Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 2:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 dec, 2020 2:16 am
Berichten: 1
Hi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het onderstaande probleem.

Ik ben bezig met het voor de eerste keer aanbrengen van decals op een Sherman Tank.

Na het primen & aanbrengen van een groene laag olive drab van Tamiya, was het plan om de decals aan te brengen.

Helaas heb ik teveel gebruik gemaakt van de Vallejo decal softener op alcohol basis. Met de decal zelf is niks aan de hand maar om de decal zit een flinke (donkere) vlek van de softener. Na het aanbrengen geprobeerd met een lauwwarm doek de vlek te verwijderen, helaas geen effect.

Hebben jullie tips om dit probleem op te lossen? Of moet het aanbrengen van een blanke lak dit probleem verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 16:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Je zou op de rand van de vlek met een penseel een laag glanzende lak aan kunnen brengen, dus plaatselijk een enkele penseelstreek aanbrengen om te zien of glanzende lak het probleem verhelpt. Als dat werkt; mooi. Zo niet, dan kan je meteen de glanzende lak wegvegen met een wattenstaafje bijvoorbeeld.

Als het bovenstaande niet werkt dan kan je nog proberen de vlek te polijsten / licht te schuren. Zeker als de vlek bijvoorbeeld op de zijkant zit zou dat een goede optie kunnen zijn aangezien dit een vlak oppervlak is bij de meeste Sherman's. Als polijsten werkt hoef je waarschijnlijk niet opnieuw de basiskleuren aan te brengen aangezien een laag blanke lak dan waarschijnlijk voldoende is om de vale plek van het polijsten bij te laten trekken.

Als de bovenstaande opties niet werken is in mijn beleving je enige optie de vlek voorzichtig bij proberen te werken met wat verf. Ik weet niet of je werkt met een airbrush of met penselen, maar een dun laagje van de basiskleur is waarschijnlijk al voldoende om een vlek weg te werken.

Het zou trouwens goed zijn als je een foto plaatst zodat we kunnen zien waar de vlek zit etc.

Tot slot, ik gebruik zelf al heel lang Revell decal softner. Revell staat niet heel goed bekend in de modelbouwwereld maar ik gebruik al heel lang hun decal softner en heb er nooit problemen mee gehad. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je een glanzende laklaag hebt aangebracht voordat je bent begonnen met het plaatsen van de decals maar dat adviseer ik je zo bij zo. De glanzende lak voorkomt silvering bij het plaatsen van de decals, beschermt de basiskleuren tegen o.a. decal softners en is bovendien een erg geschikte basis om op te werken wanneer je gaat verweren met washes en dergelijke.

Hopelijk heb je wat aan het bovenstaande!



D.J.


P.S.

Dit is hoe je een foto plaatst, simpelweg het adres van de foto plaatsen tussen de tags:

Code:
[IMG]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/styles/subsilver2_dead_topics/theme/images/modelbrouwers.gif[/IMG]

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement