Zo, bij deze mijn topic voor dit groepsproject.
De introductie
Voor dit project ga ik de Ferrari 288 GTO van Revell bouwen (in schaal 1:24) en als extra gebruik ik de PhotoEtch-set van Studio27.
De Ferrari 288 GTO werd ontwikkeld om mee te strijden in de nieuwe catagorie van het Group B rallytijdperk. Om ni deze catagorie mee te strijden heeft Ferrari deze 288 GTO ontwikkeld, een laaggelegen supersportwagen, met een 8 cilinder in v-configuratie. Deze motor was voorzien van twee turbo's en perste er 400 pk uit bij 7000 toeren per minuut. Om mee te mogen strijden moest er wel gehomologeerd worden, vandaar de naam GTO (Gran Turismo Omologata, de 288 staat voor de motorinhoud en het aantal cilinders, dus een 2.8 liter met 8 cilinders).
Voor deze homologatie moesten er minimaal 200 stuks gebouwd worden, het aantal 288 GTO's is gebleven bij 272 stuks. Helaas was wel het besluit gevallen om de Group B rallywagen stop te zetten (immers een jaar later werd de Group B helemaal afgeschaft), gelukkig hebben we er wel een racewagen voor op de weg aan overgehouden.
Dat was even mijn stukje over deze schitterende auto en zijn historie.
De preview
Ok, dan nu een preview van dit project. Ik gebruik de doos van Revell, deze heeft een relatief nauwkeurige replica van deze 288 GTO weten te maken. Nouja, eigenlijk heeft Revell hier niet voor gezorgd, de mallen zijn van Italeri overgenomen en door Revell in de herproductie gedaan (bron: Alex Kustov van Italianhorses.net via email).
De doos bevat een aantal mooie sprue's en ondanks het niet te al te grote aantal onderdelen van 90 stuks, ziet het er allemaal prima uit.
Er zit een mooie gepropotioneerd body in, voorzien van allemaal geopende luchtsleuven (zoals het ook hoord). Verder is de motorkap optioneel te openen, alleen zitten er geen schanieren bij.
Er zijn twee grote gietramen in grijs en zwart die de onderdelen voor bodem, interieur en motor bevatten. De gietramen zien er keurig uit, goed gedetailleerd en weinig flash en gietnaden. Wel de nodige sinkmarks, maar deze worden op de zichtbare plakken wel weggeschuurd.
Als laatste zijn er een paar niet zo mooi verchroomde wielen bij en een zakje met de clearparts. Zoals altijd zijn deze wat aan de dikke kant, maar daar is wel weer iets op de verzinnen.
Verder gebruik ik de PhotoEtch-set van Studio27, deze ziet er echt geweldig strak uit. Mooie grilles, netjes gedetaillerde knoppen en plaatjes voor het interieur en prachtige logo's. Gepland staan ook de nodige Metal Transfers van Crazy Modeler en een mooi Ferrari embleem voorop van E-Jan (Model Factory Hiro).
Ook zal ik deze 288 GTO in een autolak spuiten, zoals een Ferrari behoord, Rossa Corsa van Zero Custom Paints.
De ideeën
Voor deze bouw heb ik één motto: Full Detail! Daarbij komen de volgende punten zeker aan bod, maar er zal waarschijnlijk nog wel het een en ander worden bij bedacht tijdens de bouw:
* Gebruik maken van de Studio27 PhotoEtch set, ik kan alle hulp gebruiken, want het zal de eerste keer zijn dat ik een dergelijke PhotoEtch set gebruik.
* Gebruik maken van Kevlar en Carbon decals waar nodig, ik heb genoeg referentiemateriaal om te zien waar ik eens kan gaan plakken.
* Volledig geopend body, momenteel kan alleen de motorkap open (alleen moeten er nog schanieren gefabriceerd worden), maar de zaag gaat in de kofferklep en in de deuren.
* Gedetaillerde motor, gebruik makende van wat scratchwerk, leidingen en wat bekabeling.
* Mooi gedetailleerd interieur met alle toeters en bellen, interieurvlokken en een gordelset.
* Ophanging en wielen verbeteren, volgens anderen staat hij wat hoog op zijn wielen en zijn de veren niet zo gedetailleerd. Ook lijken de wielen wat breed, ik zal dat t.z.t. eens bekijken.
* Verder wil ik graag gebruik maken van mooie lakken als de echte autolak van Zero Custom Paints en natuurlijk enkele Aclad II lakken.
Nou, dat was mijn zegje eerst om het geheel een beetje in te leiden. Ik heb nog even wat anders aan mijn hoofd en dan ga ik er vol tegenaan. Wie volgt?
Gerwin