Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2007 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Intro...

Afbeelding

Afbeelding

Zoals de titel al verklapt gaat hier een topic tot leven komen welke de bouwfases van de 7-provinciën op de Bataviawerf gaat beschrijven en vastleggen op foto's. De site van de Bataviawerf op fotogebied hierin wat te beperkt is naar mijn mening.
Ik doe dit omdat ik vind dat wij als scheepsbouwers zo een mooie blik kunnen werpen op de bouw van een replica 17e eeuws 1:1 Hollands schip, wat ons zal helpen tijdens onze kleinere projecten. Denk hierbij aan bouwmethoden, benamingen van onderdelen / terminologie, historische gegevens etc etc.
Daarbij is het gewoon mooi en zeer gaaf om te volgen als je er een klein beetje in geïnteresseerd in bent. :wink:

Afbeelding
Tekening van meesterschilder v.d. Velde

De Bataviawerf bouwt het schip aan de hand van historische kennis opgedaan uit boeken o.a. van Nicolaes Witsen en anderen. Hierdoor trachten zij, waar mogelijk, het schip zo correct mogelijk te herbouwen in "traditionele" vorm.
Het probleem echter is, men heeft haast geen documentatie van scheepsbouw uit die tijd. De Hollanders tekende niets op wat betreft scheepsbouw. Een scheepsbouwmeester had de bouw van het schip in zijn hoofd zitten en dat moest binnen 8 maanden van stapel komen. Soms in strenge winters kwam een schip in 6 maanden gereed. Onbegrijpelijk met wat een snelheid en precisie een dergelijk schip gebouwd werd.
Tegenwoordig doen ze er een kleine 15 jaar over om een dergelijk schip te herbouwen. Dit heeft te maken met beperkte financiële middelen, bouwers van het schip welke "vrijwilligers" zijn en de beperkte kennis over het schip en de scheepsbouw vergeleken met anno 1666.



-------------------------------------------------------------------------------------

Historie van de 7 provinciën

1665-1694
Linieschip van de admiraliteit van de Maze met 80 stukken geschut, ook geschreven als De 7 Provinciën. Het schip had een lengte van 163 voet, een breedte van 43 voet en een holte van 16,5 voet (NB: 1 Amsterdamse voet= 28,3 cm). De waterverplaatsing bedroeg ca. 1600 ton en het schip voerde ruim 2000 m² zeil. De bemanning telde meer dan 420 koppen. Het schip werd gebouwd van 1664-1665 op de oude admiraliteitswerf aan het Haringvliet in Rotterdam. De bouwmeester was Salomon van den Tempel, een telg uit een bekend geslacht van Rotterdamse scheepsbouwers.

Afbeelding
Model (schaal 1:87) van De Zeven Provinciën uit 1665, gemaakt in opdracht van de Bataviawerf door Herbert Tomesen.

Het schip begon zijn carrière als tijdelijk vlaggenschip van viceadmiraal Aert Jansse van Nes, daarna werd het het vlaggenschip van luitenant-admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1666-1674). Het nam deel aan de Vierdaagse Zeeslag bij North Foreland (1666), de Tweedaagse Zeeslag (1666), en de Tocht naar Chatham (1667) in de Tweede Engelse Oorlog. Verder nam het schip deel aan de volgende slagen: Solebay (1672), dubbele Slag bij Schooneveld (1673) en de Slag bij Kijkduin (1673). In 1674 ging het onder De Ruyter op expeditie naar Martinique. Na de dood van De Ruyter werd het in 1678 het vlaggenschip van schout-bij-nacht Jan van Brakel. Het maakte ook deel uit van een gecombineerde Nederlands-Engelse vloot onder John Edward Russel in 1692 waar het door de Fransen tijdens de Slag bij La Hogue lek geschoten werd. De laatste commandant van het schip was kapitein Evert de Lieffde, wiens logboek uit 1692 bewaard is gebleven. Uiteindelijk werd het in 1694 ter sloop verkocht.

Sinds 1995 wordt op de Bataviawerf in Lelystad een replica gebouwd van dit schip, dat als een van de beroemdste oorlogsschepen uit de Nederlandse Gouden Eeuw wordt beschouwd. De bouw van deze 'nieuwe' De 7 Provinciën, zal nog zeker tot 2015 gaan duren. Het doel is om het schip te reconstrueren met gebruikmaking van alle beschikbare bronnen en op zo authentiek mogelijke wijze.
bron: www.wikipedia.org

Voor verdere uitgebreide documentatie verwijs ik naar de Bataviawerf website waar een kenniscentrum is geplaatst van de 7-Provinciën.
7-Provinciën Kenniscentrum Bataviawerf

Er is ook een PDF beschikbaar van de 7-provinciën. Let op, deze is een kleine 1,87MB groot dus kan even wat tijd in beslag nemen met downloaden.
PDF Basisrondleiding 7-Provinciën

Kanon opstelling van de 7-provinciën...
Afbeelding
bron: www.bartel-online.de
-------------------------------------------------------------------------------------

Het herrijzen van de 7 provinciën

Aan de hand van kennis, documentatie en fotomateriaal wil ik de stappen gaan beschrijven tijdens de bouw.
De bouw is al een aantal jaar bezig. Vanaf het begin heb ik geen foto's kunnen maken dus deze leen ik uit andere bronnen.

Kiel gelegd in 1996
Afbeelding
bron: www.bottercompagnie.nl

De bouw van de 7 provinciën is in het begin aangepast. Scheepsbouwmeester W. Vos wilde het schip bouwen aan de hand van 1 van de 2 bouwmethoden gebruikelijk uit de oude tijd. Dit was door eerst het voor en achterspant te plaatsen en daarna de huidplanken gaan plaatsen. Later worden dan de spanten geplaatst tussen de huidplanken.
Deze methode werd de "vlakbouwmethode" genoemd en was een oerhollandse traditie waar Holland om bekend stond. Men wist dat de originele 7-Provinciën niet volgens deze methode gebouwd was, toch wilde scheepsbouwmeester Willem Vos op deze manier het schip bouwen.

Afbeelding

Doordat dit een dusdanige moeilijke bouwmethode bleek, moest de bouw gestopt worden. De maten en vorm van het schip bleek niet accuraat en men kon opnieuw beginnen.
Hierna heeft men toch besloten om de reguliere bouwmethode te hanteren die halverwege de 17e eeuw veel toegepast werd. Deze bouwmethode is beschreven door Cornelis van Yk. Deze methode is later door de Rotterdamse scheepsbouwmeesters Paulus van Zwijndregt (1681-1749) en zijn zoon Pieter van Zwijndregt (1711-1790) verder
uitgewerkt en beschreven.

Plaatsen van de spanten
De plaatsing van het laatste spant van oprichting voor De 7 Provinciën is volgens de Bataviawerf cruciaal, omdat dit de afsluiting betekent van de constructie van de vormbepalende onderdelen van de scheepsromp. Het bouwteam van de Bataviawerf heeft dit voorjaar hard gewerkt aan de constructie van de spanten, de voorbereiding van de plaatsing zelf en de uitbreiding van de bezoekerssteiger. De volgende fase is het plaatsen van het eerste berghout en de zogenaamde centlatten. Deze onderdelen worden in de langsscheepse richting op de spanten aangebracht en creëren samen de monumentale rompvorm.

Afbeelding
bron: www.waterkampioen.nl

Mei 2007

Model van het achtersteven...
Op de volgende foto's is duidelijk te zien dat men aan de hand van een model het achtersteven reconstrueert.
Het doorluchtige wulf helemaal bovenaan is nog in papiervorm terwijl het rechte wulf in het midden in het echt al helemaal voltooid is.
De spiegel is ook al gereed, hiervan volgende de foto's later.

Op de volgende foto is het beeldsnijwerk van de voltooide "rechte wulf" zichtbaar.
Afbeelding
bron: www.bataviawerf.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het moment wordt op schaal een exacte kopie model gebouwd door een bekende restaurateur/ modelbouwer in Nederland. Deze man schijnt ook voor rijksmuseum het een en ander te bouwen.
-------------------------------------------------------------------------------------

De bouwstellage...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De kiel...
De kiel is uit vier eiken van een Deens landgoed samengesteld. Het is een vierkante balk, maar niet overal even breed en dik. Op zijn dikste punt is hij 25 duim (64 cm) in het vierkant; naar voor en achter verjongt de kiel naar ongeveer 38 cm vierkant. De kiel is 39 meter lang. Hij heeft aan weerszijden een sponning waar de zandstroken – de eerste gang huidplanken – in zijn bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De spanten van Oprichting...
Het totaal van spanten van oprichting en spanten van invulling zal zo’n 72 bedragen. Elk spant is samengesteld uit onderdelen: een horizontale legger en een opstaande oplang worden ter hoogte van de kim verbonden door een gebogen kniestuk, ook wel de sitter genaamd. De
oplangen zelf worden naar boven toe verlengd met een zogeheten stut. Alle horizontale en diagonale schoren en trekstangen zijn tijdelijk en dienen slechts de stevigheid van de tijdelijke constructie. Uiteindelijk moeten de dekbalken zorgen voor horizontaal verband tussen de
beide zijden van het schip; de schaarstokken en lijfhouten zorgen voor het langsscheepse verband.Als alle spanten, ook die van invulling, eenmaal zijn geplaatst, staan ze bijna helemaal tegen elkaar aan. Omwille van de ventilatie en beluchting zal er enige tussenruimte zijn. Daarna wordt parallel aan de kiel een zeer zware balk, het kolsem, van voor tot achter over het midden van de leggers gemonteerd. Dat maakt de constructie uitermate stevig. Andere onderdelen die zorgen voor extra verband van de scheepsconstructie zijn de banden en kattesporen (over het kolsem heen), de kimwegers en balkwegers (langsscheeps verband parallel aan het kolsem. We zouden dit de balkenfase van de bouw kunnen noemen. Daarna volgt een ‘plankenfase’.

Afbeelding

Op de volgende foto's zijn de spanten van het schip vanuit verschillende hoeken gefotografeerd. Ook de liggers die ze aan het plaatsen zijn onder bij de kiel kun je duidelijk zien op sommige foto's.
In het schip staan nog maar de helft aan spanten, de overige spanten zullen later pas aangebracht worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De Spiegel...
De spiegel is al zo goed als klaar en kan binnen niet al te lange tijd aan het achtersteven / hek gehangen worden.
Mooi om te zien is welke houtverbindingen er gebruikt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

Hek en Hekbalk...

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De Senten...
De centen geven mooi de lijn aan van het schip en vormen een korf waardoor de inhoud van het schip mooi weergeven wordt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

Het Galjoen en de Galjoensleeuw...

De voorsteven van De 7 Provinciën heeft een sierlijk gebogen vorm. De ronde, bijna bolle vorm van het Hollandse oorlogsschip is al goed herkenbaar, mede door de vorm van de spanten in het voorschip.
Aan de voorsteven is, door middel van een zwaar kniestuk, de onderste uitlegger van het galjoen bevestigd. Het galjoen is de min of meer driehoekige uitbouw waar de zeilen van de boegspriet worden bediend. Het galjoen wordt gedragen door twee naar voren stekende balken, de uitleggers, waartussen zich de kam bevindt. De leeuw rust met zijn poten op die onderste uitlegger. Dan de leeuw zelf. Hij is geplaatst op 7 juli 2004 en markeerde het eerste succes van de bouw van het schip na de herstart in 2003. Er is door een paar beeldsnijders gedurende een half jaar aan gewerkt. Hij is gemaakt van samengestelde blokken douglas en meet 3,75 meter van het puntje van zijn kroon tot aan zijn achterklauwen. De leeuw is gekroond. Dit heeft een symbolische betekenis en wil laten zien dat de Nederlandse republiek zelf soeverein is en gelijkwaardig aan de ons omringende koninkrijken als Frankrijk en Engeland. Uit geschriften en afbeeldingen blijkt dat Nederlandse schepen in de 17de eeuw bijna altijd een leeuw hadden als boegbeeld en dat die rood was geschilderd met goudkleurige manen. Aan de kroon zijn verder enkele vergulde elementen toegevoegd. De leeuw is mager en dus hongerig en kijkt vervaarlijk. De blik in zijn ogen is fel; hij heeft één duidelijke boodschap: ‘Kom maar op!’

Het galjoen is al voorzien van prachtig beeldsnijwerk. Het galjoen van de 7-provinciën is korter en meer gekromd dan van de Batavia. Hierdoor staat de Galjoensleeuw ook meer rechtop!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De knieën...
De knieën liggen hier opgestapeld en klaar voor bewerking. Ik denk dat ze hiervan zowel de hangende als liggende knieën kunnen maken aangezien dat qua model niet echt veel scheeld.
De knieën dienen er o.a. voor om de dekbalken te bevestigen aan de spanten.

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

De Scheerstrook...
Op het schip is de scheerstrook aangebracht. Mooi is te zien hoe deze bevestigd worden tegen de spanten! Onder de scheerstrook tellen we 11 senten en boven de scheerstrook worden eveneens senten aangebracht, waardoor een korf ontstaat die de hele rompvorm van het schip aangeeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

Dit zijn de foto's van de maand mei. Ik probeer 1x in de maand een keer op de werf een kijkje te nemen zover mogelijk. Alle informatie over de 7 provinciën welke nog niet of op de Bataviasite gemeld staan, kunnen we hier toevoegen!

Dus discussies, vragen en opmerkingen over dit schip kunnen we hier bespreken!

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 29 okt, 2007 14:20 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2007 12:04 pm 
Zeer mooie fotoreportage Peter!

Echter een opmerking over je commentaar bij de spiegel. Daar heb je het over de holle wulf bovenaan de foto in papiervorm. Dit moet zijn de doorluchtige wulf.

Heb je trouwens ook nog bij het houtsnijwerk gekeken? Daar waren ze bezig met iets waar we al eens een discussie over hebben gevoerd namelijk het vergulden/verzilveren van bepaalde beelden/wapens.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2007 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ernie411 schreef:
Zeer mooie fotoreportage Peter!

Echter een opmerking over je commentaar bij de spiegel. Daar heb je het over de holle wulf bovenaan de foto in papiervorm. Dit moet zijn de doorluchtige wulf.


Hmmm....je hebt gelijk, ik heb met mijn stomme kop holle wulf getypt terwijl ik doorluchtige wulf bedoelde! :?
Holle wulf zit wel een heel stuk lager! :lol:
Ga het meteen aanpassen, thanks! :wink:

Citaat:
Heb je trouwens ook nog bij het houtsnijwerk gekeken? Daar waren ze bezig met iets waar we al eens een discussie over hebben gevoerd namelijk het vergulden/verzilveren van bepaalde beelden/wapens.


Ja, het rechte wulf is nu gereed, dus ook geschilderd.

Afbeelding
bron: www.bataviawerf.nl

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2007 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Wow, dat ziet er een serieuze kit uit, hoe groot is de doos ? :D
Alle gekheid op een stokje, of in dit geval misschien beter op een balk, het is inderdaad interessant om eens te zien hoe men aan het werk gaat om een dergelijk schip op grote schaal te bouwen. Het stellage rondom het schip-in-wording komt me onmiddellijk bekend voor, een dergelijk bouwsel wordt immers ook gebruikt bij het bouwen van modellen (volgens de werf-methode dan, niet de klassieke kit met spanten), Paul zal het waarschijnlijk ook wel herkennen van op de Triton site.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2007 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Voor alle geinteresseerden van specifiek dit schip!

Het is wat lastig dit netjes te beschrijven aangezien een soortgelijk bericht welke ik nu maak, gezien kan worden als een soort van SPAM.
Echter, ikzelf ben van mening dat dit item (namelijk een boek) grote waarde heeft specifiek voor de modelbouwwereld.

Het betreft een verbeterde heruitgave van een eerder uitgebracht boek en heet "De Zeven provinciën" geschreven door G.C. Dik

Afbeelding
bron: www.uitgeverijvanwijnen.nl

Hierin wordt elk detail van de 7-provincien beschreven. Met name de verbetering met het oude boek betreft de juiste rompmaten aangedragen door de Bataviawerf.

Het boek bevat een 6-tal grote tekeningen speciaal voor de scheepsbouwers zodat ze het model kunnen nabouwen. Verder wordt in het boek alle facetten van de 7-provincien en het leven van Michiel De Ruyter aangehaald.

Dit boek zal in medio Oktober/November herdrukt worden wanneer er genoeg oplages van verkocht zijn.

Meer informatie betreft dit boek kun je hier vinden!

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2007 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Kijk eens op deze site, de Delft is een linieschip dat ook herbouwd wordt;
http://www.dedelft.nl

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2007 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Oktober 2007

Een stormachtige dag...

Het is midden in de herfstvakantie en het weer is een beetje stormachtig maar gelukkig wel droog. Die dag had ik een afspraak gemaakt voor mijn werk niet ver van de Bataviawerf vandaan. Na deze afspraak richte ik me tot een van de mooiste plekjes in Nederland waar vergaande Hollands glorie weer tot leven gebracht wordt door middel van een steeds imposanter en interessant wordend project.

De herrijzing van Nederlands meest beroemde schip van de linie, "De 7-Provinciën".

-------------------------------------------------------------------------------------

Na het parkeren van de auto wandelde ik vlug door de winkels van Bataviastad. Mijn interesse lag nu even niet bij alle dure merkartikelen die in overvloed tegen voordelige prijzen daar te koop zijn. Ik liep met stevige passen langs de etalages en probeerde zoveel mogelijk mensen met overvolle tassen te ontwijken. Het was behoorlijk aan de drukke kant en tot mijn verbazing zag ik dat ze aan Bataviastad een extra stuk hebben gebouwd waardoor er nog meer winkels met tassen, schoenen, kleding en andere "geldrovende" artikelen bijgekomen zijn. Alsof er nog niet genoeg te verkrijgen was... :roll:

Hop, snel loop ik door de poort naar buiten richting de werf. Bij de draaideuren aangekomen en deze een klein zetje te hebben gegeven kom je direct bij de kassa's uit. Ik moest even in de rij gaan staan alvorens ik naar binnen kon en tot mijn verbazing zag ik een boel mensen binnen waar je u tegen zegt. Tja, immers is het vakantie nietwaar?
Na snel mijn 10 euro te hebben afgerekend stap ik vrolijk de deur door naar buiten waar het voor mij zo indrukwekkende schip in wording op mij ligt te wachten. Daar ligt "ze".....niet veel veranderd sinds mijn laatste bezoek in mei. Waarschijnlijk heeft dat met een financiële tegenslag te maken waar de werf mee kampt. De werf staat op het punt van falliesement en men heeft dringend een paar goede sponsoren nodig of een keer steun van onze Nederlandse regering.
Naar horen zeggen is het budget voor projecten als de 7-provinciën geseponeerd door de Europese Unie en heeft men in Brussel besloten de Nederlandse regering geen budget te verlenen voor deze, "niet aan de maatschappij toedragende" projecten. Tja....en dan kunnen de gevolgen wel eens heel erg vervelend zijn voor de werf...

Ik wandel wat om het skelet van de 7-provinciën om te kijken wat er nu daadwerkelijk gedaan is in die paar maanden. Ik verbaas me over de enorme bedrijvigheid op de werf. Ik tel al snel een 15 man werkzaam aan iets van het schip. 2 beeldhouwers in de beeldhouwerij en de rest buiten in en om het schip. Eventjes stop ik bij de kiel en wrijf er eens langs. Gek genoeg doe ik dat altijd even als ik op de werf ben...
Mijn oog valt op een detail welke ik de vorige keer niet goed heb laten zien, de zandstrook. Dit is de plank welke in de kiel geplaatst is en heeft als eigenschap iets breder te zijn dan de overige huidplanken.

Afbeelding

Ik wandel een stukje verder richting de Batavia die nog steeds op haar plek achter de 7-provincën in het water ligt.
Driftig staat een man te schaven en schuren op een spantdeel. Hij heeft een latje vastgetimmerd op de balk zodat hij een geleiding heeft voor zijn machine.

Afbeelding

Een kraan staat naast de 7-provinciën en dat kan maar 1 ding betekenen, ze zijn de "spanten van invulling" aan het plaatsen. :)

Ik wandel daarom maar snel de stellage in die om het schip in wording geplaatst is. Lopend langs de centen die aangebracht zijn tegen de spanten van oprichting, valt mijn oog ineens op hetgeen wat ik zocht. :)
Een mal welke voor iedere spant anders is en gebruikt wordt om iedere spantdeel te voorzien van de juiste vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu flink zagen en schuren geblazen op de werf om alle spantdelen te fabriceren en op hun plek te zetten zodat alle spanten van invulling gemaakt zijn.
Hierna kan men verder gaan met het beplanken van de romp!
Dit zal voor een volgende keer zijn! :wink:

Verder is de leeuw op 't galjoen opnieuw geverft en is het kroontje welke geel met blauw was, nu inmiddels geel met rood.

*Ik moet mij verder excuseren voor de lage kwaliteit foto's en de hoeveelheid welke weinig zijn. Dit heeft te maken met het feit dat ik mijn fotocamera niet bij me had en het even met mijn telefoon moest oplossen.

Tot later,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2007 22:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wat betreft de foto's, jou telefoon maakt mooie foto's kan de mijne nog wat van leren.......

Maar wat ik wil zeggen is dat ik dit topic van jou super vind. Dit is leuk om te volgen. Ik hoop dat er snel een subsidi komt voor de 7 provincien, zodat het schip afgemaakt kan worden. Dan is Nederland weer een stukje histori rijker.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2007 22:59 pm 
Een bijdrage door de Nederlandse regering?? Dat betwijfel ik ten zeerste.
Waarom?

In de jaren '70 van de vorige eeuw werd het wrak van de Oostindiëvaarder Amsterdam herontdekt op het strand bij Hastings in Engeland.
Toen werd de regering ook gevraagd om berging daarvan te financieren aangezien het nog steeds een Nederlands eigendom was.
De toen zittende regering zag dat niet zitten en heeft afstand gedaan van het scheepswrak en alles wat er nog in zit.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2007 23:10 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat wist ik niet, maar in de jaren 70 was dit soort zaken volgens mij niet echt belangrijk. Men dacht toen niet zo na over de histori van Nederland. Nu is dit toch wel anders in mijn beleving. Met de juiste mensen kun je toch ineens wel iets bereiken. En wie weet is dat nu. Ik wil het hier niet over politiek gaan houden maar ik ben altijd positief. Dus heb ik altijd hoop, vandaar :wink:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement