Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag over GMC Astro 95
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2016 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2016 16:08 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Maasbracht
Hallo medebrouwers,
ik ben helemaal nieuw hier op dit forum en hoop dat mijn vraag in het juiste forumonderdeel is belandt.
Zoals mijn gebruikersnaam al doet vermoeden ben ik hoofdzakelijk een scratchbuilder. Voornamelijk schepen, treinen (metro's) etc. Maar USA trucks en dan met name die in Australie rijden, hebben ook mijn volle aandacht. In dat kader heb ik een AMT kit van een GMC Astro 95 aangeschaft die ik wil gaan verbouwen tot een Australische versie van Buntine Transport. (cattle transport) Niet dat die naar mijn weten ooit een Astro door de outback hebben gejaagd, maar ik vind het een mooie bak en het oude kleurenschema van Buntine is fantastisch. Ik heb sowieso geen enkele foto van een Australische Astro gevonden op het web. Hebben die daar nooit gereden vroeger ? Wie het weet mag het zeggen. Met die Astro kit heb ik het me, naar blijkt, niet bepaald gemakkelijk gemaakt omdat het ding omgebouwd moet worden van left hand naar right hand drive. Dat is met een "gewone" truck vaak al niet zo eenvoudig, maar met een Astro al HELEMAAL niet vanwege zijn a-symmetrische en rondlopende dashboard aan de bestuurderskant. Dat wordt dus helemaal scratchbuilden in spiegelbeeld. Maar ja, dat is nou juist de sport ! Maar er dringt zich toch een vraag op waar ik jullie hulp bij nodig heb. De versnellingspook moet dus ook verplaatst worden van links naar rechts op het blok. Hoe deden ze dat met USA trucks die in Australie reden? Bv bij de Peterbilt en Kenworth cabovers. Werd de uitgang van de shifter op de versnellingsbak gewoon simpel omgezet ? Of werd er een ander systeem gebruikt om de gear shifter aan de andere kant te krijgen ? En als iemand foto's heeft van een aussie Astro of Chevy Titan, of een link weet....heel graag ! Het project zit nog in de planningsfase omdat ik nog bezig ben aan een 1:15 London Underground cab uit 1959. Maar die is bijna af en dus tijd en ruimte in zicht. Als ik alle info heb en eraan begin, zal ik er een bouwverslag van bijhouden. (Om de vraag cq opmerking "waarom bouw je niet gewoon een verkrijgbare USA-australische kit?" alvast te beantwoorden: ik kan geen australische caboverkit vinden. Althans niet eentje uit eind jaren 60, begin jaren 70. En ik ben alleen geinteresseerd in oudere cabovers. Daarom dus.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 1:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
hallo , welkom op dit forum
voor wat betrefd de coe,s zul je de gmc [ of chevrolet titan ] daar haast niet vinden , ik heb ze nog nooit op een plaatje gezien in australie
coe,s uit de jaren 60/70 kom je uit bij kenworth , mack f type,s , acco [ international ] en diverse engelse merken van toen [ seddon atkinson , erf , foden ]
en ook de volvo f88
denk dat cristiaan misschien wat meer hier van weet [ of arjan ]
maar voor zover ik weet is dit het zo,n beetje
nu zijn er wel een paar moderne merken daar [ ook europese ] uit de usa is dat freightliner argosy en de mack ultraliner en toch wel een aantal europese merken
als ik wat ziet geef ik dat wel door
veel plezier
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2016 16:08 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Maasbracht
Hallo Koos,
dank voor je antwoord. En mocht je inderdaad hier of daar een foto tegenkomen, hou ik me aanbevolen. Ik ben al een hele tijd aan het speuren op internet en ben van alles tegengekomen behalve een Astro of Titan. Ik begin nu toch te twijfelen of ik die Astro kit wel moet verbouwen tot aussie. Eigenlijk zonde, omdat hij dan louter op fantasie gebaseerd zou zijn. Een Peterbilt, Kenworth, White of Mack coe zou handiger zijn geweest. Want aussie voorbeelden genoeg van die types. Misschien is het een idee om de Astro kit met iemand te ruilen die nog een van die andere coe's heeft liggen en graag eens een GMC bouwt. De kit is nog ongebouwd, dus dat zou misschien een optie zijn. De enige "australische" coe kit van Revell (Kenworth K100 VIT Australia) is trouwens wel lachen. Mooie kit, daar niet van. Maar ze zijn 1 klein detail vergeten. In Australie rijden ze toch echt links ! Dus ook die kit (die trots de naam Australia voert) moet qua besturing omgebouwd worden. Best slordig van Revell.
Ik zoek nog even verder naar foto's, maar mocht het geen resultaat opleveren zal ik eens rondkijken op het forum of iemand interesse in eventuele ruil heeft. Maar dat zal wel in een apart forumonderdeel moeten. (?) Of misschien dat Cristiaan of Arjan dit lezen en misschien fotomateriaal hebben.
Wordt even afwachten dus.
Groeten,
Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 8:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
hallo geert , inderdaad zijn er voorbeelden genoeg , kenworth is al jaren een goed lopend merk daar , eigen stijl , net als mack
white is ook een veel geziene truck , conventionals meestal , de white roadcommander zag je ook heel veel [ niet als bouwdoos te koop , wel als transkit 1:24 , als je er nog 1 kan vinden ]
bij kfs had je deze transkits , en als je geluk heb doet hij zo af en toe een batch maken van rond de 50 stuk,s [ moet je wel vlug zijn , want ze zijn zo uitverkocht
die kenworth van revell heb ik nog 2 dozen liggen [ de tri-drive uitvoeringen ]
van auslowe heb ik de kenworth k104 , daar gebruik je de gewone revell kenworth bij als donor [ voor chassis ed ]
en oude coe,s , ja daar hou ik ook van , heb er zat liggen als conversiekit usa truck,s [ 1:25 ]
zien wel hoe of wat dat er wat tevoorschijn komt , maar ik denk het niet op het gebied van de gmc
groeten en tot horens
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2016 16:08 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Maasbracht
Hallo Koos,
ik heb een pb'tje gestuurd naar Christiaan met de vraag over de Astro. Mischien dat hij iets weet. Ik heb ongeveer 5000 aussie truck foto's bekeken op de fotosite van Craig Johnson (secretsquirrel6) en het frustrerende is dat ik op 1 van zijn foto's, genomen tijdens een of ander truckfestival in de jaren 80, op de achtergrond een Astro (of Titan) zie staan. Je ziet alleen een deel van de zijkant van de cab, maar o.a. aan de merkwaardig gevormde reling zie je dat het er eentje is. Dat maakt de zaak nog uitdagender. Er is er dus wel minstens eentje geweest in Australie. Als ik nou uit kan vinden welke het is, zou het fantastisch zijn juist die te bouwen. Dan moet dan wel zo ongeveer de enige Astro jn heel Australie zijn geweest, denk ik. Een verklaring zou kunnen zijn dat GMC nooit right hand drives heeft gebouwd of zoiets dergelijks. Maar daarover heb ik geen informatie. Ik probeer een emailadres te vinden van truckliefhebbers in Australie voor meer info, maar dat schiet ook niet erg op. Fotosites genoeg, maar geen contactadressen. Maar ik speur verder ! En anders eindig ik waarschijnlijk met een Kenworth of zo. Het project zou uiteindelijk moeten leiden tot een geweatherde road train van Buntine Roadways. Trekker met 2 of 3 scratchbuild Haulmark livestock trailers. En deze geplaatst in een mooi rood zand outback diorama. Dat is het uiteindelijke doel dat me voor ogen staat. Maar dat wordt een stap voor stap verhaal uiteraard. Buiten het vinden van een goeie trekker moet ik ook nog eens een zak vol 1:25 banden en velgen voor de trailers zien te scoren tezijnertijd....
Groetjes en goeie jaarwisseling.
Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ik heb [ toen ik nog door europa reed ] in england wel eens een gmc gezien maar met het stuur links , niks omgebouwd naar rechts , ik heb er toen 2 a 3 gezien
dus het kan wel kloppen dat er geen export-ombouw voertuigen zijn geweest [ om het zo uit te drukken ]
en ik heb in het midden-oosten 2 gezien als tri-drive uitvoeringen , is ook de enige keer dat ik de gmc in die uitvoering gezien heb , waren donkergroen met 2 of 3 witte strepen
we zien wel of er wat tevoorschijn komt , ben toch wel benieuwd er naar
ook van mij een prettige jaarwisseling toegewenst en in 2017 veel bouw en brouwplezier
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik heb je pb beantwoordt, en ik betwijfel dat er GMC's hebben gereden.
Misschien een enkele grijze import, maar net wat jezelf al zegt zou de rechtse besturing een probleem zijn.
Ik weet niet of ze ook in engeland gereden hebben?? Dan zou het aannemelijker zijn dat ze ook down under gereden hebben.
En al helemaal niet bij Buntines of in het zware roadtrain outback werk.
En Kenworth wordt in Australie gebouwd net als de cummins of detroit motor en hun versnellingsbakken.
De enigste kans is dat ze gebruikt zijn bij de snelle overnighters.
Die reden met 1 trailer en licht expressgoed zo snel mogelijk in 1 nacht van stad naar stad.
Ik zou op facebook vragen in deze groep.
Fast truckin' in Australia in the 80's & early 90's

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2017 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2016 16:08 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Maasbracht
Ik heb meer duidelijkheid vanuit Australie gekregen mbt de Astro. Had een emailtje geschreven naar de voorzitter van de Golden Oldies Truck Club Australia en kreeg een uurtje later al een antwoord (ondanks het tijdsverschil). De GMC Astro is inderdaad nooit ingevoerd in Australie, op misschien een prive verzamelaarsexemplaar na. De trucks hebben i.i.g. nooit dienst gedaan in het wegvervoer down under. Nou, dan hoef ik in ieder geval niet verder te zoeken en hadden jullie ( Koos en Christiaan) dus gelijk in jullie idee dat die trucks daar niet voorkwamen. Maar die goeie man uit Australie had wel een waardevolle tip voor me. Hij is zelf ook truck modelbouwer en schreef dat die Astro kits heel goed zijn om te bouwen tot Road Commanders. En die zijn er plenty in Australie. Dus......aan de slag ! Ombouwen en scratchbuilden !
Eindprodukt / bouwverslag volgt ongetwijfeld tzt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2017 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
je hebt het antwoord dus al, das mooi.
Ik heb ook nog zitten zoeken, en ik dacht ook al dat je waarschijnlijk een white of mack hebt aangezien voor een GMC.
Of het moet echt een verzamelaar geweest zijn.
Want deze twee hebben ook wel wat weg van een GMC, vooral de blauwe mack.

photo 396981

photo 396982

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2017 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
de white roadcommander die ik nog heb liggen is schaal 1:24 ,foto is niet echt mooi , maar je ziet de vorm

photo 364890


photo 364891

en bij deze gebruik je een italeri donor truck voor het chassis ed
we gaan het zien wat je gaat brouwen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement