Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Zo, bij deze mijn topic voor dit groepsproject.

De introductie

Voor dit project ga ik de Ferrari 288 GTO van Revell bouwen (in schaal 1:24) en als extra gebruik ik de PhotoEtch-set van Studio27.
De Ferrari 288 GTO werd ontwikkeld om mee te strijden in de nieuwe catagorie van het Group B rallytijdperk. Om ni deze catagorie mee te strijden heeft Ferrari deze 288 GTO ontwikkeld, een laaggelegen supersportwagen, met een 8 cilinder in v-configuratie. Deze motor was voorzien van twee turbo's en perste er 400 pk uit bij 7000 toeren per minuut. Om mee te mogen strijden moest er wel gehomologeerd worden, vandaar de naam GTO (Gran Turismo Omologata, de 288 staat voor de motorinhoud en het aantal cilinders, dus een 2.8 liter met 8 cilinders).
Voor deze homologatie moesten er minimaal 200 stuks gebouwd worden, het aantal 288 GTO's is gebleven bij 272 stuks. Helaas was wel het besluit gevallen om de Group B rallywagen stop te zetten (immers een jaar later werd de Group B helemaal afgeschaft), gelukkig hebben we er wel een racewagen voor op de weg aan overgehouden.
Dat was even mijn stukje over deze schitterende auto en zijn historie.

De preview

Ok, dan nu een preview van dit project. Ik gebruik de doos van Revell, deze heeft een relatief nauwkeurige replica van deze 288 GTO weten te maken. Nouja, eigenlijk heeft Revell hier niet voor gezorgd, de mallen zijn van Italeri overgenomen en door Revell in de herproductie gedaan (bron: Alex Kustov van Italianhorses.net via email).
De doos bevat een aantal mooie sprue's en ondanks het niet te al te grote aantal onderdelen van 90 stuks, ziet het er allemaal prima uit.
Er zit een mooie gepropotioneerd body in, voorzien van allemaal geopende luchtsleuven (zoals het ook hoord). Verder is de motorkap optioneel te openen, alleen zitten er geen schanieren bij.
Er zijn twee grote gietramen in grijs en zwart die de onderdelen voor bodem, interieur en motor bevatten. De gietramen zien er keurig uit, goed gedetailleerd en weinig flash en gietnaden. Wel de nodige sinkmarks, maar deze worden op de zichtbare plakken wel weggeschuurd.
Als laatste zijn er een paar niet zo mooi verchroomde wielen bij en een zakje met de clearparts. Zoals altijd zijn deze wat aan de dikke kant, maar daar is wel weer iets op de verzinnen.
Verder gebruik ik de PhotoEtch-set van Studio27, deze ziet er echt geweldig strak uit. Mooie grilles, netjes gedetaillerde knoppen en plaatjes voor het interieur en prachtige logo's. Gepland staan ook de nodige Metal Transfers van Crazy Modeler en een mooi Ferrari embleem voorop van E-Jan (Model Factory Hiro).
Ook zal ik deze 288 GTO in een autolak spuiten, zoals een Ferrari behoord, Rossa Corsa van Zero Custom Paints.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ideeën

Voor deze bouw heb ik één motto: Full Detail! Daarbij komen de volgende punten zeker aan bod, maar er zal waarschijnlijk nog wel het een en ander worden bij bedacht tijdens de bouw:
* Gebruik maken van de Studio27 PhotoEtch set, ik kan alle hulp gebruiken, want het zal de eerste keer zijn dat ik een dergelijke PhotoEtch set gebruik.
* Gebruik maken van Kevlar en Carbon decals waar nodig, ik heb genoeg referentiemateriaal om te zien waar ik eens kan gaan plakken.
* Volledig geopend body, momenteel kan alleen de motorkap open (alleen moeten er nog schanieren gefabriceerd worden), maar de zaag gaat in de kofferklep en in de deuren.
* Gedetaillerde motor, gebruik makende van wat scratchwerk, leidingen en wat bekabeling.
* Mooi gedetailleerd interieur met alle toeters en bellen, interieurvlokken en een gordelset.
* Ophanging en wielen verbeteren, volgens anderen staat hij wat hoog op zijn wielen en zijn de veren niet zo gedetailleerd. Ook lijken de wielen wat breed, ik zal dat t.z.t. eens bekijken.
* Verder wil ik graag gebruik maken van mooie lakken als de echte autolak van Zero Custom Paints en natuurlijk enkele Aclad II lakken.

Nou, dat was mijn zegje eerst om het geheel een beetje in te leiden. Ik heb nog even wat anders aan mijn hoofd en dan ga ik er vol tegenaan. Wie volgt?

Gerwin

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Laatst bijgewerkt door Thegs op wo 23 mei, 2007 11:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 19:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Sorry Thegs,
Dat ik negatief begin, MAAR;

Als je het zo uitgebreid gaat doen had je misschien beter de Enthousiast kit van Fujimi kunnen kopen! Ik die doos hier thuis en dat is van zichzelf al een superkit zonder dat je er verder iets aan hoeft te verbouwen. Zo kunnen daarbij de kofferbak en de motorkap volgens mij wel scharnieren.

Wanneer je deze bij Hanjos in de herfstactie had aangeschaft had hij je maar 10 euro meer gekost dan de Revell! Tja en als je de naam Revell noemt krijg ik toch vaak zo mijn bedenkingen, zeker bij heruitgaves.
En als je dan zoveel geld uitgeeft aan upgrades dan is mijn mening altijd; Begin in ieder geval met de zo best mogelijke bouwdoos te kopen.

Het is absoluut niet afkrakend bedoeld en dit is mijn mening en ik wens je dan ook alle bouwsucces die ik je maar kan wensen toe want ik weet toch wel dat je er iets moois van maakt.

Greetz en succes, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 19:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Ps. Is de transkit eigenlijk ook niet bedoeld voor de Fujimi?

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 maart, 2006 13:08 pm
Berichten: 4604
Woonplaats: Fryslân
ja, maar het is geen transkit, gewoon een uitbreiding set voor de Enthusiast GTO.

Ik heb die van Revell al eens bekeken, en heb daarom de Enthusiast van Fujimi. Het scheelt enorm in detail. Fujimi gebruikt ook meer dan het dubbele aantal onderdelen.

@Eric, de kleppen kunnen inderdaad zelf scharnieren, en ben het met je eens dat het een superkit is ( net als de andere Enthusiasts )

_________________
[url=http://firerods.com/phpbb3/index.php]Firerods Forum[/url]
Klik op onderstaand plaatje om naar mijn website te gaan.
[url=http://www.firerods.com][img]http://www.firerods.com/firerodsbanner2.jpg[/img][/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Eric schreef:
Sorry Thegs,
Dat ik negatief begin, MAAR;

Als je het zo uitgebreid gaat doen had je misschien beter de Enthousiast kit van Fujimi kunnen kopen! Ik die doos hier thuis en dat is van zichzelf al een superkit zonder dat je er verder iets aan hoeft te verbouwen. Zo kunnen daarbij de kofferbak en de motorkap volgens mij wel scharnieren.

Wanneer je deze bij Hanjos in de herfstactie had aangeschaft had hij je maar 10 euro meer gekost dan de Revell! Tja en als je de naam Revell noemt krijg ik toch vaak zo mijn bedenkingen, zeker bij heruitgaves.
En als je dan zoveel geld uitgeeft aan upgrades dan is mijn mening altijd; Begin in ieder geval met de zo best mogelijke bouwdoos te kopen.

Het is absoluut niet afkrakend bedoeld en dit is mijn mening en ik wens je dan ook alle bouwsucces die ik je maar kan wensen toe want ik weet toch wel dat je er iets moois van maakt.

Greetz en succes, Eric.


Deels heb je wel gelijk hoor Eric, maar ik ben nu eenmaal vast Revell klant :roll: . Ik verzamel alle Ferrari's die door Revell zijn uitgegeven en worden uitgegeven. Daarbij zijn ook wat aparte kitjes die niet door andere uitgevers zijn uitgegeven. En verder is het natuurlijk ook een kick om het allemaal zelf uit te zagen en werkend te maken. Dat vind ik persoonlijk ook een mooi gedeelte van de bouw. Dus ik kan wel begrijpen waarom je zegt dat ik beter met een Enthausiast kan beginnen, maar een Revell naar het zelfde niveau proberen te tillen, dat vind ik nou echt mooi!

Gerwin

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Als je een "gewone" revell kit gaat detailleren, dan hoort daar een omschrijving bij van slechts 1 woord... "UITDAGING".. eigenlijk niet meer dan klasse om een poging te gaan wagen om deze, en dan ook JUIST deze kit beet te pakken, de PE sets zijn schitterend ( ik heb ze voor Gerwin uit Japan mee laten komen met wat andere spulletjes )...

Ferrari, famoso in tutto il mondo!! (Luigi only follow the Ferrari: Luigi uit Cars )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 11:02 am
Berichten: 173
ik vind het geen erg dat het een kit van revell is in de plaatst van een fujimi dan is het toch meer een uitdaging.
ik koop trouwens tegenwoordig ook altijd revell want het zijn zowat de goedkoopste en makkelijk te vinden. En echt problemen heb ik er nooit mee gehad.
Veel geluk met dees project nog this trouwens 1 van de mooiere ferrari's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 21:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Arie Kabaalstra schreef:
Als je een "gewone" revell kit gaat detailleren, dan hoort daar een omschrijving bij van slechts 1 woord... "UITDAGING".. eigenlijk niet meer dan klasse om een poging te gaan wagen om deze, en dan ook JUIST deze kit beet te pakken, de PE sets zijn schitterend ( ik heb ze voor Gerwin uit Japan mee laten komen met wat andere spulletjes )...

Ferrari, famoso in tutto il mondo!! (Luigi only follow the Ferrari: Luigi uit Cars )


Zoals je weet ga ik ook niet zoveel uitdagingen uit de weg! Maar je hebt ook zo iets als zinloos werk.
Maarja het was mijn eerste reactie, en ieder zijn mening! Thegs staat in ieder geval achter de zijne! En ik heb het al vaker gezegd ik geef af en toe graag mijn mening!

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 21:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Gerwin, veel succes met deze schitterende Ferrari..

Denk er ook even aan dat dit de geestelijk voorloper is van de F40 (zie de daklijn).. :D ik ben een beetje jaloers; aangezien deze in mijn lijstje staat van de 3 mooiste Ferrari's ! (met de 512 TR en de 275 GTB).

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Eric schreef:
Zoals je weet ga ik ook niet zoveel uitdagingen uit de weg! Maar je hebt ook zo iets als zinloos werk.
Maarja het was mijn eerste reactie, en ieder zijn mening! Thegs staat in ieder geval achter de zijne! En ik heb het al vaker gezegd ik geef af en toe graag mijn mening!

Greetz, Eric.


En gelukkig dat je die mening zo af en toe er uit kan knallen he :lol: . Jij ziet het misschien als zinloos werk om deze Revell, uit elkaar te zagen, ik zie het nogmaals als een uitdaging, ieder zijn ding niet waar 8) .
Verder heb ik een overzicht gemaakt waarin voor mijzelf mooi duidelijk is waar het een en ander aan PE geplaatst moet worden. Gewoon even de achterkant van de bouwbeschrijving van Revell gekopieerd, even met de beschrijving van de PE-set uitdokteren wat waar moet en voilá, een voor mij mooi en duidelijk overzicht:
Afbeelding

Gerwin (p.s. Eric, ga je ook nog een mooie Ferrari inschrijven? Of overweeg je om de 348 Zagato hierheen te gooien?)

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement