Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb begrepen dat vrachtauto's ooit starten, met een hulpmengsel, dat de diesel, en peterolie, zo comprimeert dat er toch een ontsteking plaats vind. En of er nu olie, benzine of ether en spiritus gebruikt wordt, maakt weinig verschil.

Als de boel eenmaal start, is het wel een schitterende diesel.

Eerst de filmpjes, daarna mijn uitvoering.

Als iemand het beter kan verklaren, dan graag


https://www.youtube.com/watch?v=cC31G-Ks_Hk
https://www.youtube.com/watch?v=dUmsp1lSGTk


photo 374378


photo 374021

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2016 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
ik loop regelmatig op met een man, die 80 is en verteld dat hij op die manier zijn Opel Blitz moest starten. Wat bijzaak is, hij heeft al zijn rijbewijzen, maar per ongeluk laten verlopen, 2 weken geleden is hij opnieuw geslaagd voor zijn rijexamen :brouw:

Nu mijn vraag wie heeft er zulke oude hersens en kan mij vertellen, hoe een diesel, start zonder startmotor, maar met een hulpmotor.

Ik ben bezig met de brouw van een tractor, van hetzelfde merk, wel met startmotor, die contact maakt via een bierdopje :brouw: :mrgreen: Ik denk dat het flesje wel leeg gedronken is.....

Maar nog een start voorbeeld via de volgende link.

https://www.youtube.com/watch?v=LD7C7S92dCU

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als je zoekt op startmotoren kom je onder andere het volgende tegen:

Inertia starter[edit]
A variant on the electric starter motor is the inertia starter (not to be confused with the Bendix-type starter described above). Here the starter motor does not turn the engine directly. Instead, when energized, the motor turns a heavy flywheel built into its casing (not the main flywheel of the engine). Once the flywheel/motor unit has reached a constant speed the current to the motor is turned off and the drive between the motor and flywheel is disengaged by a freewheel mechanism. The spinning flywheel is then connected to the main engine and its inertia turns it over to start it. These stages are commonly automated by solenoid switches, with the machine operator using a two-position control switch, which is held in one position to spin the motor and then moved to the other to cut the current to the motor and engage the flywheel to the engine.

The advantage of the inertia starter is that, because the motor is not driving the engine directly, it can be of much lower power than the standard starter for an engine of the same size. This allows for a motor of much lower weight and smaller size, as well as lighter cables and smaller batteries to power the motor. This made the inertia starter a common choice for aircraft with large radial piston engines. The disadvantage is the increased time required to start the engine - spinning up the flywheel to the required speed can take between 10 and 20 seconds. If the engine does not start by the time the flywheel has lost its inertia then the process must be repeated for the next attempt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Dank voor het meedenken, het verhaal over de hulpmotor met een vliegwiel, dat begrijp en zie ik voor me.

Waar ik tegen aan hik, is het starten gebeurd, in principe met een koude cilinder, zoals ik met mijn auto zonder voorgloeien ga starten in de hoop dat er toch een ontbranding komt. Ook omdat er op een van de linken, gewoon nog iets toegevoegd wordt via een Petfles en een slang. Juist op dat stukje zoek ik verkeerd, waardoor ontstaat de eerste ontbranding van de diesel.

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bij een diesel is de compressiedruk veel groter dan bij een benzinemotor, dus zou het kunnen dat ze de ether of benzine erbij doen om door de grotere compressie tot zelfontbranding te komen en zo op te warmen? Dit wordt normaal niet gedaan omdat dit punt voor zelfontbranding zich verplaatst bij het opwarmen van de motor, en het zou kunnen dat je de cilinder op het verkeerde moment weer naar beneden drukt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2016 6:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 nov, 2012 17:03 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Drenthe
Hallo,

De werking van een dieselmotor is eigenlijk heel simpel.

Een diesel werkt door zelfontbranding en een benzine wordt ontstoken dmv een bougie=vonk.

Doordat de zuiger van beneden naar boven gaat tijdens de compressie slag wordt het aanwezige lucht in de cilinder samengeperst.
Hierdoor ontstaat er een zeer hoge temperatuur in de verbrandingskamer=deel boven de zuiger als deze helemaal bovenin staat.
Door op het juiste moment diesel in te spuiten onder zeer hoge druk= hele fijne verneveling
Hierdoor gaat de ingespoten diesel vanzelf ontbranden.
Daarom loopt een diesel bij koude motor een beetje rumoerig.
Tegenwoordig is de inspuitdruk bij een personenauto diesel ongeveer 2500 bar !!!

Dit is heeel simpel uitgelegd hoe een dieselmotor werkt.
Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken maar dit is de basis van de verbranding

Hieronder een filmpje over de werking
https://www.youtube.com/watch?v=DZt5xU44IfQ

Wanneer er nog vragen zijn stel ze dan gerust

gr. modellmaker

_________________
Afbeelding
Inmiddels ook te vinden op Facebook en Instagram
https://www.instagram.com/modellmaker/ https://www.facebook.com/rene.vanderbe.7


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement