Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het buigen van de headsup display uit de Edwards-set van de F8-E. Het is een heel klein ding en de draai die het moet maken baart me zorgen. Ik ben namelijk bang dat ik het afdraai.

photo 520335

Wat is jullie advies? Eerst omhoog zetten en dan omdraaien (eerst rood, dan groen), of eerst dubbelvouwen en dan omhoog (Eerst groen, dan rood)? Of is er zelfs een veel betere aanpak?
Jullie advies is meer dan welkom. Het is een verrekte dunne verbinding (zie cirkel).

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rustig buigen en draaien lijkt me, indien het breekt, kun je altijd nog met secondelijm het een en ander lijmen.

PS - geen garantie uiteraard, zoiets heb ik nog nooit hoeven buigen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
tsjopper bob schreef:
Rustig buigen en draaien lijkt me, indien het breekt, kun je altijd nog met secondelijm het een en ander lijmen.

PS - geen garantie uiteraard, zoiets heb ik nog nooit hoeven buigen.

René


Dank René, daar zal het wel op uit draaien, vrees ik. Ik hoop dat er toch nog iemand is die dit kunstje al eens gedaan heeft en er een goed recept voor heeft :roll:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Je bedoelt misschien gloeien / annealing? Da's een warmtebehandeling om een materiaal zachter te maken, en het krijgt er ook meestal een grotere breukrek door. Dat wordt ook met foto-ets onderdelen gedaan. Ik heb het in een ver verleden geprobeerd, met een aanstekervlammetje, maar het onderdeel verbrandde, en was totaal onbruikbaar geworden.. Maar er is vast wel een subtielere methode te vinden!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zou het gewoon heel rustig gaan buigen dan komt het wel goed. Niet te ver doorbuigen en niet te snel werken. Als het op zijn plaats zit kun je het solderen of lijmen. Maak voor het buigen en lijmen wel goed schoon met aceton of IPA (schoonmaakalcohol). Ik zou het niet in een vlammetje houden omdat het draaipuntje snel kan verbranden, koud verwerken dus. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 10:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
robdebie schreef:
Je bedoelt misschien gloeien / annealing? Da's een warmtebehandeling om een materiaal zachter te maken, en het krijgt er ook meestal een grotere breukrek door. Dat wordt ook met foto-ets onderdelen gedaan. Ik heb het in een ver verleden geprobeerd, met een aanstekervlammetje, maar het onderdeel verbrandde, en was totaal onbruikbaar geworden.. Maar er is vast wel een subtielere methode te vinden!

Rob

Wees wel voorzichtig met die procedure.......de truuk ligt niet zo in het verwarmen maar meer in het afkoelen. Zorg ervoor dat je het materiaal rustig laat afkoelen en dus op omgevingstemperatuur......wees niet geneigd om het in het water te laten afkoelen omdat dat sneller gaat want dat werkt juist averechts. Het materiaal wordt dan harder en brosser waardoor het sneller zal scheuren of breken bij het buigen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Heren,

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het bij voorzichtig buigen blijft. De warmtebehandeling vind ik wat tricky. De warmtecapaciteit van dat kleine onderdeel is wel heel erg klein. Als je het aanraakt trek je de warmte er direct weer uit en creëer je een thermische shock. En dat is waar Arjan terecht voor waarschuwt. Dat ben je eigenlijk aan het "harden" en dan wordt de boel juist bros. De enige mogelijkheid om dat met zo'n klein onderdeel te doen is als je er een flinke klomp warm metaal aan vast maakt, die de nodige warmtecapaciteit levert. Dat is wel heel veel gedoe, als het al werkbaar te krijgen is, want ik herinner me uit warmteleer dat smalle verbindingen sowieso "warmtestress" opleveren. En alle buigingsstress komt ook precies op dat smalle stuk.

Enfin, wel een interessante discussie :) . Ik weet nu in ieder geval beter waar ik aan begin. Nogmaals dank daarvoor.

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Nou, het is niet fraai afgelopen. Ik twijfel ernstig of dit überhaupt wel mogelijk is. De te buigen verbinding is namelijk een geëtst stuk, dus superdun. En het moet naar de geëtste kant gebogen worden. Dus op een bepaald punt komen de twee niet-geëtste stukken tegen elkaar, voordat de volledige buiging is bereikt. Tot dat punt (zie foto) ging het goed. Daarna voelde ik de buigweerstand afnemen, dus op dat moment begon de breuk. Maar goed, het kan ook gewoon aan mij liggen :oops: .

photo 520498

Vervolgens heb ik geprobeerd om het met secondenlijm in elkaar te zetten. En ik vrees dat mijn fikken gewoon te dik zijn en dat ik geen vaste hand heb. Het zit in elkaar, maar mooi is anders. Gelukkig zit er straks een canopy overheen :mrgreen:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Volgende keer beter moet je maar denken. Jammer, maar het ziet er toch niet heel verkeerd uit hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hi Ferry,

Dank voor de opsteker :wink: .

Ik heb het resultaat in de kit gepast en eigenlijk voelt het te klein voor het mooi. Ik ga dus een poging doen om er zelf een te maken. Wellicht dat dat beter afloopt. En anders kan ik deze alsnog inbouwen!.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement