Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 0:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
MarChant schreef:
Dat lijken mij opgedroogde stukjes verf, of grove stukjes pigment. Heb je de verf voldoende verdund en geroerd?


nee, ik heb de verf niet verdund, gewoon met penseel in het potje gedompeld en verf aangebracht, ik wist niet dat ik de verf moest verdunnen, zal dat dan de oorzaak zijn ?
hoeveel verdunner moet ik eigenlijk gebruiken ? giet je de verdunner in het potje verf ? ik heb potjes verf van het merk humbrol enamel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Je kan het best een beetje verf in een apart bakje doen en daar met een pipet verdunner bijdoen. Google is je vriend...

Overigens kan het ook liggen aan dat je kwast of model niet schoon waren, d.w.z. dat er haartjes of kleine stukjes verf in zaten.

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 7:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Het ziet er uit alsof je juist niet moet verdunnen! Je ziet nu al dat het naar details toe vloeit en op sommige plaatsen wegtrekt. Het lijkt me dat je glansverf hebt gebruikt. Waarom? Dat dekt van nature al slecht en lijkt me niet op een militair toestel thuis te horen. Bovendien is het beter (vooral als je met een kwast werkt) om glansverf over een matte laag aan te brengen.

De stukjes in de verf lijken me gewoon stof en vuil. Was het model wel goed schoon? Was het misschien erg statisch geworden door veel hanteren of schoonvegen met een doek? Als de stukjes in de verf zaten dan is die misschien vervuild. Als je het roerstokje er uit haalt, zitten er dan stukjes aan? Als je twijfelt aan de verf, gewoon nieuwe halen of desnoods de verf door een nylonkous als filter halen.

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 16:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 sep, 2015 13:01 pm
Berichten: 13
ejk schreef:
Het ziet er uit alsof je juist niet moet verdunnen! Je ziet nu al dat het naar details toe vloeit en op sommige plaatsen wegtrekt. Het lijkt me dat je glansverf hebt gebruikt. Waarom? Dat dekt van nature al slecht en lijkt me niet op een militair toestel thuis te horen. Bovendien is het beter (vooral als je met een kwast werkt) om glansverf over een matte laag aan te brengen.

De stukjes in de verf lijken me gewoon stof en vuil. Was het model wel goed schoon? Was het misschien erg statisch geworden door veel hanteren of schoonvegen met een doek? Als de stukjes in de verf zaten dan is die misschien vervuild. Als je het roerstokje er uit haalt, zitten er dan stukjes aan? Als je twijfelt aan de verf, gewoon nieuwe halen of desnoods de verf door een nylonkous als filter halen.

Erik


Toen ik het vliegtuigje kocht vroeg ik de nodige verfpotjes erbij aan de winkelier, hij heeft toen gekeken naar de nummers en deze potjes "glansverf" meeverkocht, ik heb niet speciaal gevraagd gehad naar mat of glanzend, maar het lijkt me het beste dat ik de verf met zacht schuurpapier afschuur en opnieuw verf en alvorens controleer of die stukjes niet in de verf zelf zitten zoals jij zegt want ik heb daar niet op gelet gehad, van de penselen lijkt het me niet te komen want deze zijn nieuw en voor het eerst gebruikt. Het model leek me proper te zijn maar voor de zekerheid had ik deze ontvet, ik gebruikte daarbij keukenrol om in te wrijven om geen pluisjes achter te laten van een doek. Ik ga het opnieuw proberen en kijken wat het geeft, ik laat jullie nadien iets weten, alle sinds al erg bedankt voor de tips van iedereen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mat of glanzend maakt in mijn ogen niks uit. Sommige verven heb je in mat en andere weer in glans, zelfs zijdeglans (Revell SM...). Voordat je decals aanbrengt is het handig dat het model glanzend is. Decals kunnen rechtstreeks op glanzende verf. Matte of zijdematte verven kun je eerst beter oververven met een glanzende laklaag. Na de decals kun je aflakken waarin je maar wilt (glans / zijdeglans of mat).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
tsjopper bob schreef:
Mat of glanzend maakt in mijn ogen niks uit. ...

Met een penseel maakt dat juist heel veel uit. Glanslak dekt slechter, vloeit meer en droogt langzamer. Voor spuiten is dat voordelig maar voor kwasten niet.

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als verf goed vloeit, strijkt het beter uit. Met de kwast dus juist beter (nat-in-nat).

Dat het langer nodig heeft om te drogen, dan laat je het toch wat langer drogen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
tsjopper bob schreef:
Als verf goed vloeit, strijkt het beter uit. Met de kwast dus juist beter (nat-in-nat)....


Het kan ook te goed vloeien en daardoor capilair van en naar details toe trekken. Dan krijg je van die lichte vlekken als in het groen op de foto's. Je kunt het ook vaak zien langs de rand van een paneelnaad. De verf zit dan in de naad, precies op de rand van de naad zit bijna niks en daarnaast weer veel.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2015 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vaak als verf inderdaad heel dun is, heb je meerdere laagjes nodig voor een goede dekking. Bij paneellijnen kan inderdaad een (lichte) ophoping van pigment ontstaan. Maar meerdere dunne laagjes is beter dan in één keer een (te) dikke.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement