Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 okt, 2012 8:11 am
Berichten: 34
Woonplaats: drachten
Geachte medebouwers

Hierbij heb ik een vraag aan jullie,over het laten maken van decals/watertransfers
regelmatig lees ik berichten dat je de decals zelf kan maken,helaas ben ik er nog niet
achter hoe het moet.
Nu is eigenlijk mijn vraag of jullie iemand weten die het kan maken en iemand die uit de regio
friesland komt of directe omgeving,over de prijs worden we t vast en zeker eens.
zelf heb ik al meerdere malen contact gehad via mail met scalaprint maar dat is paasen en pinksteren op 1 dag
beter gezegd je kunt heel erg lang wachten of je hoort helemaal niets van hen beetje jammer.
Het gaat hiervoor al om het printen van decals voor model trucks schaal 1:24
Wij hopen iets van jullie te gaan mogen horen

Alvast Bedankt

Met Vriendelijke Groet

Bijanka & HarmSjoerd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2013 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Ik zou zeggen; gewoon eens proberen. Het is echt niet moeilijk. Je hebt gewoon een laptop, wat tekenskills of photoshopfun en een goeie printer nodig. Zowel inktjet als laser is geschikt. Natuurlijk moet je ook decalpapier aanschaffen anders kom je nergens.

Even wat uitleg hoe ik het doe:

1/ Decals tekenen. Ik gebruik PaintShopPro X om de logo's te maken, uit foto's te halen of te bewerken. Ook kun je ze vaak op internet vinden.
2/ Ik plaats alles in WORD en meet na hoe groot het moet zijn.
3/ Denk goed na: is je ondergrond op je model wit, dan kun je op cleardecal printen, anders op witte decal of witte decal voorzien om stukjes uit te knippen om achter de cleardecal te plaatsen (anders schijnt je ondergrond erdoor)
4/ Testprint vanuit WORD op gewoon papier (opgepast als je in draft print kan het zijn dat je maateenheden niet meer kloppen)
5/ Deze even uitknippen en passen op je model, de maten bijwerken indien nodig.
6/ De goede versie uitprinten op decalpapier
7/ Decalpapier sealen met 2 lagen vernis (geen Tamiya Clear hiervoor gebruiken)
8/ Na 4 uur kun je ze uitknippen en opkleven. Best niet in de kleur knippen of je inkt gaat weg.
9/ Als alles erop zit, laten uitdrogen en de volgende dag je model vernissen.

Succes ! En als je nog info wil, laat me maar iets weten in PB of zo...

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 13:36 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Tja... en dan schiet mij een vraag te binnen. Ik maak zelf best vaak decals, maar het probleem wat jij Loeten, net al aangaf is dat je niet in de kleur mag snijden. Simpel weg: het water kan dan bij de inkt komen en die gaat dan uitlopen.

Maaarrrr... stel ik heb een rode auto en moet daarop een sponsor decal plakken die meerderee kleuren bevat en witte tekst, dan moet ik die wel op wit decal papier printen. Ik wil alleen geen wit randje aan de zijkant zien, dus probeer ik zo dicht mogelijk langs de print te snijden. Maar ook dan gaat natuurlijk de inkt uitlopen. Hoe lost jij (of anderen) dit op?

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat probleem ken ik van Nederlandse roundels. De truc is, eerst de witte cirkel achtergrond spuiten met verf, daarna hoogglans en dan decals erover.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Of decals laten maken bij iemand die wel een printer heeft die wit kan drukken. ik heb net een vel laten maken bij http://www.decals.nl/. Ik heb ze nog niet gebruikt, wanneer ik dat doe zal ik een verslagje op het forum plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Deathtrap schreef:
Tja... en dan schiet mij een vraag te binnen. Ik maak zelf best vaak decals, maar het probleem wat jij Loeten, net al aangaf is dat je niet in de kleur mag snijden. Simpel weg: het water kan dan bij de inkt komen en die gaat dan uitlopen.

Maaarrrr... stel ik heb een rode auto en moet daarop een sponsor decal plakken die meerderee kleuren bevat en witte tekst, dan moet ik die wel op wit decal papier printen. Ik wil alleen geen wit randje aan de zijkant zien, dus probeer ik zo dicht mogelijk langs de print te snijden. Maar ook dan gaat natuurlijk de inkt uitlopen. Hoe lost jij (of anderen) dit op?

Arno


Bij de auto's van Cars heb ik voortdurend dit probleem Arno. Maar ik heb witte decals getekend die even groot zijn als het gekleurde deel. Dus krijg je geen wit randje. Moet je maar even spieken bij Mia en Tia of zelfs bij de Paddon Fiesta s2000.

Ik laat wel mijn witte decals printen bij iemand anders.

Als je met decals zit die versneden moeten worden, dan versnij je die vooraf, seal je opnieuw met blanke lak en dan kun je decallen. Voorbeeld? Zie Mack van Cars bij de vrachtwagens. Daar doe ik zoiets.

En stel dat je je decal al plaatste en die moet ingesneden worden. Wel, dan druk ik de decel in de panelline, met een doekje heel ik al het water eruit en snij dan in. Met datzelfde doekje dat heel heel licht vochtig is, druk ik aan. Negen van de tien keer komt dat goed. Druk niet te lang met het vochtige doekje want dat is die ene misser dan...

Succes !

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 9:34 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik zal het bij mijn volgend model eens op jouw manier doen. Eens kijken hoe het mij bevalt.
Bedankt voor je antwoord :)

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement