Tussen de twee wereldoorlogen in werd ook aan geallieerde zijde, zei het mondjesmaat ingezet op innovatie van modern legermateriaal. Nadat de auto-industrie volop op gang kwam, samen met de ervaringen uit WO1 waaruit bleek dat logistiek onontbeerlijk was ging men op zoek naar betere mobiliteit.
De eerste legertrucks na WO1 waren burgertrucks die werden aangepast voor militair gebruik, doch voldeden niet aan de toenemende eisen die het leger stelde.
In 1941 werd de eerste GMC CCKW 353 voorgesteld, die vanaf dan tot in de jaren '60 het werkpaard van de US-army en andere westerse landen zou worden.
Ik geef hieronder een beknopt overzicht:
De ACKWX 353 uit 1939, de voorloper van de CCKW 353... een civiele vrachtwagen die werd aangepast voor militair gebruik:
En zijn opvolger, de CCKW 353:
Er was ook een CCKW 352, deze had een kortere wielbasis dan de 353 en werd oorspronkelijk gebouwd om dienst te doen als prime-mover voor onder meer het 105mm kanon.
Sommige eenheden opteerde al vlug voor een kleinere, lichtere truck, bvb de signal corps, voor deze eenheden werd een kortere versie ontworpen, hieronder de voorloper uit 1941, de ACK 353:
Deze ACK was net zo een aangepaste civiele truck en voldeed niet aan de verwachtingen, het leger besloot daarom om in te spelen op compatibiliteit waaruit de CCK 353 ontstond die bijna identiek was aan de CCKW:
Van de CCK 353 werden er slechts 32 stuks gebouwd tot Chevrolet (destijds een onafhankelijk bedrijf) zijn "Chevy" voorstelde en een contract binnenhaalde die de CCK van dan af verving... de onderdelen van de Chevy waren compatibel met deze van de GMC op de motor na:
Het verschil tussen de GMC CCK en de Chevy is nauwelijks zichtbaar, het verschil zat hem vooral in de wielbasis: de Chevy had een wielbasis van 145 inch (dezelfde als de CCKW 352), de CCK één van 159.5 inch t.o.v de CCKW die een wielbasis had van 164 inch.
De GMC, zowel de lange als de korte wielbasis en de Chevy waren tussen 1941 tot in de jaren '60 het werkpaard van het Amerikaanse leger, de drie modellen waren niet enkel compatibel maar ook "utility" wat betekend dat ze voor alle doeleinden konden worden gebruikt... cargo, takelwagen, kipwagen, werkplaatstruck, trekker, mobiel luchtafweer enz.
Hier bvb een foto van de takelwagen, genaamd: "Wrecker Lot 7" op de CCKW 352:
En de dumptruck op een CCKW 353
Nog een kleine nota: de ACKWX was 6x4, de CCKW 6x6... de ACK was dan weer 4x2 en de CCK 4x4.
Ook bestond er een CCW 353 6x4 (een CCKW 353 zonder voorwielaandrijving)
De CCKW's werden geleverd met zowel een gesloten als een open cabine, de Chevy's daarentegen hadden allemaal een gesloten cabine, net zoals de CCK.
(GMC's met een open cabine werden gebouwd tussen 1942 en 1945 om metaal uit te sparen en werden voorzien van een houten laadbak om dezelfde reden.)
Nuttig laadvermogen:
- ACKWX: 3 T
- CCKW 352 & 353: 2.5 T
- ACK & CCK: 2 t
- Chevy: 1.5 t
Bron en foto's: Eigen bibliotheek(Lijst van referentiewerken vind je hier):
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 72&t=47653