Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2015 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
Hallo, als beginneling kocht ik onlangs mijn eerste modelbouw vliegtuigje, zeg maar ben begonnen aan een nieuwe hobby, ik koos voor een Mitsubishi Zero. Toen alles geverfd was en in elkaar zat was ik trots op mijzelf. 2 dagen nadien wilde ik de stickers kleven, ik legde het kaartje met stickers in water, daar ging het al mis, ze kleefden niet aan het vliegtuigje en bleven aan het doorzichtig plastiekje hangen, ik liet ze wat langer weken tot ze los kwamen en in het water dreven, toen ik ze uit het water haalde plooiden ze dicht, in plaats van een mooie ronde sticker had ik een halve maan en waren niet meer bruikbaar, ze scheuren erg makkelijk, heb daarna geprobeerd ze uit het water te halen met een lepel maar heb hetzelfde probleem, ze kleven niet waar ze moeten kleven tenzij aan zichzelf. Het wil me maar niet lukken om die stickers aan te brengen, kan iemand me helpen aub ? het lijkt me een leuke hobby te zijn en was van plan om nog meer vliegtuigjes te kopen.
alvast bedankt !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2015 19:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Piet, het hangt soms van je kit af hoe bruikbaar de decals zijn, die zijn onderhevig aan hun leeftijd. Als het papiertje vrij geel is, ligt de doos er waarschijnlijk al een paar decennia. De lijm die gebruikt wordt voor decals kan je ook apart kopen, naast een aantal producten die slecht klevende decals beter aan hun plek op het vliegtuig aanpassen.

Het eerste wat je zeker in orde moet hebben, is dat je toestel een glanzende finish heeft. De decals hebben dat nodig om luchtdicht vast te kunnen kleven. Vaak heeft camouflageverf echter een matte afwerking, zodat je gedwongen bent om er achteraf een doorschijnende glanzende lak op aan te brengen.

Begin je aan de decals, snijd dan elke decal afzonderlijk uit het vel. Je hebt te weinig tijd om ze aan te brengen als ze allemaal tegelijk los komen van het papiertje. Gebruik lauw water als je vindt dat ze niet goed lossen. Laat ze een halve minuut weken op het droge en breng ze dan nog steeds op het papier bij je model. Schuif ze met een penseel op hun plek of ga er voorzichtig met een mespuntje onder als ze niet al te kwetsbaar zijn en wat vast zitten. Langwerpige decals altijd in de richting van de lijn schuiven. Houd de decals vochtig tot ze op hun juiste plek zitten, de lijm blijft oplosbaar in water. Een decal die dubbel plooit moet je in het water leggen en dan moet je proberen een van de helften vast te grijpen, maar hou de decal terwijl wel in een druppel water of hij scheurt. Breng daarna wel terug lijm op de decal door hem op een stukje decalpapier te leggen. Valt er zo nog steeds niets met de deczls aan te vangen, dan kan je steeds een ander merk uitproberen. Voor veel kits zijn er varianten uitgebracht die soms maar een paar euro kosten.

Zitten de decals op je kist, lak die dan opnieuw af voor je verderwerkt. Je kan ze daarna met sterk verdunde verf nog wat bijkleuren, want vaak zien ze er te proper uit voor een gebruikte kist. Ze zitten ook vaak over paneellijnen heen. Met het product sol kan je zorgen dat ze daar de vorm van volgen. Ook in zo'n paneellijnen kan je wat "vuil" laten lopen na het opnieuw aflakken, anders lijkt het of de panelen onder de decal ophouden.

Laat je eens een plaatje zien van je probleem? De kenners hier weten je dan vast te vertellen of je een deugdelijke soort te pakken hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2015 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
Beste Steven,
Eerst en vooral wil ik je bedanken voor je reactie, ik ben er wat wijzer van geworden.
Het vliegtuigje dat ik kocht is van het merk "pegasus", ik weet niet of het typisch is voor dat merk die voor problemen zorgt want het was het goedkoopste merk dat ik in de winkel vond, het was ook een kit waar je geen lijm voor nodig had, gewoon in elkaar klikken, ideaal voor een beginner wist de winkelier me te vertellen. Wat is eigenlijk uw mening over "pegasus" ? beter enkele euro's meer betalen voor een ander en beter merk, of is pegasus ok ?
Van verf hebben ze me "Humbrol Enamel" en "Hobby Color" meegegeven, geen vernis of zo.
Ik heb enkele foto's gemaakt van het vliegtuigje maar ik weet niet precies hoe ik deze kan posten, ik zie nergens "upload" staan in dit bericht. Wel zou ik een nieuw exemplaar willen kopen om het opnieuw te proberen, het vliegtuig dat ik nu heb is waardeloos met maar 2 en beschadigde stickers erop.
Wat ik eigenlijk ook raar vind is dat het vliegtuig op de verpakking wit van kleur is terwijl de verkoper me grijs gaf, waarop ik antwoorde dat het een wit vliegtuig is en dat ik witte verf moest hebben, hij zei dat men grijs voorschrijft in het boekje (had de verpakking open gemaakt en erin gelezen), en dat de kleuren vanop de verpakking soms anders zijn dan dat men voorschrijft, dus ja, werd mijn wit vliegtuigje een grijs exemplaar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2015 19:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoi Piet,

dat merk heb ik nog niet gekocht, maar het is niet per se een goedkoop merk. Ze hebben ook erg ingewikkelde modellen. Je hebt het over de Zero op deze pagina: http://www.pegasushobbies.net/catalog/index.php?cPath=7_19. Het is wel zo dat de Zero lichtgrijs was, je ziet het ook op de doos aan de witte dwarsstrepen op de staart. De boxart is vaak een artist's impression gebaseerd op een foto die misschien alleen zwart-wit was, dus soms subjectief. Alleen het gamma dat daar in de winkel lag was wat eenvoudiger dan bij standaardmodellen, waar je toch lijm en verf bij moet kopen. Je hebt dit systeem ook bij andere merken.Vermoedelijk had jij zelfs geen verf moeten kopen en was het vliegtuig al voorgekleurd. Dit soort modellen is voorzien voor kinderen die een eerste kennismaking met modelbouw willen maken, maar je kan deze kitjes ook aanpassen en realitischer maken door ze te overschilderen en te "verweren". Bij modellen toont de doos meestal maar een van meerdere mogelijke varianten qua beschildering en decals. De kleur van het kale plastic beantwoordt slechts zelden aan de exacte verfkleur van een model, want er is maar een beperkt aantal kleurstoffen dat gebruikt wordt om dat plastic bij te kleuren. Sommige merken staan zelfs bekend voor een bepaalde kleur van gietramen die ze vaak gebruiken. Het heeft dus geen zin de verkoper te wijzen op dergelijke kleurverschillen... Dan is het aan de bouwer om er de juiste afwerking aan te geven, die vaak zelfs anders wordt afhankelijk van de plannen van de bouwer. Bij de meeste toesteltypes zijn er tientallen uitvoeringen geweest maar bestaan er maar enkele bouwdozen van, dus moet je creatief zijn.

Wil je echt gaan modelbouwen, ga dan eens kijken naar een doosje van Revell niveau 2 a 3 of Airfix, waar je een vijftal kleurtjes voor nodig hebt. Plaatjes kan je op onze website plaatsen via de albums bovenaan de pagina, en dan na het maken van je album en uploaden van de foto's zou je een blauw icoontje links moeten zien tijdens het typen. Een doorgewinterde bouwer laat zich ook niet van de wijs brengen door een weerbarstige decal. Haal die er af en zoek een stukje tape dat je dan perforeert en op de plek van de rode stip kleeft. Schilder de tape rood, haal hem er af en je hebt een veel mooiere rijzende zon...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2015 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
Beste Steven, ik heb zonet gekeken naar de website die je door gaf, het model dat ik gekocht had staat er tussen, namelijk "#8409 1/48 A6M2 Model 21 "Zero". Op zich had ik er geen probleem mee dat er mij grijze verf werd gegeven want ik heb deze verf dan ook gekocht gehad en dus ook gebruikt, alleen vond ik het maar raar omdat op de verpakking een wit vliegtuig werd afgebeeld, maar zoals jij al zei was het vliegtuig al grijs van zichzelf, tijdens het verven dacht ik nog dat is de moeite niet geweest om grijze verf te kopen. Maar ik ga doen wat jij me zei "vernissen" of in glans zetten zodat de stickers beter kleven, en een potje lijm kopen voor het geval dat de stickers weer niet kleven op mijn volgend exemplaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2015 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Ho! Stop! Geen lijm voor decals kopen, die bestaat niet voor zover ik weet (of misschien set, maar daar kan je beter mee wachten. ) je zou eventueel een druppeltje houtlijm in het water kunnen gooien.

Overigens is de kleur van het plastic volgens mij (en ons) veel minder mooi en minder overeenkomend met de werkelijkheid, dus je zult hier niemand vinden die niet schildert.

Mijn advies: maak een brouwverslag aan en laat je met de bouw zoveel mogelijk adviseren door de vrouwers hier :brouw:

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2015 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
FCFriso, bedankt voor de leuke tip om wat houtlijm bij het water toe te voegen, ga ik zeker doen !
Ik ben nu aan het zoeken geweest om een nieuwe zero te kopen maar meestal zijn ze schaal 1:73 wat ik eigenlijk iets te klein vind, ik heb zo de indruk dat een 1:43 schaal niet zo veel voorkomt ? Ook als ik op de website ga van de winkel waar ik mijn vorige zero had gekocht blijkt dat ze slechts 2 stuks hebben, terwijl toen ik in de winkel zelf was had ik keuze uit wel 10 verschillende modellen.
Maar heb hierbij ook nog een vraag, hoe kun je weten welke verf je moet kopen zonder de verpakking open te maken, op de doos van de mijne (merk pegasus) staat daar niets over aangegeven op de kartonnen verpakking.
Het lijkt me ook interessant te zijn om naar de een of andere beurs te gaan, denk dat ik daar wel aan mijn trekken kom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2015 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De gangbare schalen voor vliegtuigen zijn 1:72, 1:48 & 1:32. In elk van die schalen zijn ongetwijfeld wel zero's te vinden.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2015 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
dat er modellen 1:43 bestaan weet ik, maar zoek maar eens op internet ernaar dan zul je zien hoe weinig winkeliers ze hebben of aangeboden worden op internet, als je een zero vind is het "meestal" 1:73


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2015 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
FCFriso schreef:
Geen lijm voor decals kopen, die bestaat niet voor zover ik weet.

Ik heb ooit eens een stokoude Airfix kit gebouwd waarbij de decals absoluut niet op het model wilde plakken. Uiteindelijk heb ik ze met Revell Contacta Clear op het model gelijmd!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement