Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 12:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Dag heren van het goede leven.

Met deze hitte is het is het niet echt weer om binnen te zitten en aan modellen te knutselen maar je kan zeker over nieuwe projecten nadenken.

Nu bouw ik voornamelijk vliegtuigen 1/72 en wil me toch ook meer gaan richten op militaire voertuigen. (al eens een enkele keer gedaan)
Ik zag in een webshop het volgende item wat me op dit idee bracht.
photo 450085

Het formaat van deze display base geeft precies de ruimte voor 4 voertuigen 1/48 van toen Amerika/Rusland/Duitsland/Engeland met elk land een eigen display base.
aangezien dat ook ongeveer de ruimte is die ik heb op mijn kast :D :D

Nu was ik opzoek gegaan naar de 4 meest bekende / geproduceerde voertuigen per land en blijkt nog niet zo makkelijk te zijn.
En vraag via deze weg jullie om wat advies. :?: :?:

wat ik op het lijstje heb staan is het volgende.

Duitsland
1. Tiger I
2. Stug III
3. halftrack sdkzf 251
4. Pzkpw IV H

Amerika
1. Sherman M4A1
2. M10
3. Pershing
4. M8 Greyhound

Rusland
1. T-34/76
2. SU-156
3. BA-64B
4. JS-2

Engeland
1. Churchill
2. Cromwell
3. Armored car ‘Dingo’ MkII
4. Bren MK.II Universal Carrier

Dit is wat ik tot nu toe op het lijst je heb staan. voor sommige landen zijn er te veel om te kiezen ander landen zijn er niet genoeg :lol:
Alles staat open ter discussie :!: :?: :!: :?:

Hoor graag hoe jullie er over denken. :brouw:


Laatst bijgewerkt door RogueGrasshopper op ma 06 aug, 2018 23:05 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In principe kan je elk voertuig uit WO2 gebruiken maar het hangt ervan welke richting je wil uitgaan. Wil je het historisch verantwoord, dien je rekening te houden met de diverse perioden in WO2. De innovatie destijds ging als een sneltrein: er kwamen met de snelheid van de klok steeds nieuwere, betere en zwaardere wapens op het veld waar de tegenpartij dan weer een weerwoord voor moest vinden. Zo was het ene type tank bvb nog maar net in gebruik en er was al een ander type op komst. Zo kan je bvb in 1942 geen tank zetten die pas in 1944 werd gebouwd maar omgekeerd dan weer wel afhankelijk van de plaats waar het zich afspeelt.
Is het historische voor jou niet echt belangrijk, tja dan heb je keuze genoeg en dan kan je gewoon stellen: "al deze voertuigen werden tijdens WO2 gebruikt", zonder onderscheid van periode of jaartal.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 13:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Walter, ik denk dat hij gewoon de top 4 van elk land wil hebben op 1 display en met criterium aantallen. Maar dan moet je je ook echt richten op alleen aantallen en niet de talloze varianten bij bijv Duitsland

Aantallen en bekendheid gaan m.i. hand in hand

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Dank heren voor de snelle reactie.

Ik ben inderdaad meer opzoek naar 4 mooie voertuigen uit WW2 de aantallen hoeven niet precies te zijn in hoeveel geproduceerd meer of minder.
wat ik zoek is ook een beetje een afwisseling van voertuigen. zoals bijvoorbeeld de M3 Halftrak en een Sherman zijn totaal andere voertuigen.
anders word het ook zo saai met een Sherman M4A1 of M4A2 en een M4A3.

de meeste informatie haal ik van wiki af maar dacht jullie hebben vast ook wat kennis op dit gebied. Vandaar de Vraag.

Dus afwisseling met voor WW2 herkenbare voertuigen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In dat geval is het een makkie in de veronderstelling dat die allemaal op 1/48 bestaan. Op 1/72 heb je meer keuze denk ik. Maar goed: Duitsland bvb heb je al de tanks 2 t.e.m. 6, kubelwagen, swimwagen, diverse halftracks en trucks... om er een paar te noemen. De bekendste US voertuigen zijn dan de GMC, de halftrack, de Willy's, de Sherman, de M19 trekker met M9 aanhanger, de Dragonwagon, later ook nog de Persching en de Chaffee en natuurlijk de Dodge in al zijn uitvoeringen. Dan nog zwaardere trucks zoals de Mack. DE Britten bediende zich ook van US materiaal zoals de Staghound, de Willy's en de Sherman (firefly) maar hadden dan ook nog tig modellen Chevrolet en trucks zoals de Matador en tanks van eigen makelij zoals de Churchill, de Cromwel en de Matilda. De Sovjetunie, daar ben ik niet zo van op de hoogte maar daar heb je dan de Stalin en nog enkele modellen tanks, de Gaz jeep en diverse trucks. Ook de Sovjets bediende zich van US materiaal zoals de Studebaker truck waar ze o.a. hun beruchte rakerlanceerder op monteerde.
Ik denk dat dit zo wel een beetje de meest bekende zijn. Aanvullen kan altijd natuurlijk. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
nogmaals dank voor de reactie.

heb inderdaad ook naar het aanbod gekeken voor 1/72 maar dan vind ik toch beetje te klein al hoewel de kits wel een stuk goedkoper zijn in die maat :lol:

dank voor de verdere informatie ik zie dat ik weer wat te doen heb. :)

vind het zelf het moeilijkst om voor de amerikanen een keuze te maken uit 4.

want vind de Generaal Lee / Galliope / Sherman / M10/ M3 halftrack/ M7 Priest allemaal wel leuk dus daar moet ik nog even een keuze in gaan maken.

denk dat ik Duitsland laat zo als die nu staat.
Rusland voeg ik de JS-2 toe (Stalin) en de ZiS-6 met rockets (studebaker)
Engeland dan nog maar een tank erbij Matilda wellicht of misschien toch een firefly

ing nog genoeg om over na te denken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 16:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Themabouw is sowieso leuk, dus ik denk dat je nog wel wat kanten op kan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik kan je wel even helpen met US: M10/M36/M7 en de Calliope zijn minder bekend en daar waren er niet zoveel van, de M3 Lee/Grant is ook minder bekend, die werd dra vervangen door de Sherman hoewel de Britten hem nog wel even hebben door gebruikt o.a. in N-Afrika. Beter kan je dan kiezen voor de M3/M5 Stuart, de M4 Sherman, de M3 halftrack en de GMC truck... die kennen zowat iedereen. En misschien is er nog een plaatsje vrij voor de alom bekende Willy's jeep.
Wat Duitsland betreft: geen slechte keuze, de Tiger is natuurlijk heel bekend maar van de pzkpw 3 en 4 waren er wel heel wat meer en dan is er de Panther die ook heel bekend is. De Stug, tja: je had ook de tankjagers nog zoals de Hetzer die ook heel bekend is en betreft halftracks... de 251 is een goeie keuze en dan zijn er ook zijn grotere broers nog.

Enfin: keuze genoeg zou ik zeggen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik zou voor elk land 4 verschillende type voertuigen kiezen, om het gevarieerd te houden:

1 tank, 1 truck, 1 personenauto en 1 pantserwagen.

USA:
- Sherman, GMC, jeep, M8 Greyhound of M3 halftrack

Duits:
- Tiger, Opel Blitz, kübel- of schwimmwagen, Sd.Kfz. 251

Rus:
- T34, GAZ-AA(A), GAZ-67, BA-20

Brits:
- Churchill, Bedford QL, SAS of Airborne jeep ter variatie, Humber

Er zijn natuurlijk per land voor elke categorie voertuig wel verschillende types te noemen, dus ik heb slechts wat voorbeelden aangedragen. Bovendien ben ik niet zo thuis in het Russische, dus daar heb ik vooral de eerste de beste types genoemd die ik tegenkwam.

Wat bedoelen jullie eigenlijk steeds met 'Calliope'? Dat is namelijk geen voertuig op zich, maar een raketsysteem (T34) dat op een Sherman geplaatst werd, maar een Sherman had je sowieso al. Er is overigens ook beeldmateriaal bekend van een T34 Calliope in een buitgemaakte Sd.Kfz. 251...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2018 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Dank voor de reactie.

@marchant
Ik heb er overnagedacht op het op die manier te doen maar was biet zo fan van de trucks en jeeps/auto’s. De Willy jeep maak ik vrijwel zeker nog een keer naast deze build.
En vind het niet erg als er 2 tanks tussen de 4 zitten.

@walesha
Nog maal dank voor de aanvullende informatie twijfel nog tussen Hetzer en Stug III vind ze allebei erg leuk. Van de M10 zijn er toch nog 6706 gebouwd en om dat die beschikbaar is in 1/48 denk dat ik hem nog laat staan op het lijstje :)

Zag inderdaad ook bij het zoeken naar modellen in 1/48 dat ik the Gen Lee / the M7 Priest en Galliope ook niet of moeilijk te verkrijgen zijn.

Wat mij op het volgende punt (probleem) brengt het aanbod in 1/48 maakt het misschien heel erg lastig om aan de lijst te houden.

Duitsland is geen probleem daar heb ik zelfs keuze over.

Rusland is wat ik zo gevonden heb ook niet een probleem alleen SU-76 word de SU-122 kan de 76 niet vinden in 1/48. de Rocket truck in 1/48 gaat een uitdaging worden.

Engeland is met huidige keuze ook prima. Alles is in 1/48 maar zodra ik afwijk word het ook een zoek plaatje. Dus dat laat ik denk ik ook maar zo staan.

Dan USA het grootste probleem. Ik heb los van de M10 en Sherman erg weinig voertuigen gevonden in 1/48. Wat me het meest verbaast is de M3 halftrack. Of ik heb de goede site nog niet gevonden.

Ik zag een light tank M3 van Italeri 1/56 wat denk ik plaats vervangt als ik 1/48 niet vind.
Dan word USA nu
1. Sherman
2. M10
3. M3A1 Light Tank
4. Heel graag de M3 halftrack :o

Hier laat ik het even bij want type op me telefoon :lol:
Dus excuses voor rare zinnen.

OOoo voor ik het vergeet. Wat zijn naast Italeri Tamiya en Revell nog goede merken voor Tank models.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement