Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tekst leesbaar houden
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik heb een ideetje opgedaan om een voertuig eens wat anders dan legergroen of woestijngeel te maken, maar daarvoor zijn natuurlijk custom decals nodig. Nu heb ik zelf al geprobeerd deze te maken op schaal 1/72, maar als ik ze uitprint zijn de logo's en tekst niet meer leesbaar omdat het allemaal zo klein is (de grootste is nog geen 1,5 centimeter in het vierkant).

Is er iemand die mij hierbij zou willen helpen? Ik ben ook bereid hier een (redelijk) bedrag voor te betalen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Ik heb een pagina vol met tips over custom decals, inclusief een flinke lijst met custom decal printers:

https://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm

Ik heb mijn meest recente custom decals laten printen door SpotModel in Spanje. Ik was er heel tevreden over.

Afbeelding

Bijna vergeten: met een Alps kun je leesbare tekst maken tot ~0,3 mm hoog (laag?). Met andere printers zal het iets meer zijn, 0,5 mm of zo, want die 'spetteren' meer met de inkt waardoor de scherpte minder is.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Rob, dank voor je reactie. Ik ben bang dat ik dan inderdaad op een ALPS printer ben aangewezen, want het gaat om hele kleine letters...

Ik heb even wat links op je site bekeken. Zo op het eerste gezicht heeft Bedlam Creations mijn voorkeur; hun site ziet er goed uit en de manier van aanvragen oogt prettig. Ik zal ze binnenkort eens aanschrijven.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 1:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Volgens mij heeft Bedlam een goede reputatie, goede keuze dus. Arctic Decals heeft ook een prima reputatie.

Effe flauw: kun je zelf nog wel letters van 0,3 mm lezen? Dat is echt heel klein, en mij lukt het niet meer met het blote oog. We hebben een mannetje van een jaar of 10 in onze club, en die kan het natuurlijk nog wel lezen :?

Anecdote: ik heb ooit vele uren zitten tekenen om 'handgeschilderde' letters zo realistisch mogelijk te maken. Het is mooi geworden, maar ik moest het nog op schaal maken. En toen bleken de letters slechts 0,25 mm hoog te zijn..... Ik heb het met veel moeite enigzins leesbaar weten te scannen:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Met het blote oog lezen zal inderdaad zeer moeilijk zijn, maar tegenwoordig worden er ook veel foto's van gebouwde modellen gemaakt. Daarop zou ik toch graag het een en ander terug willen kunnen zien. Vandaar mijn queeste om de tekst toch zo veel als mogelijk leesbaar te houden.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement