Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 21:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Je hebt de stap dan nu genomen! Je kunt hier zeker iets moois van maken en veel details toevoegen als carbon-decals, echt gaas ed.
Ik weet zeker dat het gaat lukken.

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 21:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Veel gietnaden, oude kit, wordt dus een leuk klusje. Ehm voor het eerst een jaar geleden ofzo denk ik... Die schokdempers staan op de foto omdat ik er inderdaad iets beters van wil maken :D Tjah, het gaas achteraan is in het clearpart gegoten :? Dat moet ik dan nog eens nader bekijken met de 1:1 foto's erbij.

Momenteel ben ik aan het schuren aan de motor... Dan verder in elkaar zetten en dan uitzoeken waar extra gedetailleerd kan worden.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2007 23:44 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Vanmiddag heb ik het nog even aangedurfd om deze 'kit' onder handen te nemen. Er is vooral tijd gestoken in schuren, een beetje plamuren, en nog minder kleven. Toch heb ik 25 foto's bij drie keer niets van werk :roll:

Maar beter teveel dan te weinig ;)

Zo zag de motor eruit toen ik eraan begon vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Dan maar even denken waar we vorige keer (hele poos geleden) gebleven aren. Juistja, de uitlaatstukken. Dus doen we nu verder daarmee. Na veel schuren aan gietnaden, hadden we een glad resultaat, enkel nog een paar sinkmarks. Plamuur erbij dus.
Afbeelding
Terwijl dat droogt, maar even dit nader bekeken.
Afbeelding

En beginnen uitlaten uitboren.
Afbeelding

Dit is niet uitgeboord.
Afbeelding

De vergelijking.
Afbeelding

Ondertussen was de plamuur droog en is dat uitlaatdeel geschuurd.
Afbeelding

Het tweede koppelstuk (ik weet echt niet hoe dat heet) had ook sinkmarks, maar aan de onderkant, niemand die het ziet dus enkel de gietnaden wegschuren. Na montage met het hele uitlaatstuk en de koppelstukkken (ik ga ze maar zo noemen) krijg je dit. (Na veel schuren, hier zit zo'n 3 kwartier werk in)
Afbeelding

Afbeelding

Ja ik weet dat ik de tweede uitlaatding (demper ofzo?) nog van de gietnaden moet ontdoen.
:wink:

Afbeelding

Dan was ik het schuren een beetje zat. Dus nog maar snel dat asje erbij gepakt en van de gietnaden ontdaan (anders kon ik helemaal niet verder, zonder te schuren, dus maar even door de zure appel bijten), en een dryfit. Die leerde ons dat er wat teveel materiaal verwijderd was. Geen probleem, om onzichtbare plaats later dus een stukje styreen kleven.
Afbeelding

Afbeelding

Dryfit twee leerde ons dat er nog te weinig contact was. Dus aan de andere kant nog maar een stukje styreen kleven. Dit wordt echter wel zichtbaar, dus dit onderdeel werken we netjes af.
Om te beginnen, asje met secondelijm op styreen kleven.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens het overbodige styreen verwijderen, in mijn geval met een nagelschaartje dus.
Afbeelding

Finishen door met een nagelvijltje en/of schuurpapiertje de boel mooi dezelfde ronding te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Asje één klaar voor montage en schilderwerk.

Dan op zoek naar asje twee.

*zoekt*
...
*grabbelt in sparesbox*
...
*vloekt*
...
Tjah, tweede asje spoorloos verdwenen... Nuja, we waren toch net bezig aan het scratchen, dus waarom het twee ook maar niet scratchen. Op een analoge manier. Eerst maar materiaal zoeken dat dezelfde dikte heeft als het asje.

Afbeelding

Hmm, geen van deze dus.

Dat lijkt er al meer op :D Maar wel lastig te verlijmen en recht af te snijden :?
Afbeelding

Toch nog maar even de sparesbox doorzoeken. En wat kom ik tegen? Een 1/72 Sidewinder! Diameter lijkt verdacht goed... Even naast elkaar leggen...
Afbeelding

Yessss! We have a winner (of verliezer, aangezien hij donor wordt :lol: )

Afbeelding

Stokje lijmen op styreen...
Afbeelding

En hier houdt het op... Kwam opeens een gek binnenstormen en vroeg die wel niet of ik meeging op een motoritje. Dus boeltje opgekuist en lekker gaan tuffen in Heuvelland, door Westouter gepasseerd, lekker Chiro-herinneringen ophalen, wegdromen bij de gedachte aan een vriending die nu op chirokamp is (jaja, al die associaties). Door Ieper passeren, terrasje doen, huiswaarts en dan update van de Phantom maken, idem voor het Duits forum, en deze update typelen... Het is ondertussen 23.46 en mijn dag weer goed gevuld. Drie keer niets gedaan, maar wel plezier beleefd.

Sergei gaat slapen binnen 10 minuten ;)

Slaapwel.

P.S. alle reacties welkom, idem voor off-topic gelul, als het te erg wordt hoor je het wel ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2007 16:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Je maakt serieus werk van deze kit. Deze heb ik ook nog staan gebouwd en ongebouwd en zover ik nog weet ben ik nooit echt vreemde dingen tegen gekomen.
Ga je de carbon gedeeltes ook nog met carbo-decals bekleden:?: Op de tekening waren dat de onderdelen (als ik me goed herrinner) waar je goud met zwart moet mengen.

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2007 18:28 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2007 21:53 pm
Berichten: 661
Woonplaats: Sint-Truiden
Zeer mooi werk. Je maakt je er duidelijk niet gemakkelijk van af. :)

That's the spirit! :brouw:

Ter informatie: het uitlaat gedeelte het kortst bij de motor wordt het uitlaatspruitstuk genoemd (als alle stukken even lang zijn zoals bij een race-uitlaat wordt ook wel eens gesproken van een 'spaghetti').
De volgende 'dempers', inderdaad :wink: , worden meestal respectievelijk 1ste en 2de of voorste en middendemper genoemd. Hangt af van het aantal dempers en eventueel de katalysator.
Het laatste stuk heet de einddemper (en het buisstuk dat daar nog op zit noem ik een mufler zoals in het Engels, ik ken hier niet de juiste Nederlandstalige benaming voor.

Mvg

_________________
Wie niets probeert heeft niks geleerd...

Onder constructie
Renault 4 hotrod
Boogy's Customs Garage 1/24

Opgeleverd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2007 19:16 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Bedankt voor de reacties heren. Tja, Eric, je moet constant in acht houden dat dit ding al eens samengekleeft geweest is ;) Scheelt ook al weer in pasvorm. Tjah, die carbon decals... Ik weet het nog niet. Dat zie ik wel als ik zover kom. Ik wil namelijk niet teveel geld in deze kit steken.

@Boogy, bedankt voor de uitleg. Ik ga proberen om het te onthouden :P Geef mij toch maar termen als VTOL, APU, HUD :lol:

Aan beide, ik maak van elke kit mijn werk. De ene keer dan wel meer dan de andere keer :mrgreen:

Deze kit restaureren zorgt er wel voor dat je de Hasegawa en nieuwe Revell lekker gaat apprecieren ;)

Zodadelijk probeer ik nog in 10 minuutjes een update in mekaar te zetten van wat ik vandaag gedaan heb.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2007 19:41 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Update 3 tot dusver, en opnieuw een berg (19) foto's die niets vertellen. Hiervan maak ik mijn handelsmerk :lol:
Vandaag dus voorzichtjes hervat waar ik gisteren gestopt was. Wegens prachtig weer hier heb ik niet constant zitten brouwen, maar ben ik ook een paar keer met mijn strijkplank op wielen gezellig op mijn bek gegaan buiten ;) Sport noemt dat dan. Soit, om tot de *lieve* F50 terug te komen.

Dat asje. Gisteren asje op styreen gekleefd. Dus vandaag maar styreen mooi rondsnijden/vijlen. Deze foto toont het grof knippen.
Afbeelding

Op deze foto is het gevijld, netjes (bijna perfect) rond, en op een tweede stuk styreen gekleefd, met de bedoeling hetzelfde proces te herhalen.

Afbeelding

Zo moet 't worden.
Afbeelding

En toen maar beslist dat dat nooit ging werken zoals het hoort. Dus maar afzonderlijk stukjes styreen knippen, vijlen, kleven, opnieuw vijlen en blablabla totdat we dit bekomen:
Afbeelding

Jammergenoeg waren de foto's die ik tussen de stappen door getrokken heb onscherp of was ik domweg vergeten ze te maken... Nouja, sh*t happens?

Wat dichterbij heb ik dit:
Afbeelding

Dit zorgde toch voor enige frustratie (zo'n 4 uur zitten pielen op dat 'torentje') waardoor ik dacht 'laat ik effe die doos met onderdelen bekijken wat ik in tussentijd kan doen'.
Afbeelding

Dat bedoel ik dus... Je kunt je wel voorstellen dat dat deprimerend werkte :? Maar wel motiverend om met het asje voort te gaan.

Assemblage van de drie delen!
Afbeelding

Na wat uitharden/drogen/whatever krijg je dit.


Afbeelding

Tjah, klein verschilletje in grootte, maar ik ben tevreden. Uiteindelijk zie je der toch bijna niks meer van, dus who cares? Ik althans niet, veel plezier bij het scratchen en we hebben zowaar een verloren onderdeel gered!

Om aan te tonen dat zo'n dingen maken ook niet van de eerste keer lukt en even het restmateriaal een blik in de schijnwerpers gunnen (en mijn verslag wat vullen met nutteloze foto's)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoofdstuk twee van deze update ;)

Nah, dan heb je wel een asje. Maar wat ben je met een asje alleen? Kun je geen wielen mee aandrijven dacht-ik-zo-bij-mezelf. Dus beide asjes maar aan motor (ofzo) bevestigen.

Afbeelding

(En ja, daar zitten ook nog gigantische sinkmarks, maar wegens dit is de onderkant, zie je der later lekker niets van terug, dus mooi laten zitten en ons niet moe maken.)

Toch best wel redelijk gelukt, nietwaar?
Afbeelding

En zoveel zie je der dus nu al maar van terug... Dan moet dit ding nog in de moterruimte geplaatst worden ook, tegen een bodemplaat.
Afbeelding

Afbeelding

Van ver bovenaf gezien. Nouja, ver...
Afbeelding

En toen was het tijd voor hoofdstuk drie... Onderdekseltje ofzo erop kleven. De pasvorm kon ik nogal onbestaand noemen... Delen moeten wegsnijden zodat ik de contactvlakken tegen elkaar krijg, nada modelbouwlijm, maar netjes de boel in elkaar gezet met secondelijm. En een omgekeerd pincet voor wat 'lichte' druk. En een soort klem. Ook voor 'lichte druk'. En nog zo'n klem... Ook voor... (je kan het al raden I suppose?).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onontkombare kieren staan nu in de putty... Weet nog helemaal niet hoe ik die ga schuren, probleem voor morgen. Nu is het tijd voor een etentje, verjaardagje hier en dan ga je niet zitten brouwen, of wat dacht je dan? ;)

Ik groet uit u uit het Westen van België.

Opnieuw, alle reacties welkom ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2007 11:06 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Even melden dat ik zeker nog niet stop met deze kit, al zal ik wel de deadline niet halen vrees ik.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 okt, 2007 12:19 pm
Berichten: 261
Woonplaats: Assendelft
Ben ook bezig met de F50 en het komt me heel bekend voor dat de onderdelen van de motor voor geen meter aansluiten op elkaar. Stomme fabrieksfouten! Wel een uitdaging.

Succes verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Effe off-topic wezen... Ik zie net dat je van de streek Houthulst bent?? Leuk, ik ben daar preventieadviseur op de basisschool. Nog maar het tweede jaar hoor, moest de vorige vervangen omdat ie een jaartje als leerkracht stopte...

Anyway, mooi scratchwerk hier. Niet stoppen he !!

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement