Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 24 aug, 2019 0:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 16:40 pm 
Brouwer

***Je eerste houten zeilschip, welke kies je?***
Citaat: "Het eerste scheepsmodel is een leerstuk"

Hallo medebrouwers! :)
Door dit topic te openen wil ik iedereen helpen om een eerste scheepsmodel uit te kiezen en daarmee te kunnen starten. Via persoonlijke berichten krijg ik met regelmaat een vraag welk schip je het beste kunt kiezen als beginner en welke gereedschappen heb je dan nodig?

Op die vraag wil ik graag antwoord geven in dit topic en met name wat handreikingen te doen om een model te selecteren! Het doel moet namelijk zijn dat je het model kunt afbouwen in afzienbare tijd en daarmee de basisbeginselen leert van houten scheepsbouw! Het resultaat moet dus zijn om tot een afgebouwd model te komen, en minder gericht op een allermooiste en beste bouwstuk! :wink:

*bouwdozen, merken...*
SMAAK! hiermee begint de zoektocht....wat spreekt jou aan als beginnende bouwer en waar ligt je voorkeur?
Er zijn veel scheepsmodellen verkrijgbaar en fabrikanten op de markt actief die via verkoopkanalen worden aangeboden. Helaas zijn de speciaalzaken die jou als starter een goed advies kan geven erg beperkt. Als beginnende bouwer of starter met deze nieuwe hobby, is dat best wel uitdagend. Een bouwdoos van een scheepsmodel in hout is per definitie niet goedkoop en na een blik te hebben geworpen in een willekeurige doos ook best wel overweldigend met al die latjes, beslag en klossen touw!

*Type schepen...*
Juist, het type schip is bepalend of je het model gaat afmaken of na verloop van tijd bij de "kliko" zet, cq....half afgemaakt op marktplaats zet onder het mom van "ik heb er geen tijd voor" of "geen plek voor in huis" enz. enz..
Helaas zijn dit vaak erg mooie maar ook zeer moeilijke, grote en complexe modellen zoals een HMS Victory, Soleil Royal, Vasa, HMS Agamemnon etc die als eerste gekozen worden omdat deze schepen heel veel uitstraling hebben en men graag als pronkstuk centraal in de woonkamer wilt zetten!
Mijn advies is dus te beginnen bij een minder groot en complex scheepstype die wel de basiselementen in haar heeft om als leerstuk te dienen. Die basiselementen zijn:
- Constructie van de romp en beplanking hiervan (30%)
- verschansing en beplanking (15%)
- dek beplanking (15%)
- dek opbouw en verf (10%)
- Masten, tuigage en eventueel zeilen (30%)

Zoals je ziet, geef ik de hoogste waardering voor het beplanken van de romp en de tuigage. Deze twee elementen gaan het meest opvallen als je model gereed is en daar gaat ook het meeste werk in zitten.
Kies voor een eerste schip dus een kleiner model en minder complexiteit, waarbij je wel een volledige rompbeplanking (wellicht wel een dubbele beplanking) hebt, met masten en eventueel zeilen en wat tuigage!
Deze scheepsmodellen zijn ook aantrekkelijker in aanschaf t.o.v. een HMS Victory en daarmee is de pijn minder groot als je fouten maakt en het grote geldbedrag niet steeds door je hoofd maalt. Neem van mij aan dat je fouten maakt en blijft maken. That's part of the game. Maak fouten, leer ervan en zo raak je steeds bekwamer in je hobby. Tenslotte kan een hardloper ook niet meteen de marathon lopen en zal deze moeten beginnen bij korte afstanden en zal er lang getraind moeten worden om uiteindelijk de 42,2km te kunnen uitlopen in een bepaalde tijd.
Hiermee onderstreep ik dus ook, dat je eerste scheepsmodel voornamelijk een leerstuk gaat zijn en dat het tijd kost om deze modellen te maken en ervaring op te doen! Sommige hebben daar zelfs meerdere modellen voor nodig voordat ze zichzelf "goed en ervaren" genoeg vinden om aan een groot complex model te beginnen.

Verleg je focus voor het eerste model van je droomschip naar een leerstuk waarbij ervaring opdoen en het voltooien van je model het doel moet zijn! Houdt vast aan je droomschip, maar bouw eerst een paar eenvoudigere modellen om uiteindelijk jouw droomschip op een goede manier te kunnen bouwen en voltooien! Je voldoening zal ook vele malen groter zijn!

Natuurlijk zul je jouw eigen vaardigheden, tijdsbesteding, financiële middelen e.d. moeten laten meewegen. Ben je gewend te werken met hout, wellicht zelfs op schaal, dan zul je het sneller oppakken. Heb je aanleg en inzicht, ben je nieuwsgierig en heb je er plezier in, zal het je leercurve doen versnellen. In dat geval ben je eerder toe om je droomschip te gaan bouwen. :wink:

*bouwbeschrijving, handleiding...*
Een zeer belangrijke, maar vaak niet goed beoordeelde "must-have". Alle scheepsmodellen komen immers met een bouwinstructie / handleiding. De kwaliteit hiervan is vaak erg slecht te noemen. Een paar foto's op een velletje papier. Een paar tekenen die na goed bestuderen redelijk "vaag" zijn. Dit zorgt voor frustratie en stagnatie in de bouw. Met een extreem gevolg dat je het model alsnog in de kliko gooit. Met andere woorden, vraag in de winkel of je de bouwbeschrijving mag inzien en blader door de foto's van de handleiding heen om te oordelen of alle stappen netjes worden getoond! Indien je online je scheepsmodel besteld, probeer dan te achterhalen of iemand het schip al gebouwd heeft en ervaringen heeft gedeeld. Wellicht is er op een forum wel een gedetailleerd bouwverslag van gemaakt wat je helpt tijdens de bouw of om vragen te stellen!

*tip* Zoek op internet naar een geschikt model of modellen en zoek een winkel waar deze voorradig is. Bel naar de winkel op of dit ook het geval is en ga er naar toe! Praat met de eigenaar, vraag of je in de doos mag kijken en bestudeer de bouwbeschrijving / tekeningen en fotoblad / boekje. In een oogopslag weet je of dit er wel goed uit ziet of dat je een uitdaging gaat hebben.
Wanneer hier aandacht aan besteed is, wordt goed uitgelegd, stap voor stap hoe je het model moet maken!
De verkoper of eigenaar zal ook vertellen of er een nederlandstalige of engelstalige beschrijving meegeleverd is. De beschrijving, vaak een paar vellen tekst, is vaak niet het belangrijkste. Duidelijke foto's, stap voor stap en goede tekeningen wel!

*Wat is [u]niet zo belangrijk bij je keuze...*[/u]
- type hout, (licht of donker) (noten of sapeli)
- type beslag,
- schaal van het model,
- wel of geen verf op je model.

Hierboven genoemde punten hebben vooral met de afwerking en kwaliteit te maken. Voor je eerste model gaat het vooral om het leren van de constructietechniek, algemene vaardigheden, weetjes en het bewerken van hout in het algemeen.

*welk gereedschap en lijm heb ik nodig...*
Iedere bouwdoos kan met zeer eenvoudige gereedschappen gemaakt worden. Een aantal basis gereedschappen die je wel nodig hebt zijn de volgende:
- potlood (vulpotlood)
- schuurpapier (van grof naar fijn) het liefste verlijmen op kleine blokjes, vlak, rechthoekig en halfrond.
- Houtlijm, (bison D2, pattex, UHU) liefst welke sneldrogend en elastisch is.
- secondelijm
- Hobbymes (Exacto met rechte mesjes en mini zaagblaadjes)
- handboortje (pinvice met kleine boortjes)
- Hamertje
- Enkele vijlen (klein en groot)
- pincet(ten)
- kleine (hout)klemmen, knijpers e.d.
- lineaal (stalen)
- naald
- kwastje
- tangetje (puntbek, platbek en knip)

Dure elektrische gereedschappen heb je niet nodig. Soms kan een "dremel-achtige" tool, schuurmachine, boormachines e.d. je helpen om iets sneller en eenvoudiger voor elkaar te krijgen. Probeer dat voor jezelf maar eens uit bij een tweede scheepsmodel. Ik bewijs met de bouw van mijn scheepjes dat je met eenvoudig handgereedschappen van doorgaans goede kwaliteit, een model tot een goed einde kan brengen.

*bouwstelling*
Een bouwstelling, kielklem is handig om je model op te fixeren maar niet noodzakelijk. Je kunt je model vastklemmen zodat je er goed aan kan werken en dat is prettig. Het is een hulpmiddel, maar je kunt ook rustig zonder. Je kunt kant en klare bouwstellingen kopen, maar deze zijn vaak aan de prijzige kant en niet altijd even goed. Je kan deze ook eenvoudig zelf maken van een lange rechte plank en wat blokjes. Je gaat handigheid van een bouwstelling hebben als je het model steeds moet wegzetten of als je op het dek gaat werken, masten, tuigage en zeilen gaat aanbrengen. Houdt er rekening mee dat je het model steeds aan het draaien, kantelen bent en daarmee steeds van de bouwstelling af en op aan het zetten bent.

Enkele modellen die je als beginnende bouwer rustig kunt kiezen. Dit is een greep van verschillende modellen van diversen fabrikanten. Neem het lijstje dus als een leidraad, er zijn vast ook andere modellen van fabrikanten die prima als eerste model te bouwen zijn! De prijzen variëren van 75 euro tot 150 euro per bouwdoos. De prijs zegt vaak iets over de details van het schip, materialen en of het formaat. Niet zozeer of het model complexer te maken is.
Een botter, schoener, tjalk, sloep, karveel een kraak zijn in bouw en grootte minder complex dan een HMS Victory met meer dan 100 stukken geschut en een enorme hoeveelheid tuigage.

- Albatros of Carmen van het merk Constructo
- Zuiderzeebotter van het merk Artesania Latina
- Nina of Pinta van het merk Artesania Latina, Amati of Mantua
- San Juan van het merk Occre
- New Swift van het merk Artesania Latina
- New Englands Whaleboat van het merk Artesania Latina
- ARM 82 van het merk Mantua
- HMS Sharke van het merk Mantua
- Armed Pinnacle Lancia van het merk Panart/ Mantua
- La Rose van het merk Panart / Mantua
- Halifax van het merk Constructo
- America van het merk Constructo
- Le Camaret van het merk Constructo
- Silhouet van het merk Constructo

Ik heb een lijst van fabrikanten geselecteerd die doorgaans goed verkrijgbaar zijn in Nederland en de EU. Daarbij heb ik een waardering gegeven per fabrikant om een beter inzicht te krijgen in wat er te koop is. Deze lijst kun je hier Vergelijken van fabrikanten vinden.
Mijn advies is om bij deze fabrikanten eens op de website te kijken welke modellen ze hebben en hoe deze op de plaatjes eruit zien. Iedere fabrikant heeft wel een eigen interpretatie van scheepsmodellen. Het kan dus zijn dat een of twee specifieke fabrikanten er voor jou uitspringen qua uiterlijk!

Lees Het beplanken van een scheepsromp topic voor tips en uitleg over het beplanken van een scheepsromp. Dit bestaat uit een PDF bestand genaamd How-to. Als vervolg / toepasing van deze methode verwijs ik je naar het topic van de bouw van de Santa Maria welke je hier kunt lezen.

Voor alsnog wens ik jullie heel veel succes met de keuze die je gaat maken en de laatste tip die ik geven kan. Open een topic in het scheepsbouw verslagen deel en maak een bouwverslag. Wij vinden het leuk om mee te lezen, jij kan gerichte vragen stellen en daarbij maak je een verslag die je later altijd nog eens met een glimlach kunt teruglezen. :brouw:

groet,
Pter

Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 15 apr, 2019 12:54 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 10:30 am 
Brouwer

Kijk, dat is duidelijk. Je ziet vaak dat men begint met een te moeilijk model en dat die inderdaad eindigen op MP. Deze tips zijn helder, duidelijk en een prima advies voor de beginnende houtbouwer.

Top! :brouw:

Mijn Blog: http://metusajunction.blogspot.com

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 18:43 pm 
Moderator
Moderator

Goeie info, alleen mis ik het item ervaring.
Een ervaren modelbouwer kan complexer gaan bouwen dan echt een beginner en 1 van de eerste dingen die hij dan wel moet vergeten is dat het geen shake&bake bouw gaat worden, maar hij/zij heeft wel de skills in huis. Vaak ook topics doorgelezen van anderen bouwers en een meer technisch oog dan een pure beginner

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]