Bedankt voor de positieve reacties op mijn keuze!
De 250 GTO is zonder meer een van de mooiste Ferrari's, en van deze Protar valt een mooie te maken, zeker! De Monogram GTO is minder goed geslaagd, maar je moet bedenken dat die kit zowat zo oud is als het origineel. De Protar GTO is trouwens ook niet de beste keuze als je de ultieme Ferrari GTO wilt bouwen. De Gunze Sangyo staat beter bekend, en is de basis voor veel after-market onderdelen. Dat wist ik ook al toen ik de Protar kocht, maar viel desondanks voor zijn charme.
Na de kennismaking is het tijd voor een eerste inspectie. De kwaliteit beoordelen van de gietramen en het chroomwerk, de grote delen losmaken voor beoordeling enz.
Maar eerst even samen met het kitje aclimatiseren. (Juist Bert, in een lekkere stoel.
)
De gietramen zijn wisselend van kwaliteit. Het zwarte raam ziet er gewoon goed uit. Het grijze raam levert wat meer werk op, hier valt wel het een en ander schoon te maken! Kijk b.v. maar eens naar het chassis:
Bij het chroomwerk is het ook zeer gevarieerd: het raam met de gewone chromen onderdelen maakt geen indruk. Dat wordt Alclad II. Maar het gietraam met de spaakvelgen is weer absoluut top. Elk wiel bestaat uit drie delen. Kijk en geniet, mooi toch?
En dan natuurlijk het belangrijkste: de rode body-delen. Het eerste dat me opviel is dat de delen als massief aan het gietraam zaten. Ik heb de Tamiya scriber moeten gebruiken om alles zonder beschadigingen los te krijgen. Een klusje van normaal tien minuten nam nu een goede middag in beslag.
Maar een eerste dry-fit viel gelukkig weer niet tegen. Een eerste uitdaging ligt er wel: de horizontale naad over de neus. Volgens de beschrijving moet het onderste gedeelte als laatste geplaatst worden in de bouw. Niet dus, die naad gaat echt weg! (Plaatje!)
Alles pastte redelijk, het rechterportier heeft wat werk nodig maar het is niet dramatisch. Slordig zijn wel de naden bij de B-stijl, dat is wat meer werk. Maar kijk vooral eens naar de voorruit, een onsje extra plastic! Aan de buitenzijde valt het zelfs nog mee!
Want kijk is hoe het er uitziet aan de binnenzijde! Hoe ga ik dit netjes wegkrijgen? Bedenk dat de body zeer kwetsbaar zonder deuren en klepjes. De A-stijlen knakken voor je er erg in hebt.
De scriber ging hier niet werken, je kunt er gewoon niet bij. Dan maar voorzichtig boren met een laag toerental met een 1 mm boortje. Mijn vinger achter het plastic, en boren tot het boortje de vinger raakt. (Probeer dit niet met hoge toerentallen!) Het stukje tape is om zeker te weten dat ik niet de body beschadig, het gaat tenslotte niet altijd goed.
En dat dus maal vier. De grootste hompen kon ik verwijderen door een slijpschijfje op de gatenrijen te zetten. En daarna was het een kwestie van vijlen en snijden. Snijden doe ik in ditgeval met een los mesje waar ik een vingergreep aan gemaakt heb. Zo kun je met veel gevoel het plastic flinterdun laagje voor laagje wegsnijden. Maar Pfoei, het ging goed gelukkig...
Dan ook maar even het ruitje vrijgemaakt van zijn raampje. En dan blijkt de kit een mooie verrassing te hebben! De ruit past er van buiten op!
Niks geen binnenkuipje zoals je gewoon ziet. De ruit past meteen en het model begint al een beetje te stralen, het ziet er gewoon goed uit. De ruit heeft een beschadiging, maar daar maak ik me geen zorgen over na recente proefjes met Parket plus.
En dan komen we bij het laatste plaatje alweer. Een soort wrijfdecalvel waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. De koplampringen zijn sowieso geen gezicht, de raamlijsten zijn nog niet afgeschreven omdat de originele GTO's ook geen glimmend chroom hadden. Heeft er iemand ervaring met deze decals?
Dat was het weer voor deze keer!
Volgende keer: Over een confrontatie met Murphy, en hoe ik overwon.
Happy Modeling,
Easy Rider