Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hey,

mag ik dan nog even iets tot nadenken vermelden?
Het onderdeel dat aan het middengedeelte op de bovenstaande tekening ( B ) gelijmd moet worden om de sleepas omhoog te houden is volgens tekening niet goed ( dit is bij de Scania torpedo bergingstruck onderdeel 55 ). Deze is ondersteboven afgebeeld. Bekijk het zaakje maar eens goed. De cilinder schuift uit ( niet bij het model ) en laat onderdeel B omklappen. Het zal dan het onderdeel dat de sleepas omhoog moet klappen, bewegen. Als deze nu van boven op het sleepasgedeelte drukt zal het vóór het draaipunt naar beneden gaan en ná het draaipunt omhoog. ( gedeelte waar de wielen aanzitten )
Op de tekening zou dat onderdeel ONDER het sleepasgedeelte zitten en daar geen nut hebben. Onderdeel 55 zal vrij moeten zijn van de ophanging omdat anders die cilinder grote klappen zal krijgen. Het kan dus nooit vastzitten aan het sleepasgedeelte.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

gr Jeroen

ps: eigenlijk kun je met behulp van divere busjes alle draaipunten vervangen voor bewegende. Als je dan de sleepas omhoog zet komt de aangedreven as naar beneden en druk het hele chassis iets omhoog.
Kijk maar naar onderstaande foto's:
http://www.modelbouwtrucks.nl/page.php?343
http://www.modelbouwtrucks.nl/page.php?342


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Jeroen

Dat volgens die foto's is inderdaad de goede oplossing, ik heb er bij mijn 141 overnagedacht, maar kwam tot de conclusie dat daar wel heel veel werk in ging zitten.
Ik weet dat jij een man van de perfectie ben, waar absoluut niks op tegen is, in tegendeel zelfs :wink:.
Maar dit leek mij voor de wat "simpelere" bouwers onder ons een prima oplossing.

Groeten Sebas.

(lees onder "simpelere" bowers, de bouwers met minder ervaring)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik vond de oplossing die hier aangedragen werd zeker ook prima. Maar ik dacht dat wanneer er al zo aan verbouwd wordt dat dan ff doorzetten niet zo'n probleem zou zijn. Maar het is een ieder zijn eigen keus.

Maar weet je hoe ik eigenlijk bouw? Ik heb ideeën die ik graag zou willen uitvoeren. Maar vanwege de zeldzaamheid van modellen of bang zijn ze te verpesten laat ik die ideeën varen. Totdat het begint te knagen en ik zomaar ergens een mes of zaag in zet. Liefst niet meteen mijn vingers maar je begrijpt wel wat ik bedoel. En daarna is het maar zien of ik het nog opgelost ga krijgen. Maar ik bouw NOOIT precies volgens tekening dus ik zal mezelf NOOIT een perfekte bouwer noemen. Ik kan ook nog steeds veel leren op modelbouwgebied. Eigenlijk is iedereen een perfekte bouwer zolang een ander het maar zegt en niet jijzelf. Alleen de aandachtspunten liggen bij iedereen anders. En de mogelijkheden tot.

Maar om toch nog even terug te komen op onderdeel 55. Monteer het NIET zoals op de tekening maar ondersteboven zoals het echt moet. Daarmee kun dan de as een soort van vergrendelen in het bovenste punt zonder dat ie naar beneden zal zakken. 't Is maar een idee......

Laat ik het hier dan ook maar meteen eens zeggen:

Ik bewonder een ieder zijn modelbouwkunsten zolang er maar enigszins moeite voor is gedaan. Aan sommigen maak ik geen woorden vuil en anderen ben ik blij mijn commentaar te geven. Elk persoon bouwt op zijn/haar manier en zo kun je nooit elkaar vergelijken en zeggen: die is beter dan die. Nee. je moet ze veroor....oeps BEoordelen naar hun kunnen. Maar ik probeer mensen wel aan te zetten tot meer proberen maar zal nooit tot het uiterste gaan.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Jeroen

Ik moet zeggen dat je gelijk hebt, ieder bouwd inderdaad naar zijn eigen kunnen en inzicht.
En van (uitgevoerde) ideeën van elkaar kunnen we inderdaad leren, daar is naar MIJN mening het forum ook voor.

Verder is dit van mij het laatste woord hier over, het gaat hier tenslotte om de bouw van de 141 van Raimond, en ik ben van mening dat hij nu voldoende informatie en keuze heeft over het maken van een echt werkende liftas.

Dus Raimond, veel succes met de bouw van deze dikke Zweed!!!

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2007 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 17:16 pm
Berichten: 159
Woonplaats: eemnes
Nou mannen dat is nog een hele klus zo'n liftas dacht dat wel even te kunnen maken maar daar zit toch wel iets meer werk in,maar ga het zeker proberen.Dus wil ik jullie beiden bedanken voor jullie uitleg en ga ik zo gauw mogelijk proberen dat asje in elkaar te knutselen(als ik tijd heb,is een beetje druk op het werk)

gr Raimond


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2007 2:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 17:16 pm
Berichten: 159
Woonplaats: eemnes
Ben toch weer even aan het stoeien geweest op de zaterdagavond want ik had de afgelopen week weinig tijd(ja het leven van een chauffeur valt niet altijd mee.....veel rijden weinig vrije tijd) dus kan jullie een paar foto's laten zien. De 141 is nog steeds in het beginstadium want vanwege de drukte op het werk heb ik gewoon een gebrek aan tijd om te bouwen.Hier een paar foto's van het beginAfbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet bazzzz zit de liftas er nog niet op want ik ben er nog niet uit of ik hem werkend moet maken of dat ik hem vast moet lijmen want als de auto klaar is gaat hij toch de vitrinekast in om er nooit meer uit te komen dus waarschijnlijk wordt het het laatste........wordt vervolgd.

gr Raimond


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2007 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 maart, 2006 17:12 pm
Berichten: 1083
Woonplaats: Striekenburg
Ziet er al netjes uit Raimond.

Gr Daniël

_________________
[url=http://imageshack.us][img]http://img244.imageshack.us/img244/8466/swedischpr7.png[/img][/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2007 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 feb, 2006 17:29 pm
Berichten: 406
Woonplaats: Barneveld (Kiependarp)
Ziet er al goed uit netjes verlengt.

Grt, Erik V

_________________
Ik voel me kip lekker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hier een foto met het door mij hierboven bedoelde onderdeel "verkeerd om". Deze foto is afkomstig van de Patrick van de Hoeven site waar een Scania 142 wordt opgeknapt.

Afbeelding

gr Jeroen

ps: ik heb het maar hier neergezet want om er nu een nieuw topic voor te openen..... Het chassis is voor de 141 en 142 zowat hetzelfde:

http://www.patrickvdhoeven.nl/Menu/fotoalbum/bv-68-py%20Scania%20142%20intercooler/Intro.htm

Daar staan meerdere foto's op zodat voor de Scania 2-3 serie bouwers hier misschien wat interessante dingen te zien zijn. Waaronder het feit dat de koplampen bij een 2-3 serie aan de cabine vastzitten en NIET aan de bumper zoals in het bouwpakket.


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op ma 09 apr, 2007 22:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 maart, 2006 17:12 pm
Berichten: 1083
Woonplaats: Striekenburg
En als je goed kijkt op de foto dat hij in de
spuiterij staat zie je ook de extra radiator voor
de intercooler.

Gr Daniël

_________________
[url=http://imageshack.us][img]http://img244.imageshack.us/img244/8466/swedischpr7.png[/img][/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement