Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Nismo schreef:
Nick_66 schreef:
Nismo schreef:
Ik gebruik deze;
photo 21337


Is deze lijm bv geschikt om de voorruit van een modelauto (Lamborghini Countach) aan de body te lijmen? Blijft het goed zitten? Ik moet de lijm rondom de ruit aanbrengen (dikte ongeveer 1,5mm), dus klein oppervlak. Gaat dat goed lukken met deze lijm? Moet je het heel dun of heel royaal aanbrengen?


Uiteraard, daar dient deze lijm ook voor. Ik lijm daar al mijn transparante onderdelen mee vast.
Gewoon rechtstreeks onverdund aanbrengen, niet te dik.



Ik heb twee stukjes transparant plastic en de Humbrol Clearfix (volgens mij wel vergelijkbaar met de lijm van Testor) aan elkaar gelijmd, maar echt stevig ziet het niet aan elkaar vast. Het zijn twee vlakke plaatjes van ongeveer 0,5cm breed. Nu moet ik straks een vooruit van een Lamborghini Countach gaan plakken. De randen zijn niet dikker dan 1,5 mm dus betwijfel ik of het echt wel blijft zitten. Wellicht dat de lijm van Testor beter is dan die van Humbrol?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 feb, 2016 3:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is een erg grote ruit waarbij je veel kans hebt dat er al eens een bepaalde druk op wordt uitgeoefend. Het eerste wat je moet doen, is die eens goed dryfitten. Als dat niet naadloos past zonder spanning, zou ik al zeker geen clearlijm gaan gebruiken want dan houdt die het niet. Dan zou ik het gewoon proberen met modelbouwlijm die je dun genoeg en zo ver mogelijk van de raamspijlen aanbrengt op het koetswerk, desnoods niet over de hele omtrek. Je raam zal dan zeker vast blijven zitten en je zou met Tamiya Extra Thin kunnen proberen om de kier aan de binnenkant verder op te vullen met lijm, maar dan zeker het penseeltje afstrijken en niet verder aandrukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2016 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
StevenVD schreef:
Dit is een erg grote ruit waarbij je veel kans hebt dat er al eens een bepaalde druk op wordt uitgeoefend. Het eerste wat je moet doen, is die eens goed dryfitten. Als dat niet naadloos past zonder spanning, zou ik al zeker geen clearlijm gaan gebruiken want dan houdt die het niet. Dan zou ik het gewoon proberen met modelbouwlijm die je dun genoeg en zo ver mogelijk van de raamspijlen aanbrengt op het koetswerk, desnoods niet over de hele omtrek. Je raam zal dan zeker vast blijven zitten en je zou met Tamiya Extra Thin kunnen proberen om de kier aan de binnenkant verder op te vullen met lijm, maar dan zeker het penseeltje afstrijken en niet verder aandrukken.


Er schuilt hier wel een gevaar in volgens mij. Als ik eerst de body heb gespoten (kleur rood) en als laatste de ruit wil gaan plakken zal ik de verf waar gelijmd moet worden eerst moeten verwijderen. Lijkt me dat dit nodig is, anders hecht de lijm slechter volgens mij. Daarbij zal je dan ook het witte plastic gaan zien in de randen van de ruit ben ik bang.

Gewone plastic lijm maakt het transparante plastic ook troebel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement