Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
Hoi allemaal,

Ik heb de B-52 op 1/48 van HPH enige tijd geleden gekocht. Ik ben deze aan het backdaten naar een SAC 'H versie. Dit was voor de zogenamde 'Phase VI' modificaties, de uitbouw voor het video systeem.

Zodoende heb ik een nieuwe neus uit gips gemodeleerd. Deze moet dienen als mal om de nieuwe neus te plaatsen.

Heeft iemand enig idee waar ik plastic kan laten vakuum trekken om deze nieuwe neus mogelijk te maken?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!

MArc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 3:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Bedoel je een commercieel bedrijf, of een hobbyist? Ik geval van het eerste, is mijn eerste suggestie DiMarco in Leiden:

https://www.dimarco.nl/

Echter, ik weet niet of die willen werken met mallen van de klant. En het zal niet goedkoop zijn.

Een alternatief zou een 'maker space' zijn, die zie je in veel grote plaatsen.

Op technische scholen zie je vaak een 'Thermoforming Centre' staan zoals deze, waarmee zes verschillende technieken getoond kunnen worden:

http://www.crclarke.co.uk/products/911-thermoforming-centre

Misschien heb je connecties bij zo'n school, of kan een leerling dat voor je doen?

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 3:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Misschien heb ik de omvang van je vacform-onderdeel overschat. Als het alleen de radome is, dan kan dat ook op een kleine 'tandarts' vacformmachine, die een bed van zeg 10x10 cm heeft. Die kun je voor pm 130 euro op Ebay kopen. Hier de eerste de beste advertentie:

https://www.ebay.com/itm/Dental-Vacuum-Forming-Molding-Machine-Former-Thermoforming-Lab-Equipment-1Pc/282952865967?hash=item41e14e18af:g:XiAAAOSw9Iha7RfQ

In onze club hebben we exact zo'n ding met een man of acht gekocht, en het ding rouleert op de regio-avonden. Maar nu even niet dus. Ik heb er o.a. deze canopy mee gemaakt:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
Rob,

Bedankt voor je antwoorden.

Het is best een groot stuk omdat helaas de vorm van de neus zoals op de kit geleverd niet klopt. Ik heb dus vanaf de voorste wheelbay de neus van onderen, na een mal ervan gemaakt te hebben opnieuw in gips gevormd. Hier vervolgens weer een mal van gevormd en met epoxy resin en kepervezel een nieuwe neus van gemaakt. Probleem is echter luchtbelletjes die scriben onmogelijk maken. Vandaar dat vacforming mij wel een mogelijkheid lijken.

Lengte is wel zo'n centimeter of 30.

Ik ben dus inderdaad op zoek naar een club of persoon die bereid is deze tegen betaling beschikbaar te stellen hiervoor.

Dank nogmaals voor je waardevolle tips.

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik heb geen extra tips v.w.b. het vacuumvormen, maar misschien kun je het heel anders oplossen. Als je eerste een polyester gelcoat aanbrengt in de mal, en pas dan het glasvezel-epoxy laminaat opbouwt, dan heb je het probleem van de luchtbellen niet. Ik denk dat het ook redelijk reageert op de gebruikelijke technieken van paneellijnen trekken. En zo niet, dan kun je misschien met wat hulpstoffen het gedrag veranderen. Microballoons, krijt, ik noem maar wat. Je eigen onderdelen zullen er ook een veel mooier uiterlijk van krijgen, want een laminaat zonder gelcoat is half-doorzichtig en ziet er zelden echt fraai uit..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
Goeie tip Rob,

Gelcoat gaat niet gezien ik de vorm op basis van epoxy hars (en kepervezel) heb gemaakt, maar je zat helemaal in de goede richting.

Volgens Poly Service kan je de hars namelijk indikken met aerosil, dat niet onder invloed van de zwaartekracht gaat lopen en zal hetzelfde effect hebben als jouw voorstel.

Gr.,

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Waarom gaat een gelcoat niet? Je kunt een polyester gelcoat prima combineren met een epoxy-glas laminaat, dat wordt zelfs bij vliegtuigen gedaan.

Verdikken met Aerosil levert een mooie witte pasta op, maar ik weet niet of je daar net zo'n mooie laag kunt aanbrengen als met een gelcoat. Let wel op met Aerosil, dat is slecht voor je longen, het zijn een soort miniatuur scheermesjes.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
Volgens Poly Service zou (Polyester) Gelcoat niet goed hechten aan (Epoxy)hars.

Dat klopt volgens jou niet Rob? - ze zijn wel degelijk te combineren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik heb het *zeker* in de praktijk gezien, bij Extra Flugzeugbau. Daar werden de mallen aan het einde van de dag in de polyester gelcoat gezet. Zodoende kon iedereen daarna naar huis zonder de hele dag in de styreenlucht te moeten werken. En 's ochtends was de gelcoat zodanig uitgehard dat ze het laminaat (glas-epoxy of koolstof-epoxy) konden opbouwen. Ik zeg niet dat elke polyester gelcoat te combineren is met een epoxy laminaat, maar dat kun je uitzoeken.

Nog een feitje: epoxy gelcoat is bijna niet te vinden, en wel omdat het niet UV-bestendig is. Zodoende is een epoxy gelcoat dus ook niet nuttig, en moet je wel een polyester gelcoat gebruiken, die wel UV-bestendig is. Ik bedoel dit voor allerlei normale composiettoepassingen, zaols autobodies, boten, etc, niet noodzakelijk jouw B-52 neus.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement