Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2007 23:53 pm 
Er schijnen toch nog wel plannen te zijn rond de Amsterdam


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2007 0:11 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is een mooi stukje Ernie, alleen kan ik de plannen er niet in vinden. Wat bedoel je daar precies mee?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2007 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
met je telefoon. whow wat een kwaliteit zeg.
Ja ik ben dan ouderwets mijn GSM kan amper SMS aan en verder ... telefoneren.

Wel mooie info . ga je dikwijls zo naar de werf Ptér?

Dank zij jou zie ik in werkelijkheid wat ik over jaren heb geleerd, gelezen, tot mijn passie heb gemaakt en waar ik de grootste bewondering voor heb!!! ---> hoe die scheepsbouwers van vroeger, met hun beperkte middelen zulke fijne, tot in de laatste detail , scheepsmodellen konden bouwen. Wetende dat dank zij die modellen wij nu zulke trotse replica terug maken/ construeren.

Als ik dus even een jarenlange loopbaan van modelbouwer beschouw ... is er toch een enorme evolutie.

Begon ik , in wat we nu het speelgoed stadium beschouwen en in een periode waar men zelfs nog niet dacht aan experimentele archeologie, laat staan opvoedkundig werken. (zelfs RC was iets dat enkel voor de zeer gegoeden was.) is men toch stilaan, dank zij de verschillende disciplines ( Vliegtuigen- maar vooral militair) gekomen tot een meer historisch verantwoorde bouwwijze en ook meer naar het opzoeken van historische gegevens van het model gekomen.
hetgeen dan weer heeft geleid naar een professionalisme bij de "Amateur" wat dan op zijn beurt de archeoloog heeft gebracht naar experimentele archeologie, wat ons nu al enkele goede replica heeft geleverd? niet alleen van VOC schepen maar ook de "Bounty", de "endeavour", de "argonaut" van de Ilias en een "Romeinse tireme" en een "Mary-rose". al die projecten hebben ons meer inzicht gegeven van .... Hoe het vroeger was .....

Hoed af en een diepe buiging, voor mensen die zulke projecten, heden ten dage , kunnen verwezenlijken

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2007 1:06 am 
modelengeneer schreef:
Dat is een mooi stukje Ernie, alleen kan ik de plannen er niet in vinden. Wat bedoel je daar precies mee?


In de tweede alinea: "Door omstandigheden zijn de werkzaamheden op de 'Amsterdam' de laatste jaren op een laag pitje komen te staan. De stichting zoekt nog steeds naar oplossingen om de 'Amsterdam' te behouden en verder te onderzoeken."


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2007 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
@Modelengineer: Bedankt, modelbouw 1:1 is altijd interessant en leuk om te volgen! :wink:

@Ernie: Mooi stukje over de Amsterdam al ben ik zelf iets meer geïnteresseerd in de "eerste Amsterdam" van de WIC (West Indische Compagnie), waar o.a. Piet Heyn het bevel over gehad heeft op zijn derde zeereis van 1628-1629! Dit was de welbekende en beroemde vaart waarbij hij de zilvervloot van de Spanjaarden heeft veroverd. Samen met de andere 2 bekenden zijn vlaggenkapitein Witte de With en Viceadmiraal Joost van Trappen Banckert. Met z'n drieën werden ze de "gesel der Spanjaarden" genoemd en zijn de 3 beroemste vechtersbazen uit de Nederlandse maritime geschiedenis. :wink:

@Beagle: Of ik vaak naar de werf ga? Wel, als ik in de buurt ben dan rijd ik altijd eventjes naar de werf. Gewoon een ontspanning en opsnuiven van een stukje "geschiedenis".
Ik kan me enorm inleven in het project en het doet me erg veel dat men de oude Hollandse scheepsbouw toch nog wil behouden. Dit is iets waar we in dit kikkerlandje trots op kunnen zijn en heden ten dagen is dat ver te zoeken met onze uitvindingen zoals de flitspalen, rekeningrijden en wetjes waarbij de belastingsdienst en overheid gespekt wordt. :?


Tevens heb ik de beginpost wat uitgebreidt met wat plaatjes en tekst over het schip. Deze informatie komt grotendeels van de Bataviawerf zelf.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2007 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooi peter,dat zijn de betere verslagen.
En er valt ook veel van de foto`s te leren.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2007 0:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
toch leer je hier best wel wat van, als je zo de plaatjes bekijkt en de teksten van Beagle, Peter en andere in gedachten had
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Ik ben een totale leek op dit gebied, maar ik ben vandaag op de Bataviawerf in Lelystad geweest en ik was zo enorm onder de indruk dat ik mischien wel zo`n schip wil gaan bouwen in de toekomst.
Ik heb echt mijn ogen uitgekeken, wat is dat indrukwekkend zo`n VOC schip :shock:

Zijn er bouwdozen te krijgen van de 7 provincieen en zo ja, in welke schalen?
Als ik zo`n schip wil gaan bouwen moet de kit wel van de allerbeste kwaliteit zijn...

Groeten,

Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo, karel

Neen er zijn geen bouwdozen te krijgen van de 7-provincien. Er is wel een Revell bouwdoos van de Batavia en er is een houtbouw bouwdoos van Mamoli van de Friesland.

De friesland is een schip dat lijkt op de 7-provinciën en ook uit dezelfde tijd komt.

groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 maart, 2008 17:37 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Geldrop
Intressant topic Ptèr, en ik ben eind vorig jaar, voor het eerst op de werf geweest, en het had gelijk een diepe indruk, op mij achter gelaten :!: 8)
Echt prachtig om te zien, ook een bezoek aan de Batavia, vondt ik geweldig, en ben ook gelijk donateur geworden. Dat verdiend zo'n project
gewoon, hoe meer steun, ze krijgen, des te beter, het voor de werf is :!:

Thx voor het sharen :!: :wink:

Berend

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement