Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Ik heb nog een mooie nieuwe ongebouwde Tamiya Yamaha YZR 500 die ik tzt wil gaan bouwen. Enige uitdaging waar ik straks tegenaan zal gaan lopen is het plaatsen van de decals, met name op de kuip. Er zitten grote decals bij die nauwkeurig geplaatst moeten worden op de kuip. Hoe kan ik dergelijke grote decals nu het beste gaan plakken?

Dit model bedoel ik:

https://www.tamiya.com/english/products ... /index.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Nick,

Lijkt me een mooi project, zo'n motor!
Qua decals zou ik je de volgende tips willen meegeven:

Knip de betreffende decal zo strak mogelijk uit en leg hem in een dun laagje water (nog geen halve cm.!)
Probeer vervolgens of je de decal MET HET PAPIER ERONDER op een vlak voorwerp kunt leggen (plastic plaatje o.i.d.), wat ongeveer de maat heeft van de decal.
Schuif vervolgens de decal voorzichtig van het papier af, en op/naar je model.
Hou daarbij het plastic plaatje zo dicht mogelijk bij je model zodat de afstand tussen de twee zo klein mogelijk is.
Je zou zelfs kunnen overwegen alvast wat kleine druppeltjes water op het model aan te brengen voordat je de decal erop plaatst.
Wees niet al te bang met de hoeveelheid water: liever teveel dan te weinig, zo is mijn ervaring!
Het teveel aan water komt je alleen maar van pas wanneer je de decal op de goeie plek schuift.
Als je decal eenmaal op de goeie plek zit kun je het water eronder "wegzuigen" met keukenrol-papier. Dat zuigt het water mooi snel op.

Bij het verplaatsen van (grotere) decals naar het model doe ik ook weleens de decal op een plastic plaatje, zoals boven omschreven, maar hou ik dat plaatje zo goed mogelijk al op de juiste plek waar de decal moet komen en trek dan het plaatje (MET papier!) weg terwijl ik de decal met bijv. een wattenstaafje op z'n plek hou.
Kortom: het is een beetje "frutselen", maar het is wel te doen.

Mocht je van mening zijn dat de decal te dun (en daarmee: te kwetsbaar) is, dan kun je dat verhelpen door er een laagje Microsol of Microset van het merk Microscale op aan te brengen.
Dit zijn de produkten:

Afbeelding


Heel veel succes!!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Bedankt voor je uitgebreide advies!

Dat spul van Microscale heb ik, alleen nog geen ervaring mee. Gelukkig heb ik nog wat oude kleine decals liggen waar ik mee zou kunnen oefenen.
Het rode flesje zou ik dan toch beter kunnen gebruiken om de decal nog te kunnen verplaatsen op het model ipv water?

Binnenkort eens mee aan de slag gaan!

Voor nu focus ik me voorlopig nog even op andere modellen van Tamiya die ik nog heb. Daarvan zijn de decals nog eenvoudig aan te brengen.

Altijd een spannend werkje die decals aanbrengen. Vooral als er rondingen in het model zitten en je de decal dan goed moet manoeuvreren!

Mooie projectjes voor in de herfst en de winter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 2:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik heb nog zo'n YZR500 decalvelletje liggen, van de originele uitgave van pm 30-35 jaar geleden. Er zijn wat kleine decals uitgeknipt, ik denk de klokken voor het dashboardje. Je mag het hebben voor de portokosten.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 6:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Nick_66 schreef:
Het rode flesje zou ik dan toch beter kunnen gebruiken om de decal nog te kunnen verplaatsen op het model ipv water?


Nee! Niet doen, Micro Sol (de naam zegt het al een beetje) 'lost' de decals een beetje op, waardoor ze soepeler over grillige oppervlakken vallen. Na het toepassen van Sol dus absoluut de decal niet meer verplaatsen, want dan trek je hem helemaal uit elkaar.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Je hebt een PB!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
MarChant schreef:
Nick_66 schreef:
Het rode flesje zou ik dan toch beter kunnen gebruiken om de decal nog te kunnen verplaatsen op het model ipv water?


Nee! Niet doen, Micro Sol (de naam zegt het al een beetje) 'lost' de decals een beetje op, waardoor ze soepeler over grillige oppervlakken vallen. Na het toepassen van Sol dus absoluut de decal niet meer verplaatsen, want dan trek je hem helemaal uit elkaar.



Ok, bedankt voor de tip! Goed dat je maar op gewezen hebt. Had ik anders de stickers compleet verpest!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement