Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2015 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo Brouwers,

Ik heb voor mijn auto model een aantal decals moeten aanpassen en er bij moeten maken.
omdat er op dit forum niet zo heel veel over staat uitgelegd heb ik daar even een How To van gemaakt waarin ik stap voor stap beschrijf hoe ik het heb gedaan.

Van mijn model waren er een paar decals niet volgens mijn 1:1 voorbeeld en er misten er een paar.
voor de geïnteresseerden lees het rustig door en als er iets niet duidelijk is vraag het gerust.

Hier het echte voorbeeld;

Afbeelding

En dit zijn de decals die bij mijn auto zitten;

Afbeelding

Onderaan in het midden net boven de tekst WURTH staan links en rechts de decals voor de motorkap met in het midden de tekst Zakspeed Turbo en Goodyear.
Daar staat ook netjes een grote "2" in het linker decal maar dat is gewoon een zwart cijfer met een witte achtergrond en in het echt hoort het een rode 2 te zijn met een zwarte rand.

Ook maar even de nummers op de zijkant van de auto gekeken en ook daar dezelfde cijfers, zwart en deze behoren wit met een zwarte omranding te zijn.

Dit is een scan van mijn decals met daarop onderaan en rechts de decals met de nummers 2 die op de zijkant van de auto moeten komen.

Afbeelding

En dit is de echte zijkant;

Afbeelding

Afbeelding

Die fouten zijn niet op elk model aanwezig want er zijn wel degelijk capri's met deze zwarte nummers erop.
Hieronder bijvoorbeeld op de motorkap wel, maar aan de zijkant weer die witte met zwarte omranding.
Afbeelding

Hoe het ook zij ik wil mn auto net als mijn voorbeeld maken en dus ga ik mn decals aanpassen / zelf maken.

Daarvoor heb je een goed tekenprogramma nodig, decal papier, een printer en een beetje handigheid.

Te beginnen met het tekenprogramma, dat moet een soort van autocad-achtig iets zijn, voor de kenners een vector teken programma.
Daarmee kun je lijnen tekenen die begin en eindpunten hebben (en zelfs midden punten) die je aan elkaar kunt verbinden en verschuiven.
Tevens moet het programma werken met zogenaamde layers (laagjes), dat heb je nodig om decals te kunnen natekenen en wijzigen zonder dat alles door elkaar komt te staan.
Het is een beetje alsof je op doorzichtig papier tekent waarover je telkens een nieuw velletje legt voor de volgende tekening.

Ik ben een beetje op het www aan het zoeken geweest naar een gratis programma en kwam uit bij het programma "Drawplus", dat moet je wel registreren waarna je een license key krijgt maar het is gratis zolang je het maar niet commercieel gebruikt.
Het is tevens ook een uitgeklede versie want veel functies zijn in deze gratis versie niet te gebruiken, maar die heb ik dan gelukkig ook niet nodig.

Ik zal nu even uitleggen wat ik heb gedaan en hoe.

Zoals jullie op een vorige foto al hadden gezien heb ik een aantal decals van mijn auto in-gescand en deze gebruik ik als "onderlegger" voor mijn nieuwe decals.
Ook heb ik nog gezocht op het www naar aftermarket decals, en dan kom je bijvoorbeeld uit bij deze set van studio27, die ik ook ga gebruiken als voorbeeld.
Afbeelding

Op de volgende foto heb ik de decal ingeladen die op de linker zijkant van de auto moet komen.

Afbeelding

In eerste instantie heb ik geprobeerd met een bestaand lettertype de "2" na te maken en deze over de originele 2 heen te leggen.

Afbeelding

Daarna heb ik de rode en zwarte vlakken ernaast overgenomen, vervolgens de layer met de originele decal "uit" gezet en dan ziet het er zo uit.

Afbeelding

Ik was alleen niet tevreden over de "2" omdat deze in het echt niet met een "bochtje" omlaag loopt maar strak kaarsrecht.

Dus eerst maar eens de juiste 2 gecopieerd, je ziet hier een stukje decal van studio27.
Zorg ervoor dat het zo groot mogelijk is op een A4, hoe groter je tekent des te beter de decal van kwaliteit zal zijn als je deze gaat verschalen naar de juiste grootte.

Afbeelding

Daar over heen heb ik een nieuwe "2" getekent in een andere laag (met de groene pijlen aangewezen)
je ziet hier ook de begin en eindpunten van alle lijntjes.
Afbeelding

Als je daarna layer 1 uit zet zie je alleen nog maar dat gedeelte dat je hebt getekend.

Afbeelding

De eerste nummer 2 is nu gereed (de auto is immers wit dus dat is geen probleem)
Ik heb van dat scherm een printscreen gemaakt omdat het programma mij belemmerd om het op te slaan al een JPG of Bitmap.

Daarna gewoon ingeladen in een fotobewerkingsprogramma en de kanten rondom de 2 afgesneden, dan blijft er dit over.

Afbeelding

De nummer 2 op de motorkap is niet wit maar rood, dus alles wat tussen de lijntjes zit een mooi rood kleurtje gegeven (dat kan je middels het kleurenschema rechts op het scherm helemaal aanpassen aan de kleur van de echte decals)

Ook deze weer middels bovenstaande oplossing uitgesneden.

Afbeelding

Deze decal voor de motorkap kan ik zonder problemen tussen de bestaande decal plakken dus deze behoeft nu niet meer aangepast te worden.

Op de echte auto zitten ook een paar decals die helemaal niet bij mijn set zitten, dat zijn het Shell logo en de tekst Shell in het zwart.
Ik heb er ook nog een BBS logo bij gedaan maar deze zat wel op mijn decal sheet.

Deze haal ik van het www, zorg er daarbij voor dat ze lekker groot en scherp zijn, dan krijg je als je ze verkleint een mooi scherp plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De decals voor de linker en rechter zijkant heb ik ook in orde gemaakt op dezelfde manier als in mn vorige bericht beschreven.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga nu de decals allemaal invoegen in WORD.
Het grote voordeel van WORD is dat je de afbeeldingen exact op maat kunt maken en eventueel ook nog kunt draaien, verder is het natuurlijk ook uitermate geschikt om iets uit te printten.

Eerst ga je de gemaakte afbeeldingen inladen;

Afbeelding

Als je nu de juiste afbeelding selecteert op je computer en je voegt deze in dan komt deze op "ware" grootte in het document,
dat wil zeggen op exact de grootte waarop deze is getekend.
Dat kun je zien als je op de afbeelding gaat staan en vervolgens de rechter muis knop drukt.

Afbeelding

Onderaan het selectie menu zie je de ware grootte nu weergegeven; 7,81cm hoog en 5,77cm breed.

Voordat je gaat verschalen moet je nu zorgen dat je de afbeelding overal op je document kunt plaatsen.
Daarvoor zorg je eerst dat je het complete A4tje op <ENTER> drukt tot onderaan.
Daarna ga je op de afbeelding staan, druk de rechter muis toets en kies dan voor de optie <tekst terugloop>
en in het submenu voor <voor tekst>

Dat zorgt er voor dat je de afbeelding overal heen kan verschuiven op het document.

Afbeelding

Nu gaan we de decal op maat maken, houdt daarbij rekening dat de afmetingen die hier in WORD worden weergegeven de maat zijn van het rechthoek om de afbeelding heen, dus ook de lege ruimte tussen de afbeelding en rechthoek zit daarbij.
Ga op de afbeelding staan en druk de rechter muis knop en selecteer <grootte en positie>, dan krijg je onderstaand scherm.

Afbeelding


De rode nummer 2 moet op mijn model 0,7cm breed worden, maar omdat er dus ee n randje om de afbeelding zit vul ik bij breedte 0,9cm in.
Als ik straks gereed ben met alle decals maak ik altijd nog een test print om te zien of de afmetingen allemaal kloppen.
Zorg er wel voor dat je de hoogte en breedte van de afbeelding "vergrendeld" laat staan (rood omcirkeld) zodat deze niet vervormt.
Stel dat je de afbeelding nog wel wat moet uitrekken naar opzij op naar boven dan moet je dat uitvinken.

Afbeelding

Als je nu op OK drukt verkleint je afbeelding naar het gewenste formaat.

Afbeelding


Dat doe je met alle decals die je wilt maken en verschuift ze netjes naast elkaar zodat ze nog netjes te knippen zijn straks.
Pas het papier formaat aan aan de soort decal vellen die je hebt, in mijn geval was dat A5 formaat en dan gaat het er zo uit zien.

Afbeelding

Vervolgens doe je een test print om te zien of grootte van de decals kloppen, zo niet pas deze dan aan en maak een nieuwe test print.
Als alles klopt kun je de decal gaan printten.

De mijne zien er zo uit, ( ik ben niet zo tevreden over het zwarte gedeelte, heb sinds kort een nieuwe printer en die print net iets anders dan mn vorige foto printer, maar dat los ik wel op)

Afbeelding

Ik heb alle decals uitgeknipt en in een plastic doosje gedaan om te drogen, dan komt er geen stof bij en dus ook geen vegen van de inkt.

Wat ik nu nog moet doen dat is de decals sealen met een blanke lak, ik gebruik daarvoor autolak en spuit dat er 2x licht over heen, goed laten drogen en de decals zijn gereed.

Ik hoop dat alles duidelijk is, en natuurlijk zullen er ook andere manieren zijn maar dit is slechts een voorbeeld zoals ik het heb gedaan.

Je kunt je decals ook laten maken of voor after-market setjes gaan maar zoals bij mij dat er slechts 3 decals niet kloppen kies ik ervoor om ze zelf te maken.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2015 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb een tijdje terug Corel Draw X7 gekocht, omdat mijn vader docent is was het goed betaalbaar (60 euro, normaal echt 700 ofzo).
Ben er al druk mee aan de slag, binnenkort verwacht ik de eerste decalsheet die ik kan verkopen!
Op www.brandsoftheworld.com vind je heel veel logo's in vectorformaat. Scheelt weer tracen vanaf een bitmap als je iets nodig hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Handig. Ik ben niet zo handig met grafische programma's. Die enkele keer dat ik zelf decals gemaakt heb, heb ik gebruik gemaakt van 'paint' en 'word'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Die heb ik nu dus ook wel gebruikt maar alleen als tussen stap voor het opslaan en afdrukken.
Maar als je Paint gebruikt om te tekenen en je tekent een zwarte lijn die je gaat uitvergroten dan zul je zien dat deze niet alleen maar zwart is maar ook grijs en andere tinten.
Dat is een beetje het probleem met paint.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar heb ik dan (nog) geen last van gehad. Als ik een zwarte streep teken, blijft dat ook een zwarte streep. Bovendien teken je vele malen groter dan dat je het afdrukt, dus die ene pixel grijs gaat echt niet opvallen op/in een plaatje van 1 x 1 cm.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 maart, 2020 9:04 am
Berichten: 1
Zeer bruikbaar ik ben iets meer wijzer geworden, dank je wel .

Overigens is er ook een gratis en open source alternatief voor Illustrator (en CorelDraw): InkScape. alles wat je in InkScape maakt is vector en kun je dus zo groot of klein maken zonder kwaliteit verlies.

Ik gebruik meestal InkScape als ik wat moet tekenen... het is gratis. Op m'n werk gebruik ik een tekentablet XPPen Deco Pro met InkScape . en het werkt echt top!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement