Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zit met een vraag. Twee eigenlijk.

De eerste is deze:
heb met behoorlijk wat moeite en sol mijn special paint decals op mijn Scania cabine kunnen krijgen. Hier wil ik een laag blanke lak overheen spuiten. Ik zal dit doen in dunne laagjes.
Waar ik bang voor ben is dat door de microsol de blanke lak problemen gaat geven. Ik heb de cabine al met wasbenzine en gewoon water opgepoetst maar wil graag wat meer zekerheid hierover.
En hoelang kun je het beste wachten voordat je de blanke lak gaat spuiten ná het decallen en sollen?
Zou er ook nog wat nattigheid onder de decals achter kunnen blijven? Hoewel ik alle dieperliggende delen uiteindelijk ook mooi strak heb gekregen twijfel ik ook hier over.


Tweede vraag:
Ik wil de Scania ( plus aanhanger ) voorzien van bandenletters. Ik heb dit al eens ooit geprobeerd bij een ander model maar dit lukte toen niet.
Wat is een goede methode om geen silvering te krijgen en dat de decals goed hechten?

Zelf dacht ik aan de rubberen banden met blanke lak op te spuiten. Dan de decals aanbrengen en hier en daar wat sollen.
Dan weer een laag blanke lak aanbrengen. Aangezien het een showtruck wordt is dit best realistisch ( bandenzwart, wat je veel ziet op truckshows ). Mocht het té zijn geworden dan kan ik ze nog altijd mat spuiten, toch?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Na het decallen met behulp van sol, laat je de boel best een paar dagen uitdrogen.
Ik poets daarna alles met compound finish van Tamiya, op die manier neem je de solresten, vettige vingerafdrukken enzo weg.
Daarna ontvetten met een sopje afwaswater (niet onderdompelen, maar met een vochtige doek) afdrogen en stofvrij blazen (met wat perslucht op lage druk)
Dan een eerste laag vernis aanbrengen, dun wel te verstaan.
Dagje laten drogen en daarna mag je de volgende laag vernis aanbrengen, dit keer een normale laag.

Wat betreft je banden decals, banden wat opschuren, ontvetten, decals aanbrengen met eventuele hulp van sol of een ander merk, laten drogen, eventueel met een fohn. Aflakken met matte vernis

Afbeelding

Maar bij jouw mogen de banden glanzen, dus als ze van nature al glanzen, gewon decals aanbrengen met eventuele hulp van sol of zo, daarna aflakken met de vernis die het dichts in de buurt komt van de natuurlijke bandenstaat ;)

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 mei, 2014 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank voor je antwoord.

Dat met de banden kan misschien nog op een andere manier. Normaal ga ik liever voor rubberen banden op mijn vrachtwagens maar misschien kan ik met de plastic banden ( zoals die vroeger werden geleverd in de bouwpakketten ) mijn idee makkelijker uitvoeren.
Bij deze banden de opstaande letters en cijfers wegschuren en dan zorgen voor een egale en glanzende ondergrond. Dan de decals erop en aflakken met blanke lak.
Zit alleen hier met het probleem dat ik 2 verschillende typen band moet gebruiken vanwege de aangedreven en niet aangedreven wielen. De banden voor de aangedreven wielen zijn ongeveer een mm kleiner in diameter en dat stoort me dan weer net te veel...

Eerst maar eens kijken of ik überhaupt alle bandenlettersdecals bij elkaar kan sprokkelen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement