Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2011 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 maart, 2011 10:38 am
Berichten: 3
Eerst even voorstellen:

Mijn naam is Gertjan en ik woon in de omgeving van amsterdam/haarlem. Ik ben 17 jaar oud en vooralsnog student civiele techniek. Ik kom hier door google en zit met een hoop vragen. Ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden. Ben in ieder geval een beginnende bouwer.

Mijn eerste vraag doe ik dmv een voorbeeld. Ik heb laatst een revell 612 scaglietti afgerond. foto's wilden even niet lukken die komen nog als er interesse naar is.

Hij is geverft dmv airbrush alleen bij de plaatselijke hobbyshop, die man had een compressor. Ik heb ook delen geverd met van die spuiten maar dat is veel te duur. Hebben jullie tips hoe en waar ik een compressor kan krijgen. ik had deze gevonden alleen die is zonder tank is dat erg en wat is het verschil? http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... essor.html

Een andere vraag is dit: ik heb nu een kit liggen van fujimi. Maar deze heeft vreemde verfnummers (H...) Hoe werken die?

Welke verf gebruiken jullie? (Ik ben zoals jullie net gelezen hebben student dus niet heel veel geld te makken. dus wil weten hoe ik goedkoper kan kleuren.)

Gertjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2011 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2010 21:03 pm
Berichten: 59
Woonplaats: vessem
ik zou een compressor nemen met tank omdat dan de druk veel gelijkmatiger is omdat je kans hebt dat de druk heel erg verschilt omdat je kans hebt dat als je niet spuit dat er dan veel druk wordt opgebouwd, die je dan je spuitwerk laat mislukken. In de slang ikzelf gebruik een compressor die bedoelt is voor het gebruik door bedrijven (dus een hele hoge druk) daarom gebruik ik ook een extra drukregelventiel aan het einde van de slang omdat er anders een te hoge druk uit de slang komt

_________________
mijn huidige project
ford maverick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2011 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 maart, 2011 10:38 am
Berichten: 3
Oke dankjewel. Dus nog even doorsparen voor een compressor.

Zijn de spuitbussen van tamiya een goede vervanging? En welke kleuren denk je dat ik nodig ga hebben voor een ferrari. zoiezo een bruine een body kleur zwart. zilver achtig voor de motor onderdelen. en welke andere? en dan vooral het nummer?

Gertjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2011 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Kleine delen zijn heel goed met de hand te schilderen.
Voor de grote delen als de body zijn de Tamiya spuitbussen goede vervangers, al kan je ook heel goed spuitbussen van Motip of Dupli-Color gebruikten.
Dan heb je veel meer keus uit mooie kleuren.
De kleuren die Fujimi aangeeft zijn de kleuren van Gunze.
Deze zijn om te nummeren maar je kan ook aan de hand van de omschrijvingen welke in de instructie staan de juiste verf van een ander merk erbij zoeken.
Als je de modellen geheel natuurgetrouw wilt namaken, kan je uiteraard op internet plaatjes gaan zoeken en aan de hand daarvan de juiste kleuren achterhalen.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2011 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 maart, 2011 10:38 am
Berichten: 3
Rossy schreef:
Kleine delen zijn heel goed met de hand te schilderen.
Voor de grote delen als de body zijn de Tamiya spuitbussen goede vervangers, al kan je ook heel goed spuitbussen van Motip of Dupli-Color gebruikten.
Dan heb je veel meer keus uit mooie kleuren.
De kleuren die Fujimi aangeeft zijn de kleuren van Gunze.
Deze zijn om te nummeren maar je kan ook aan de hand van de omschrijvingen welke in de instructie staan de juiste verf van een ander merk erbij zoeken.
Als je de modellen geheel natuurgetrouw wilt namaken, kan je uiteraard op internet plaatjes gaan zoeken en aan de hand daarvan de juiste kleuren achterhalen.

Antonio.


Kijk dit is wat ik zocht! Hartelijk bedankt voor het antwoord. Even doorzoeken dan. en internet raadplegen. Ben bang dat het weer fout gaat enzo :P want vorige auto had ik voor 50 euro aan verf gekocht en een groot deel niet gebruikt.

Zijn er ook tabellen voor die motip en dupli-color spuitbussen? En dat gaat zeker goed. dat ik geen foute resultaten krijg?

Ik had gekeken en deze bussen zou ik dan bestellen van tamiya ts-46 light sand, italian red en matt black. zilver heb ik nog heel veel potjes van revell en andere kleuren ook.

Nogmaals bedankt voor het antwoord.

Gertjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2011 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Zeker werkt Motip goed, ik gebruik het regelmatig op mijn modellen.
Eerst het model wassen met een afwasmiddel sopje (de ouderwetse afwasmiddel, niet de afwasmiddel die goed is voor de handen), daarna in de primer zetten, dit kan Motip primer zijn maar die van de Action werkt ook prima en is een stuk goedkoper.
Hierna kan het model gespoten worden met de gekozen kleurlak.
Om een correcte kleur op je model te krijgen gebruik ik de colourguide op www.motip.nl

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 mei, 2011 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Spuiten is zeker iets wat je niet zomaar kunt. Mocht je mogelijkheden hebben om eerst te oefenen dan zou ik dat zeker doen. Koop eens een stuk plastic buis of iets dergelijks. Een regenwater afvoer of stukje rioolbuis. Heb je dan een zakker (of druiper :lol: :lol: ) dan is dat niet zo erg als op een duur model. Spuiten met een spuitbus is weer heel anders dan met een air-brush. Dunne laagjes en vaker over spuiten is het devies.

Overigens kun je verf van je modellen verwijderen door ze in rem-vloeistof te zetten en een nachtje te laten weken. Met een oude tandenborstel wil het er dan goed af. Ook mister muscle ovenreiniger schijnt goed te werken maar daar heb ik persoonlijk geen ervaringen mee.

Hessel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement