Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2016 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik lees al een paar jaar mee om al het moois dat er gemaakt word te bewonderen.
Na vele jaren geleden zelf diverse modellen gemaakt te hebben van zeilschepen, ben ik nu geintereseerd geraakt in het bouwen van een model van de Preussen. Indertijd 's werelds grootste zeilende vrachtschip en gebouwd in 1902. De boot is vergaan op de Engelse kust in 1910, dus erg veel foto;s zijn er niet voorhanden van het schip en de details. Ik heb diverse boeken waar tekeningen in staan, en ik heb ook een aantal bouwetekeningen gekocht, maar er zijn maar erg weinig details te vinden.

In mijn zoektocht ben ik tegen enkele kits gelopen die in verschillende schalen verkrijgbaar zijn van dit magnifieke schip. Het model wat mij het meeste aanspreekt is de Heller 1:150. Deze heft aardig wat details, maar het kan beter in mijn ogen. Ik heb de kit nog niet gekocht en ik ben nog steeds info aan het verzamelen. Ik weet dat je voor sommige kits uitbreidingssets kunt kopen (ik weet niet of dat de juiste naam is), maar ik heb niets van dien aard voor dit model van Heller kunnen vinden.

De vraag die ik op dit moment heb: weten jullie als meer ervaren brouwers wellicht iets wat ik nog niet weet en waar ik zoeken moet naar meer gedetaileerde info en eventuele bestaande uitbreidingsmogelijkheden voor deze kit?

Ik heb scratchbouw overwogen, maar ik ben maar beperkt in mijn tijd. Het model moet uiteindelijk in mijn huis komen te staan, dus ik moet er lang tegenaan kijken, ik wil het dus zo natuurgetrouw mogelijk hebben.

Hier een link naar een scratchmodel van de Preussen welke nu in een museum staat, dat is de level van detail en afwerking waar ik naar opzoek ben:
http://www.shipmodell.com/index_files/0PREUSSEN.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2016 22:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Hallo en welkom hier!

Ik heb het topic even verplaatst naar de juiste plek aangezien dit (nog) geen bouwverslag is. De Pruissen is een mooi schip en 1/150 is volgens mij wel een schaal waar je wat aftermarket voor kunt krijgen. Railing bijvoorbeeld in deze schaal is van Aber te verkrijgen. De schaal is ook groot genoeg om zelf details te scratchen, dus niets staat een realistisch model met als basis de Heller kit in de weg.

Ik ken de Heller kit zelf niet, maar ik weet dat Heller soms verbaasd met erg goed gedetaileerde kits, dus wie weet is dat in dit geval ook zo.

Leuke naam trouwens, Bagheera.... Auto-gerelateerd of toch de panter uit de film? ;) (zie mijn nick)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2016 1:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoord en excusses voor het plaatsen in de verkeerde catgorie.
Op het net is er een stuk meer te vinden over de 'Pamir' het iets kleinere zusterschip van de 'Preussen'. Daar heeft Heller ook een 1:150 kit van, en die heeft best een hoop detail, dus ik geloof dat de basisdoos voor de Preussen goed zal zijn als uitgangspunt.

Momenteel zie ik ze op ebay en amazone voor $150 to $180 voor een doos, soms kom je eens een enkele keer een doos tegen voor een paar tientjes, maar die is vaak al verkocht. Ik ga pas in oktober beginnen met bouwen, dus ik heb nog even tijd om mijn huiswerk te doen en hopelijk een koopje af te wachten.

Er zullen ongetwijfeld dingen gescratched moeten worden om het naar mijn zin te krijgen. Iets anders wat ik gelezen heb op een Duits forum is dat de deze serie schepen van Heller zonder blokken voor in lopende en staande want komen. Laat de echte Preussen nu iets van 1000 tot 1200 blokken in de masten hebben hangen. Ik weet niet of ze allemaal nodig zijn voor het model, maar daar zal ik er in ieder geval een hoop losse blokken voor bestellen. Ik heb al gezien dat die vrij makkelijk online te bestellen zijn, al zijn ze allemaal wat ruw.
Ik zag dat er aardig wat bruikbare onderdelen te verkrijgen zijn via Model-dockyard.com zij het dat ze vaak een grotere schaal hebben.

Een hoop zal duidelijk moeten worden als ik de bouwdoos binnen krijg, of een goede fotoserie kan vinden van iemand de deze kit ooit eens gebouwd heeft.

Bagheera is niet van de auto, maar indirect van de film. Mijn zeilboot (een echte, geen model) heet Bagheera en is vernoemd naar de zwarte panter uit de Jungebook. Bagheera schijnt indiaans te zijn voor 'sjamana' of dorpsoudste.

Groetjes,
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Daar schrik ik even wakker uit mijn "modelbouwslaap"!
Net als jij ben ik al een tijdje in dit type zeilschip geïnteresseerd, en ook voor mij was het vinden van informatie lastig.
Aanvankelijk was het ook mijn bedoeling ooit de Preussen te bouwen, maar op een Amerikaanse site na die een tekening aanbiedt, is er weinig over dit schip te vinden. En de site van Harald Underhill. En vijf masten... ik ben toch maar voor een viermaster gegaan.

Om het mijzelf niet al te moeilijk te maken (en dat doe ik vaak :wink: ) heb ook ik overwogen om de Heller 1:150 Passat te maken, dus niet de Pamir. Voordeel daarvan is dat dit schip nog in Duitsland te bekijken is, de nodige info moet dus te vinden zijn.

Voor info kun je wat dit soort schepen betreft beter op Duitsland oriënteren, volgens mij hebben de Duitsers voor elk hulkje wel een boek geschreven. Vooral op het Duitse E-bay word veel aangeboden. Daar zijn de Heller 1:150 Barken ook betaalbaarder. Met "sofort kaufen" worden ze voor zo'n 90,00 euro aangeboden.

En een fantastische kijk op deze schepen, vooral tijdens de vaart, zijn de boeken van Eric Newby.
Ook de boeken van Alan Villiers zijn eigenlijk verplichte kost. Je leert dit soort schepen pas echt waarderen als hij beschrijft hoe hem de Preussen achterop komt onder vol zeil, midden op de oceaan!

En niet voor niets heb ik heel lang de foto van kapitein Hilgendorf als avatar gehad, één van de beste kapiteins van de P-lijn.

Mooie materie... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2016 3:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Dag Jakob,
Welkom terug in de wereld van de windjammers ;)

Ik heb de meeste boeken van Alan Villiers en van Eric Newby op de plank staan, net als de film van Capt. Irving Johnson, ik heb ook een zeer gedetaileerde foto serie van de Pommern welke net als de Pamir en de Passat een 4 mast bark is. Erg mooie kost. Verder heb ik net een stapel tekeningen van de Preussen in Florida op de kop weten te tikken en als het goed is liggen die morgen bij mij in de brievenbus. Ik heb ook net dit boek gevonden, en zojuist besteld. Ik heb geen idee wat er in staat, maar mogelijk een hoop: http://www.amazon.de/F%C3%BCnfmast-Voll ... 3920307461
Ik heb ook mijn ogen goed de kost kunnen geven op de Moshulu, de boot waar Eric Newby opgevaren heeft. Die ligt tegenwoordig als restaurantschip in de haven van Philadelphia.
Ik heb begrepen dat het scheepvaart museum in Hamburg een bibliotheek heeft waar ze een kleine serie niet gepubliceerde foto's van de Preussen hebben die op aanvraag te bezichtigen zijn. Ik hoop daar van de herfst op bezoek te gaan, en ik hoop dat ze me toestaan om foto's van deze foto's te maken.

Het lastige is natuurlijk dat terug in 1902 tot 1910 niemand echt geintereseerd was in de details van dit soort schepen en dat foto's in die tijd nog niet echt een veel gebruikt medium was. Ik heb ook begrepen dat de originele bouwtekeningen, die om te beginnen al heel sumier waren, niet meer bestaan. Feitelijk kunnen ze ons dus alles op de mouw spelden over dit schip. Toch heb ik goede hoop dat het gaat lukken, de meeste info die ik kan vinden spreekt elkaar niet tegen.

Ik heb ook gezien dat de kits in Duitsland goedkoper zijn, een stukje informatie dat ik echter nog niet gegeven heb is dat ik in Alaska woon ;) de verzendkosten maken het dan weer duur, of een extra koffer op het vliegtuig maakt het ook weer duur (de doos is erg groot). Ik ben dus een beetje huiverig om er een in Europa te bestellen, maar wellicht stap ik daar toch op over. Zoals ik schreef, ik wil pas komende herfst op zijn vroegst willen beginnen met bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Dat we het beiden met dezelfde bronnen moeten doen, geeft al aan dat informatie summier is. Moeilijk te geloven, toentertijd werd er toch ook gefotografeerd en zelfs gefilmd? En veel van de schepen van de voormalige P-line zijn noch in de vaart. Het zullen in de basis toch nog dezelfde schepen zijn.

Het boek dat je hebt besteld is blijkbaar een must, tenminste, als ik die ene recentie lees.

En aan boord van de Moshulu geweest!? (Toch wel even net als Eric Newby de mastkloot aangeraakt?)

De film van Irving zegt mij dan weer niets, word ik zowaar weer nieuwsgierig...

En Alaska! :shock: Nee, ik ben helemaal niet jaloers...

(Wat is dat toch hier op dit forum, zitten ze niet in Alaska, dan blijven ze wel in Noorwegen hangen.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2016 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Dit is de film van Irving Johnson:
https://www.youtube.com/watch?v=LQxb2w0_Ays

Hij heeft deze film eind jaren 20 gemaakt, en ruim 50 jaar later hebben mensen van het scheepvaart museum van ik geloof Boston hem gevonden in een verzorgingstehuis, hij heeft de stomme film toen als nog ingesproken. Wat een genot om naar te kijken!

Het is inderdaad niet makkelijk om info te vinden. Technische data is wel iets meer beschikbaar. Zo is het bijvoorbeeld bekend wat voor lieren er gebruikt werden, hoe het staand en lopend want uitgevoerd was en zo nog wat andere zaken. Hoe de lieren eruit zien is nog vollop na te gaan, net als van wat andere techniek die aan boord was. Als je daar bovenop dan de gelijkenis ziet tussen bijvoorbeeld de Peking (die ligt in New York) en de Pommern, en dat dan weer vergelijkt met foto's van de Passat (die heb ik nog niet gezien), dan is er inderdaad erg veel gelijkenis tussen al deze schepen als het op details aankomt.

Ik heb al een paar uurtjes over de tekeningen gebogen gezeten, maar die zijn slecht. Het zijn tekeningen die al tich keer gekopieerd en gescanned zijn, en tussentijds verkleind en dan weer vergroot. Veel dingen zijn dus niet leesbaar en details zijn vervaagd in zwart/grijze blobs.

Ik ben voornemens om de tekeningen eerst na te maken in AutoCAD, en ieder onderdeel wat ik inteken eerst probeer te verifieren met informatie van andere bronnen en in een slechtste geval met informatie van andere schepen van dezelfde maatschappij.

Als iemand in de nabije toekomst een Heller doos van de Preussen tegen komt voor een schappelijke prijs, geef me dan aub een seintje ;)

PS. Noorwegen heb ik ook een paar jaar van dichtbij gekeken, daarna voor een jaartje of 7 naar Canada vertrokken, en nu sinds een jaar in Alaska. Je moet wat als je van natuur houd toch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
http://www.bestshipmodels.com/index.php ... ucts_id=55

Ik hoop dat deze link werkt, de site is: Best Ship Models.

Deze beweerd hoogwaardige tekeningen van de Preussen te leveren, mischien dat je er iets aan hebt.

De uitrusting van de barken was nogal afhankelijk van de gezagvoerder, de schepen van de P-lijn zullen echter sterk overeen komen.
Maar dat is info waar je waarschijnlijk ook over beschikt. Het Duitse E-Bay blijft wat mij betreft hofleverancier, in ieder geval qua boeken.

Mischien deze nog: Harold Underhill Sailing ship plans:
http://www.model-dockyard.com/acatalog/ ... Plans.html

Ik ga voorzichtig op zoek naar de film van Irving Johnson. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2016 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Zeilschepen zijn niet echt m'n ding maar ik las je opmerking over de blokken van het schip. Houd er rekening mee dat die in schaal 1/50 zo klein worden dat waarschijnlijk een klein stukje hout al voldoende is om de indruk te wekken dat er een blok zit. Ik werk zelf in schaal 1/75 en dikwijls zijn de blokken/katrollen zo klein dat ik ze slechts schematisch weergeef.

Er bestaat een forum waar veel bouwers van historische zeilschepen posten, www.http://modelshipworld.com Misschien kun je daar eens rondkijken of vragen want er is daar veel kennis aanwezig.

Groeten, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:150 Preussen
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Hoi Kees, interessante link, dank je!

De blokken op het echte schip varieren in afmetingen van 20 tot wel 60 cm. In schaal 1:150 zou dat neerkomen op blokken die varieren in maten van 1.5 tot 4mm. Ik heb diverse websites gevonden waar je 2mm blokken kunt kopen, maar dat zijn de kleinste die ik gevonden heb tot nogtoe. Ik denk dat ik het met je eens bent dat kleiner gaan ook geen zin heeft omdat die in het niet vallen. Ik ga dus een selectie maken welke blokken wel en niet op het model komen. er zijn er 1270 in totaal als de info die ik heb juist is, daarvan zou zeker 2/3e van zodanige afmetingen zijn dat ik ze toch ook op het model wil hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement