Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2010 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 mei, 2010 19:57 pm
Berichten: 24
Erg handig deze lijst met kwalificaties erbij. Ik ben al een tijdje opzoek naar een mooi model en kwam daarbij bij toeval op dit forum terecht. Valt overigens niet mee om een keuze te maken als je - zoals ik - eigenlijk niet iets concreets voor ogen heb. Mijn voorkeur gaat uit naar een 18e-eeuws scheepje zoals een kotter of zo'n fraaie kaper (privateer). Maar m.b.v. de lijst kan ik in ieder geval de voor mij onbekendere merken op kwaliteit beoordelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2010 23:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Als ik de startpost mag geloven, dan lijkt Constructo de aangewezen fabrikant voor de absolute beginners qua (hout)modelbouw? En in mindere mate Amati? Iemand die kan bevestigen? :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2010 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 aug, 2009 10:23 am
Berichten: 121
BBT schreef:
Als ik de startpost mag geloven, dan lijkt Constructo de aangewezen fabrikant voor de absolute beginners qua (hout)modelbouw? En in mindere mate Amati? Iemand die kan bevestigen? :)


Tja, wat zullen we daar nou weer van zeggen.
Ik laat het bij een paar losse opmerkingen:

Ik ben begonnen met Billings (dat had de plaatelijke winkel destijds op voorraad, en het paste in mijn budget als dertienjarige).

Ik denk dat het een combinatie is: een relatief simpel model van Corel zal eenvoudiger zijn dan een zeer complex model van Artesiana of Constructo.

Wil je snel resultaat, of wil je iets dat er historisch correct uitziet? In dat eerste geval kom je eerder bij Constructo uit, in het tweede geval is de kans al een stuk kleiner.

Voor zover ik de diverse fora ken: neem een eenvoudig scheepstype waar je wat mee hebt. (Geen driemaster als je liever naar de titanic kijkt of andersom), en neem vervolgens een doos die er fatsoenlijk uit ziet, en die binnen je budget past.

Kijk in de winkel naar de bouwbeschrijving: snap je hem niet, of snap je hem wel. In dat laatste geval: toch maar een ander nemen.

Bekijk in een paar hout-bouw fora de schepen waar je een oogje op hebt. Je merkt bij die andere beschrijvingen snel genoeg of het probleemkits zijn of niet. Wordt er veel geklaagd over jouw favoriete bootje, dan is dat misschien ook niet de beste instapper.

Terzijde: ik weet niet meer waar, maar ik ben ergens een bouwverslag tegengekomen van de Victory, en dat was de eerste van de betreffende bouwer. Geduld, doorzettingsvermogen (en een beetje aanleg) doen ook een heleboel.

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2019 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ik heb een aantal wijzigingen in de beginpost van dit topic aangebracht. Ook is de waardering van de fabrikanten aangepast, zijn er nieuwe toegevoegd en ook een aantal samengevoegd.
Tevens is er per fabrikant een korte beschrijving van de kitmaker gegeven.

Er is een ook een "new-kid" on the block, Master Korabel. Check deze fabrikant als je als plastic bouwer ook eens een hout scheepsmodel wilt proberen. De bouwwijze is nl. met deze bouwdozen exact hetzelfde. alles is al voorgevormd en gemaakt en dient enkel in elkaar gezet te worden en ook van een eventuele verf, olie of lak worden afgewerkt.
De bouwbeschrijving is het beste wat ik ooit gezien heb in modelbouwdozen en daarbij staat YouTube vol met een stap voor stap uitleg hoe hun modellen gebouwd worden. Kortom een aanrader!

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op do 04 apr, 2019 11:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2019 7:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Even bij Master Korabel gekeken, maar dat ziet er inderdaad erg verzorgd uit, al heb ik altijd een beetje mijn twijfels bij de pasnauwkeurigheid van de huidplanken in hout

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2019 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Bert Takken schreef:
Even bij Master Korabel gekeken, maar dat ziet er inderdaad erg verzorgd uit, al heb ik altijd een beetje mijn twijfels bij de pasnauwkeurigheid van de huidplanken in hout


Ik heb nu een aantal bouwverslagen gevolgd en ze zijn allemaal verbaasd dat de huidplanken perfect passen. Blijkbaar is er toch een kitmaker die dit voor elkaar weet te krijgen.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Kleine aanvulling op ModelSlipways:
De modellen zijn ook in Nl verkrijbaar.
Even Googlen op "Model Slipways in NL kopen" geeft meerdere shops.

Service: zeer goed.

Beslag van witmetaal. Zeer kwetsbaar, verbuigt terwijl je ernaar kijkt. Wel mooi gegoten.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 27 aug, 2020 15:52 pm
Berichten: 1
Ik denk dat we daar allemaal een goede leidraad mee hebben.

_________________
gunstige kortingen https://www.rabato.com/nl/albert-heijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Bootjebouwer schreef:
Kleine aanvulling op ModelSlipways:
De modellen zijn ook in Nl verkrijbaar.
Even Googlen op "Model Slipways in NL kopen" geeft meerdere shops.

Service: zeer goed.

Beslag van witmetaal. Zeer kwetsbaar, verbuigt terwijl je ernaar kijkt. Wel mooi gegoten.


Het betreft Model Shipways. Een fabrikant uit US die voornamelijk via ModelExpo wordt aangeboden.
Model Slipways is een geheel andere fabrikant... :wink:

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement