En dan nu deel twee van mijn verslag, de tijdelijke expo "Big in Japan".
Een goede expo, maar in tegenstelling tot de reclame levert deze expo geen goed algemeen beeld op van de autocultuur in Japan, omdat er bijna geen aandacht wordt besteed aan de meer niche aspecten van de autocultuur, zoals driften, allerhande soorten tuning, custom trucks, etc.
Anderzijds begrijp ik dit wel, omdat de expo is samengesteld in samenwerking met Japanese autofabrikanten. De meer niche aspecten van de Japanse autocultuur vinden vaak hun oorsprong in tegendraadse jongeren(bendes) die zich afzetten tegen de zeer conformistische Japanse samenleving en dus tegen het illegale en soms zelfs criminele aanhikken, ook kwa voertuigmodificaties. Dat schuurt.
Gelijktijdig denk ik dat hier een compromis had kunnen worden gevonden, bijvoorbeeld door een hoekje te maken met daarin een
Nissan silhouetteracer en wat tekst en foto's over de invloed ervan op tuners.
Hieronder mijn foto's van de expo, met zo nu en dan wat commentaar. Van sommige auto's heb ik meer foto's gemaakt omdat ik ze later nog als model wil bouwen.
Kei cars:
Dit zijn klein-formaat auto's voor de Japanese kei-car klasse, simpele, kleine, goedkope auto's voor de stad. Sommige hiervan zijn ook buiten Japan verkocht (naar mijn mening te weinig).
Honda City Turbo II, met Motocompo opvouwbare scooter achterin:

Mazda/Autozam AZ-1:

Divers:

De laatste twee auto's zijn retro-stijl moderne gebakjes die er beiden uitermate geslaagd uitzien i.t.t. de gebruikelijke Westerse gedrochten.
Racewagens:
Een aantal voertuigen hier waren reproducties op basis van normale auto's, met wel de decoratie maar niet het bijpassende interieur (de Supra en de Subaru).

Het mag duidelijk zijn dat ik hoop dat waarschijnlijk Hasegawa een kit van de laatste uitbrengt.

Klassiekers:
1975 Toyota Celica:

Toyota 2000GT:
Hier waren er twee van, eentje met het stuur rechts, eentje met het stuur links, cabrio en normaal. Een schitterende auto.

Leuk detail is dat de ruitenwissers etc. gespiegeld zijn afhankelijk van de kant van het stuur.
Mazda Cosmo:

Ik zal moeten nakijken waarom er een klein vleugeltje op de ene ruitenwisser zit...
Japanse sportwagens/supercars:
NSX:
Hiervan waren er twee.

Datsun/Nissan 240Z:

Nissan 280 ZX 2+2:

4-zits versie van de 280 ZX, lelijk van de zijkant.
Nissan 300 ZX Turbo:

Divers:

Er was ook dit schattige brandweerwagentje, wel een ouder model:

Helaas is de uitrusting niet compleet. Aoshima maakt een kit van een nieuwere variant.
En een motorfiets om af te sluiten:

Er waren meer motorfietsen, maar die heb ik niet gefotografeerd.