Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Hallo iedereen!

In het topic over civiele vliegtuigen kan je mijn bouwproject volgen van de 757 in Trump-kleuren.
Echter heb ik problemen met het aanbrengen van de cheatline en ondertussen heb ik al 2 setjes van deze decals geprobeerd met telkens hetzelfde resultaat.
Betreffende decals van Draw, die normaal gezien toch heel goede kwaliteit zijn.
Het probleem is als volgt:

Mijn toestel is voldoende vernist (blinkend) dus daar kan het niet aan liggen. Bij de eerste poging om de cheatline aan te brengen ging ik aan het werk als volgt:
Ik liet de een tiental seconden weken in warm water, vervolgens liet ik een aantal seconden rusten op het droge. Intussen bracht ik een dun laagje Micro Set aan.
Daarna bracht ik de decal aan op de correcte plaats, duwde aan met decalpapier zodoende dat de cheatline mooi glad was aangebracht en er geen luchtbelletjes meer onderzaten.
Als laatste stap in dat proces bracht ik de Micro Sol aan. Om een onbekende reden begon te decal te bubbelen...het leken net de Alpen wel.
Nu uit de vorige ervaringen weet ik dat de Sol dit wel doet dus panikeerde ik nog niet. Helaas na 1 dag was dit nog niet weg en bleef de decal zo staan.
Dan bedoel ik dat het net was of die uitgezet was.

Goed, tweede poging. Hierbij gebruikte ik geen Micro Set en dit leek aanvankelijk te helpen. Tot ik deze week een ander deel aanbracht en op aanraden van een andere forumgebruiker het glad streek met een brede borstel. Het resultaat was heel goed. Ik bracht dus ook een laagje sol aan en liet dit een aantal dagen rusten.
Vandaag kreeg ik echter in de mot dat tijdens het bijsnijden van de decal thv vleugel weer los zat alsof er lucht onder zit. Natuurlijk is me dit pas opgevallen wanneer ik de decal bij werkte met als resultaat opnieuw een decal gekarteld.
Ik ben ten einde raad en weet dus niet hoe ik deze moet aanbrengen. Mij lijkt het allesinds of de lijm niet houdt...

Iemand ervaring hiermee?
photo 430837


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een raadsel is dat toch. Heb je al geprobeerd of Decal Setting Solution werkt? Ik heb het toegepast op de stugge decals van de Air Inter Caravelle en het werkt perfect. De decals kwamen na het drogen deels los en er ontstonden lelijke 'lichte' plekken. Ik heb ze weer los geweekt met Set en stukje voor stukje behandeld met Daco Strong. De decal wordt tijdelijk week (waarbij ik het licht heb gedept direct na het opbrengen, daarna zeker 6 uur met rust laten) en droogt strak en goed plakkend op. Misschien is de 'medium' voldoende voor jou probleem, maar het lijkt wonderspul te zijn.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 4&start=40

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Greg van Draw decals heeft aangeraden geen chemische producten te gebruiken...en Sol en Set werken op de decals in negatieve zin. Het is me werkelijk een mysterie. Ik heb het model 3x opnieuw vernist met blinkende lak en nog hecht ze niet. Het staartlogo ging perfect en hangt nog steeds goed vast. De cheatline werd goed aangedrukt, het water werd overal verwijderd met decal papier, je mag het dagen laten drogen en je trekt de cheatline er in zijn geheel terug af... Er lijkt geen lijm te zitten en de decal is echt dik ten opzichte van de rest op de sheet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement