de oorspronkelijke 40 had die kleur. (Er bestaan ook replica's )

Maar goed, het wordt tijd dat de Protar zich even netjes gaat voorstellen. De zakjes heb ik nog dichtgelaten, deze temperamentvolle kit popelt om aan te slag te gaan. Na wat aanvankelijke boosheid over het ongebouwd op de plank liggen voor al die jaren overheerst nu de Italiaanse vreugde. Wen eerst maar aan daglicht voor je vrij mag!

Afbeelding

Kijk 'm eens glimmen van trots! Is ook een beetje Italiaans ongeduld natuurlijk, hij wil zonder laklaagjes gebouwd worden. De velgen hebben ook hun beste beentje voorgezet, ze hoeven niet opnieuw gespaakt te worden. De deurtjes , klep en kap zijn ook al bij de les: ze hebben zich losgemaakt en geven reeds opening van zaken. Plaatje!

Afbeelding

Twelve wild horses in silver chains,
Calling out to me.... (Chris Rea in "Daytona")

Afbeelding

Zo, en dan de laatste deeltjes. Het kleine decalvelletje kwam naar zijn zeggen niet tot zijn recht op het vorige plaatje, en dan ga ik ook nog 's een liedje zingen. O.K. drammertje, je mag nog een keertje op de foto! (Ik hem maar niet verteld dat de auto geen Violati gaat worden.) Ook de veertjes staan te springen.

Afbeelding

Prettig kennis te maken!


Happy Modeling,
Easy Rider 8)

Auteur:  truck-freak [ di 27 feb, 2007 15:16 pm ]
Berichttitel: 

De mooiste die er gemaakt zijn van dit merk.
Succes er mee.

Auteur:  Eric [ di 27 feb, 2007 15:31 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb deze kit ook nog staan een erg mooie doos waar iets heeeel moois van te maken is!!

Veel Succes, Eric.

Auteur:  dnerix [ di 27 feb, 2007 16:33 pm ]
Berichttitel: 

Daar heb je inderdaad een erg mooie kit E.Z. ! Super !
Ik durf hem niet eens te vergelijken met mijn Monogram 250 GTO (of wat ervoor door moet gaan :P ); natuurlijk ook veel succes !

~Erix

Auteur:  truck-freak [ di 27 feb, 2007 18:22 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb hem zelf ook een keer gehad in de schaal 1:12 of 1:16 dat weet ik niet zeker meer...
Maar had ik hem nouw maar gehouden.

Auteur:  Bert [ di 27 feb, 2007 20:10 pm ]
Berichttitel: 

Ezey schreef:
Na wat aanvankelijke boosheid over het ongebouwd op de plank liggen voor al die jaren overheerst nu de Italiaanse vreugde. Wen eerst maar aan daglicht voor je vrij mag!


Vergeet niet even alles terug in de doos te leggen, de doos even een uurtje laten aclimatiseren. Daarna de doos in alle rust weer openen (Vrouw en koters maar even naar buiten schoppen voor de rust), lekker onderuit gaan zitten op de makkelijkste stoel/bank/fatueille(of hoe je dat ook schrijft) , licht even dempen, radio en tv uit. Dan pak je de geopende doos, die breng je naar je neus, en inhaleert dan heel rustig in, en geniet van de geur van het mengsel van karton, plastic en decals.
Je zult een gelukkig mens zijn!

Succes met de brouw van deze kit!

Groetjes Robert (hoe meer off-topic kun je gaan 8) )

Auteur:  Lijmpje [ wo 28 feb, 2007 3:58 am ]
Berichttitel: 

wow, prachtkit..
ik vind de ferrari-challenge echt super op dit forum.. en dit model is echt wel héél mooi.

Ik ben benieuwd... :)

Auteur:  Thegs [ wo 28 feb, 2007 19:37 pm ]
Berichttitel: 

You've got my attention! Wat een geweldig mooie kit om te zien E.Z. Ik ben razend benieuwd wat het gaat worden, het zal in ieder geval niet makkelijk zijn om die deuren en kleppen netjes uit te lijnen en mooi te laten passen. Succes en bedankt voor je deelname in dit groepsproject!

Gerwin

Auteur:  easy rider [ za 03 maart, 2007 11:33 am ]
Berichttitel: 

Bedankt voor de positieve reacties op mijn keuze!
De 250 GTO is zonder meer een van de mooiste Ferrari's, en van deze Protar valt een mooie te maken, zeker! De Monogram GTO is minder goed geslaagd, maar je moet bedenken dat die kit zowat zo oud is als het origineel. De Protar GTO is trouwens ook niet de beste keuze als je de ultieme Ferrari GTO wilt bouwen. De Gunze Sangyo staat beter bekend, en is de basis voor veel after-market onderdelen. Dat wist ik ook al toen ik de Protar kocht, maar viel desondanks voor zijn charme.

Na de kennismaking is het tijd voor een eerste inspectie. De kwaliteit beoordelen van de gietramen en het chroomwerk, de grote delen losmaken voor beoordeling enz.

Maar eerst even samen met het kitje aclimatiseren. (Juist Bert, in een lekkere stoel. :lol: )

Afbeelding

De gietramen zijn wisselend van kwaliteit. Het zwarte raam ziet er gewoon goed uit. Het grijze raam levert wat meer werk op, hier valt wel het een en ander schoon te maken! Kijk b.v. maar eens naar het chassis:

Afbeelding

Bij het chroomwerk is het ook zeer gevarieerd: het raam met de gewone chromen onderdelen maakt geen indruk. Dat wordt Alclad II. Maar het gietraam met de spaakvelgen is weer absoluut top. Elk wiel bestaat uit drie delen. Kijk en geniet, mooi toch?

Afbeelding

En dan natuurlijk het belangrijkste: de rode body-delen. Het eerste dat me opviel is dat de delen als massief aan het gietraam zaten. Ik heb de Tamiya scriber moeten gebruiken om alles zonder beschadigingen los te krijgen. Een klusje van normaal tien minuten nam nu een goede middag in beslag. :oops: Maar een eerste dry-fit viel gelukkig weer niet tegen. Een eerste uitdaging ligt er wel: de horizontale naad over de neus. Volgens de beschrijving moet het onderste gedeelte als laatste geplaatst worden in de bouw. Niet dus, die naad gaat echt weg! (Plaatje!)

Afbeelding

Alles pastte redelijk, het rechterportier heeft wat werk nodig maar het is niet dramatisch. Slordig zijn wel de naden bij de B-stijl, dat is wat meer werk. Maar kijk vooral eens naar de voorruit, een onsje extra plastic! Aan de buitenzijde valt het zelfs nog mee!

Afbeelding

Want kijk is hoe het er uitziet aan de binnenzijde! Hoe ga ik dit netjes wegkrijgen? Bedenk dat de body zeer kwetsbaar zonder deuren en klepjes. De A-stijlen knakken voor je er erg in hebt. :?

Afbeelding

De scriber ging hier niet werken, je kunt er gewoon niet bij. Dan maar voorzichtig boren met een laag toerental met een 1 mm boortje. Mijn vinger achter het plastic, en boren tot het boortje de vinger raakt. (Probeer dit niet met hoge toerentallen!) Het stukje tape is om zeker te weten dat ik niet de body beschadig, het gaat tenslotte niet altijd goed.

Afbeelding


En dat dus maal vier. De grootste hompen kon ik verwijderen door een slijpschijfje op de gatenrijen te zetten. En daarna was het een kwestie van vijlen en snijden. Snijden doe ik in ditgeval met een los mesje waar ik een vingergreep aan gemaakt heb. Zo kun je met veel gevoel het plastic flinterdun laagje voor laagje wegsnijden. Maar Pfoei, het ging goed gelukkig...

Afbeelding

Dan ook maar even het ruitje vrijgemaakt van zijn raampje. En dan blijkt de kit een mooie verrassing te hebben! De ruit past er van buiten op! :D Niks geen binnenkuipje zoals je gewoon ziet. De ruit past meteen en het model begint al een beetje te stralen, het ziet er gewoon goed uit. De ruit heeft een beschadiging, maar daar maak ik me geen zorgen over na recente proefjes met Parket plus.

Afbeelding

En dan komen we bij het laatste plaatje alweer. Een soort wrijfdecalvel waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. De koplampringen zijn sowieso geen gezicht, de raamlijsten zijn nog niet afgeschreven omdat de originele GTO's ook geen glimmend chroom hadden. Heeft er iemand ervaring met deze decals?

Afbeelding


Dat was het weer voor deze keer!
Volgende keer: Over een confrontatie met Murphy, en hoe ik overwon.

Happy Modeling,
Easy Rider 8)

Auteur:  Bert Takken [ za 03 maart, 2007 11:58 am ]
Berichttitel: 

HE E.R.
Wat een verslag met wisselende stemmingen en tegenstellingen dus
Protar is dus geen lijm, verf en onderdelen in een doosje en rammelen maar.
Maar wel laat je een mooi model zien
BertUS

Pagina 1 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/