Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 9:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 apr, 2018 16:52 pm
Berichten: 23
Beste mede modelbrouwers,

Kan iemand me misschien vertellen hoe je dat nou aanpakt? Vooronderzoek doen voor een project dat je wil bouwen?
Hoe kom je bijvoorbeeld aan historisch referentie materiaal? Zoals foto's van de betreffende divisie in actie?
Wat voor vragen zou je moeten stellen die je beantwoord moet hebben?
Het lijkt mij vooral interessant om vooronderzoek te doen zodat ik misschien niet precies maar wel een heleboel weet over de betreffende divisie.
Maar ook over het betreffende voertuig. Zodat ik bijvoorbeeld ook fouten die mogelijk in een kit zitten kan verbeteren.
En het lijkt me ook hartstikke gaaf om de betreffende divisie/voertuig dan ook echt in actie te zien.
Ik zie namelijk vaak dat veel mensen vooronderzoek doen naar wat ze willen bouwen en dat ze er veel kennis van hebben.
En dat ze dan ook iets heel moois en realistisch ogends neerzetten. Misschien dat jullie me met dit onderwerp verder kunnen helpen?

Nog een fijne dag toegewenst,

Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als je een model wil neerzetten dat historisch correct is (in zover dat mogelijk is) is een goeie voorbereiding inderdaad noodzakelijk. Informatie en documentatie verzamelen is wel tijdrovend. Over WO2 en alles wat er bij hoort werd heel wat geschreven... maar het is niet onmogelijk om in dit kluwen van info te vinden wat je zoekt. Je kan al beginnen met Google en soortgelijke zoekbots, daar vind je allicht al een hoop info terug. Verder boeken raadplegen en als je die zelf niet kan bekostigen bestaan daarvoor bibliotheken. in grote stadsbibliotheken vind je uiteraard veel meer over een bepaald onderwerp dan in een plaatselijke kleine gemeentebib. Verder zijn er de musea waar je ook het voertuig in kwestie irl kan zien en er desnoods foto's kan/mag van nemen. Van diverse musea kan je op het internet opzoeken welke voertuigen ze in hun collectie hebben... voor WO2 Duits raad ik je zo bvb het museum in Overloon aan.
Modelbouw is heel divers, je kan het goedkoop houden maar het kan ook een dure zaak worden. Zo zijn er modelbouwers die voor elk model dat ze gaan bouwen een klein fortuin uitgeven aan boeken en tijdschriften over dat bepaald voertuig, dan heb ik het nog niet over het aftermarketspul wat de prijs van je model bizar de hoogte in kan jagen!
Zo bezit ik zelf ongeveer zo'n 6 meter boekenplank met naslagwerken over WO2, overwegend boeken die handelen over diverse voertuigen, uniformen en uitrusting. Zoveel boeken koop je niet op één dag maar verzamel je met de jaren. Met de komst van het internet is mijn boekenaankoop wel sterk gedaald omdat ik sneller en goedkoper ook relevante info en documentatie op het net kan vinden. Tot slot kan je je ook aansluiten bij een club en modelbouwbeurzen bezoeken waar je mensen kan ontmoeten die meer ervaring en kennis hebben.
Dan wil ik nog even verwijzen naar het forum hier: misschien werd het voertuig dat je in gedachte hebt hier al een keer of meerdere keren gebouwd, ook daar kan je heel wat info uithalen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 apr, 2018 16:52 pm
Berichten: 23
Hartelijk dank Walesha voor je uitgebreide antwoord,

Hier kan ik veel nuttige tips en trucks uithalen. Voor mij denk ik dat het boek nog altijd het beste medium is om te gebruiken.
In mijn omgeving is er haast niks meer van modelbouw in mijn interesse gebied. Dat is denk ik zo goed als uitgestorven.
Op het internet staat voor zover ik ervaren heb tot nu toe wel veel globale en algemene informatie. Maar niet echt veel in detail.
Verder ben ik al in het museum Overloon geweest. En had daar ook uitgebreid foto's genomen van zoveel mogelijk wat kon.
Misschien dat ik zeker voor het internet gebuik voor de modelbouw nog veel te leren heb. Hoe ik het op de juiste manier kan gebruiken.
Tot die tijd denk ik dat ik vooral boeken zal proberen te bemachtigen/kopen. En zal ik verder veel DVDs kijken, heb ik ook nog het een en ander
over WO II over de slagen te staan.
Tot slot zal ik misschien wel bezig gaan met het steeds meer oefenen en experimenteren met het internet hoe het voor mij de optimale ondersteuningsrol kan spelen in mijn modelbouw.

Nogmaals dank Walesha voor je uitgebreide antwoord,

Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Je moet eerst voor jezelf uitmaken hoever je wil gaan, afgaande op je ervaring en beschikbaar budget. Bouw je recht uit de doos (RUDD of OOB), wil je hier en daar een detail toevoegen (aftermarket), wil je zelfbouw of ga je heel uitbreid zodat het meer "hysterisch" correct wordt?
Ikzelf bouw redelijk sober: zo ga ik geen details toevoegen die geen mens nadien meer ziet, idem dito met interieurs en motoren waar die achteraf niet meer zichtbaar zijn. Ik bouw veel fantasiemodellen maar bouw ik dan "historisch" let ik er wel op dat het ook historisch een beetje klopt zonder in eindeloze details te verdrinken.
Ik bouw voor mezelf en vind een ander het goed: des te beter voor mij, vind iemand het maar niks: mij niet gelaten... smaak en kleur is nu eenmaal voor iedereen verschillend. Wat niet wil zeggen dat ik geen rekening hou met diverse tips en aanbevelingen waarmee je toch wel je model soms iets kan verbeteren.
Ik zag al bouwverslagen waarvan ik denk: "waanzinnig gewoon" maar als je dan het resultaat ziet dan val je wel achterover! :D

Ik geef je uiteindelijk nog één goeie raad mee met een bekend spreekwoord: "probeer niet verder te springen dan je stok lang is" en staar je niet blind op die sublieme modellen die je hier voorbij ziet komen! Deze bouwers hebben al jaren ervaring en ervaring komt met de jaren. Je bent nog jong, je hebt dus nog een lange weg te gaan.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Volgens mij nemen mensen ook vaak een historische foto of film als uitgangspunt in plaats van andersom. Zo is iemand hier op het forum een tank uit Overloon aan het nabouwen.
Dat werk makkelijker dan eerst een onderwerp te bedenken en dan op zoek naar informatie. Hoewel dat ook leuk kan zijn om te doen.
Naast musea heb je bijvoorbeeld ook 'keep them rolling" die nog met het materieel rijden.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Martin, er zijn ook nog de meetings van (militaire) oldtimers maar de kans dat je daar een Duitse tank uit WO2 ziet is zo goed als onbestaande. :(
Enne... let op met "historische" films... veel van die films kloppen qua materieel van geen kanten! :(

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Daar heb je gelijk in. Ik doelde ook iets meer op origineel beeldmateriaal. Ook een museum is geen garantie dat alles klopt.
Wat internet betreft: als ik bijvoorbeeld Google op "ardennen tiger tank" kom ik bijvoorbeeld hier terecht.
https://www.tracesofwar.nl/sights/197/T ... Gleize.htm
In de Ardennen staan langs de weg en op dorpspleinen wel meer tanks.
Misschien ook wel te vinden op dezelfde site.
Edit:
Een van de drie Panthers in de Ardennen
https://www.tracesofwar.nl/sights/140/P ... falize.htm

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het belangrijkste, of je nu op internet, in boeken, via films of musea je onderwerp bekijkt: kijk en zoek verder. Het kan namelijk zomaar zijn dat dat ene voertuig waar je naar kijkt nu net die ene uitzondering is, of net dat ene detail anders heeft dan andere voertuigen.

Zo is de Tiger II in La Gleize al lang niet meer in de originele kleuren, net als veel van de tanks in de Ardennen. Ik bedoel maar te zeggen: kijk vooral verder dan je neus lang is.

Een andere tip: wees altijd kritisch ten opzichte van je bron; is deze betrouwbaar of juist niet? Probeer zoveel mogelijk dubbel te checken, neem niet alles aan voor waar. Ook hier geldt dus eigenlijk hetzelfde, kijk verder dan je neus lang is.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, ook mijn idee! :brouw:
Zo zie je bvb op meetings massa's Willy's jeeps en GMC trucks rondrijden, maar als je op de hoogte bent van de materie merk je dat de meesten na-oorlogs zijn en werden gebouwd in de jaren '50 en '60 en niet in de jaren '40... idem met halftracks.
Heel veel verschil is er niet maar toch...als je het kent zie je het wel! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 19:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zoals ook al per PB, Soms is een zoekopdracht iets anders neerzetten een hele verbetering.
Klik op links en klik gewoon verder, ga dus niet alleen uit van de resultaten van je zoekopdracht, maar klik je verder op een link kom je soms veel meer te weten.
Kijk op de foto of er zaken zijn die je opvallen en ga daar dan naar opzoek, bijv je ziet de camo op de foto, dan ga je daar naar zoeken door bijv german uniform camo ww2 in te typen.

Je gaat op rommelmarkten, modelbouwbeurzen, tweedehands winkels eno een beetje struinen naar boeken.
Je neust wat op andere fora (op Twenot zie ik regelmatig boeken voorbijkomen.
Ik heb zo her en der ook heel wat staan wat ik soms alleen maar doorgebladerd heb, maar als ik iets nodig heb dan weet ik waar het ongeveer staat.

Ik heb best wel veel referentielinks opgeslagen, (okee, af en toe moet je daar doorheen bladeren om te zien of de link nog werkt.

Je print af en toe wat uit, met name waar je bezig bent en opgezocht hebt, met al die zaken bouw je ongemerkt een schat aan informatie en referentiemateriaal op.
Zo doen de meeste het, want geloof me, er zijn er veel meer die een klein budget hebben en dan liever een bouwdoos dan boeken kopen, want tegenwoordig kan je echt heel veel digitaal terugvinden.
Let op bouwers die iets soortgelijk bouwen of lees reacties in andere topics, zo vind je brouwers die over dat bepaalde doel al heel veel info hebben. Zo luister ik bijv weinig naar Walesha, maar die heeft veel kennis over Alied uniformen en vietnamwar uniformen.
Je heb onderhoudsmonteurs van vliegtuigen (Arjan Ouwendijk) dat zijn bijv al twee namen van leden die door interesse of beroepshalve veel kennis hebben.

Ik vind het speuren naar referentiemateriaal al de helft van de lol. Ik ben nu al bezig om een archief op te bouwen voor een aantal projectjes wat ik ooit hoop te bouwen (wel binnen afzienbare tijd he)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement