Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: PE en lijm
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2014 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Binnenkort ga ik beginnen met een model, waarbij ook PE bij zit.
Ik heb nog nooit met PE gewerkt.
Kun je PE het best verlijmen met seconde lijm of kan dat ook met gewone contacta van Revell?

Wat is een goede sec. lijm, Pattex of Bison?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2014 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Pe verlijm je best met secondelijm, hierbij kan je kiezen tussen een ultrathin versie waarbij je door middel van een draadje een druppel opneemt en daarmee de verbinding als het ware toelast, of een gelversie voor het grovere werk. Ikzelf positioneer veelal met de gelversie en loop dan de verbinding na met een ultrathin versie

Belangrijk hierbij is dat je je PE goed opschoont door middel van heel fijn schuurpapier of een glasvezelpen.

De gewone contacta van revell is geen lijm an sich, maar eerder een oplosmiddel/weekmaker die je kunststof oplost en zo je stukken aan elkaar last. Iets anders dan 2 kunststoffen die oplosbaar zijn kan je er niet mee verbinden.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2014 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik gebruik zelf meestal de groene en roze flesjes van Zap, een van de courante secondelijmmerken. Een belangrijke waarschuwing, als je het gebruikt nabij clearparts of andere onbeschilderde oppervlakken, maskeer die dan of doe er clearlak op, want deze lijm heeft de eigenschap uit te dampen met een witte waas die geschuurd moet worden. Je kan ook andere soorten lijm gebruiken, zoals contactlijm of epoxylijm, wat een fysiek stevigere verbinding oplevert maar een beetje lastiger is om proper aan te brengen. De meest ervaren modelbouwers solderen ook hun PE-stukken aan elkaar vast in plaats van lijm te gebruiken, iets dat je in de scheepsmodelbouw wel eens ziet bij masten in metaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Heren,

dank jullie wel voor de input

Silenoz schreef:
Pe verlijm je best met secondelijm, hierbij kan je kiezen tussen een ultrathin versie waarbij je door middel van een draadje een druppel opneemt en daarmee de verbinding als het ware toelast, of een gelversie voor het grovere werk. Ikzelf positioneer veelal met de gelversie en loop dan de verbinding na met een ultrathin versie

Ik zal dan moeten gaan kiezen voor de ultradunne versie, want ik bouw 95% op schaal 1/72. Is dat Zap wat Steven noemt ultrathin of zijn er ook andere merken die dit in hun assortiment hebben?

Silenoz schreef:
Belangrijk hierbij is dat je je PE goed opschoont door middel van heel fijn schuurpapier of een glasvezelpen.

Goed om te weten :brouw:


StevenVD schreef:
Een belangrijke waarschuwing, als je het gebruikt nabij clearparts of andere onbeschilderde oppervlakken, maskeer die dan of doe er clearlak op, want deze lijm heeft de eigenschap uit te dampen met een witte waas

Dit geldt denk ik voor alle secondelijm?

StevenVD schreef:
clearlak

Bedoel je dan de oude P+ met bruine dop(dat heb ik nl. nog)

Mbt de clearparts had ik wel ergens gelezen dat men ook wel houtlijm gebruikt....hebben jullie hiermee ervaring?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wolf73 schreef:
Heren,

dank jullie wel voor de input

Silenoz schreef:
Pe verlijm je best met secondelijm, hierbij kan je kiezen tussen een ultrathin versie waarbij je door middel van een draadje een druppel opneemt en daarmee de verbinding als het ware toelast, of een gelversie voor het grovere werk. Ikzelf positioneer veelal met de gelversie en loop dan de verbinding na met een ultrathin versie

Ik zal dan moeten gaan kiezen voor de ultradunne versie, want ik bouw 95% op schaal 1/72. Is dat Zap wat Steven noemt ultrathin of zijn er ook andere merken die dit in hun assortiment hebben?

Mbt de clearparts had ik wel ergens gelezen dat men ook wel houtlijm gebruikt....hebben jullie hiermee ervaring?

Cheerz :brouw:
Barry


zelf bouw ik ook veel 1/72 (en andere schalen) en de combinatie van de twee is altijd handig, omdat de gelversie ook flexibeler blijft. Als je een druppeltje op een stukje alufolie doet kan je daar met behulp van een tandenstoker (eventueel met gespleten punt) of een fijn draadje een heel eind (tot ongeveer een uur) mee werken, zonder dat ie uitgehard is. dan gebruik ik de gel om te positioneren en de dunne om te fixeren en de naadjes "dicht te lassen")

zap a gap is er in verschillende viscositeiten.

Qua clear parts kan je houtlijm gebruiken, crystal clear, tamiya craft bond... gewoon opletten dat je er achteraf niet te hard tegen stoot

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 9:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan heb je de roze Zap nodig, die is het dunste. Maar dan heb je meestal ook echt maar een seconde om je stuk te plaatsen, dus goed mikken... en eh, ik heb nog nooit m'n PE opgeschuurd en het blijft er toch ook op zitten. Maar je moet evengoed de stukken afbramen en reinigen. Check ook een mijn tutorial voor PE in het tips&tricks-gedeelte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PE en lijm
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Silenoz schreef:

zelf bouw ik ook veel 1/72 (en andere schalen) en de combinatie van de twee is altijd handig, omdat de gelversie ook flexibeler blijft. Als je een druppeltje op een stukje alufolie doet kan je daar met behulp van een tandenstoker (eventueel met gespleten punt) of een fijn draadje een heel eind (tot ongeveer een uur) mee werken, zonder dat ie uitgehard is. dan gebruik ik de gel om te positioneren en de dunne om te fixeren en de naadjes "dicht te lassen")

zap a gap is er in verschillende viscositeiten.

Qua clear parts kan je houtlijm gebruiken, crystal clear, tamiya craft bond... gewoon opletten dat je er achteraf niet te hard tegen stoot


top...thanks

StevenVD schreef:
dus goed mikken...

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

StevenVD schreef:
Check ook een mijn tutorial voor PE in het tips&tricks-gedeelte.


Ga ik doen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement