Wim, vliegtuigen herkennen in de lucht en in de vlucht bleek al vroeg in WOII een probleem. Friend or foe, that's the question.
Bij de Engelsen zie je dat ze dat probeerden op te losen door de roundels te vergroten en laten te voorzien van een extra gele cirkel.
Bij de Duitsers had het nog een andere reden. Aan de gekleurde vlakken of bandne kon je zien aan welk front vliegtuigen actief waren en ze waren eerder als "eigen" te herkennen. Voor vliegtuigen die in Noord Afrika en rond de Middelllandse Zee werden ingezet werd wit gebruikt. Vliegtuigen die aan het oostfront vochten kregen gele vlakken. Jou Ju 88 is boven zee ingezet en was gestationeerd in Noord Noorwegen. Vliegtuigen die vanuit daar en vanuit Finland werden ingezet hadden ook gele vlakken. Hetzelfde gedlt voor landen die met de nazi's aldaar meevochten: italië, Bulgarije, Hongarije, Slowakije en Roemenië.
VrGr, Jan
Afrika/ Middelandse zeegebied:
Oostfront:
Afrika en Oostfront:
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden