Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Camouflage kleuren JU88
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Ik ben nog altijd bezig met de JU88 Hoop nog dit jaar helemaal klaar er mee te zijn

Maar resteert mij een vraag De lichtere en donkere kleur groen dat begrijp ik Maar waarom dat gele? Hierdoor val je toch veel meer op? Heeft dat een speciale betekenis ??

De eerste twee foto's zijn van Pinteret en de laatste is van mij zelf

Ik hoor graag

Wim

photo 464486

photo 464487

photo 464488


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Da's voor de herkenning door de eigen troepen... Zo werd vermeden, of toch gepoogd, dat de eigen toestellen werden neergeschoten...

Later in de oorlog werden deze nog flamboyante geschilderd...
Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Bedankt Silenoz

Rare kleuren hielden de Duitsers er op na in de lucht dan wel Zowel op zee als op het land hadden ze normale camo kleurtjes Maar wil je een beetje opvallen in de lucht dan ga je dat maar doen.

Je zou kunnen zeggen dat er ergens een vergelijk is met de geallieerden Deze hadden vanaf de Normandie tijd de zwart/witte strepen als herkenning in de lucht

Anders schoot je zonder pardoes je eigen maat neer

Nogmaals dank

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook squadron afhankelijk volgens mij.

Geallieerde vliegtuigen hadden ten tijde van D-day ook van die opvallend zwart-witte strepen, hetzelfde idee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Nu we het hebben over kleuren schema van de Duitse vliegtuigen in WOII

Ik heb al een keer een posting gezet over PE lijmen Er werd mij toen geadviseerd omdat ik nog vrij onervaren ben om een kleiner toestel te nemen en mij daar op uit te leven. Ik neem dit zeer ter harte aan.

Ben van plan om de BF109 G-6 van Revell (04665) aan te schaffen en als oefen project met PE en een motor te voorzien Maar ik heb de bouwverslagen zitten volgen op dit forum en dan stuit ik op een vraag

Iemand plaatste een posting van een Eduard BF109 en had het over mottling Dus die spot vlekken op het toestel. Je zou dit met ook een spons kunnen doen. Heeft iemand dit ooit gedaan Ik heb een wrak van een P61 Widow en kan mij daar op uit leven maar een tip hoe/wat is dan ook zeer welkom Kan ik misschien ook op mijn volgende JU88 gebruiken Want ook deze heeft in WOII met deze spot vlekken gevlogen

Welke verf gebruik je dan en hoe verder te handelen

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wim66 schreef:
Iemand plaatste een posting van een Eduard BF109 en had het over mottling Dus die spot vlekken op het toestel. Je zou dit met ook een spons kunnen doen. Heeft iemand dit ooit gedaan?


Ik heb eens onderstaande camo aangebracht met een klein stukje schuurspons (geel met zo'n groen ruw schuurvlak) en een oogschaduwkwastje. Bij mijn weten gewoon enamelverf gebruikt (Revell, Humbrol)
photo 279977

Op onderstaande foto heb ik 'mottling' met de airbrush aangebracht (Vallejo air)
Afbeelding

Je ziet dat met de spons/borstel je wat hardere overgangen krijgt dan met de airbrush. Wellicht kun je met een spons/borstel de randen wat vager houden door sterk verdunde verf te grbuiken. Kwestie van proberen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind de motling met de airbrush toch een heel stuk mooier. De vlekken van de spons zijn veel te klein in mijn ogen. Dit doet uiteraard niets af aan jou werk Renè, maar is mijn persoonlijke mening.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Silenoz en Rene dank voor jullie info. Inderdaad zijn er vele kleuren varianten geweest om op te vallen. Maar ook een heel opvallende kleuren schema. Die ene is inderdaad een hele klus geweest denk ik met een spons om dat te doen. De andere met de airbrush toont dan heel anders.

Maar beiden zijn denk volgens een bepaald patroon gedaan Denk dat je het ook een stuk rustiger kan maken met een spons op een ME of een FW

Nogmaals dank voor jullie informatie

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
In plaats van met een spons kan je dit ook met een stugge platte borstel, maar dan eerder drybrushen... Maar zoals bij alles, eerst proberen op een teststukje, daarna op je model.

Als je airbrusht, meer verdunnen dan normaal, en op lage druk, van dichtbij de motling spuiten maar in meerdere keren en opbouwen....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 14:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wim, vliegtuigen herkennen in de lucht en in de vlucht bleek al vroeg in WOII een probleem. Friend or foe, that's the question.
Bij de Engelsen zie je dat ze dat probeerden op te losen door de roundels te vergroten en laten te voorzien van een extra gele cirkel.

Bij de Duitsers had het nog een andere reden. Aan de gekleurde vlakken of bandne kon je zien aan welk front vliegtuigen actief waren en ze waren eerder als "eigen" te herkennen. Voor vliegtuigen die in Noord Afrika en rond de Middelllandse Zee werden ingezet werd wit gebruikt. Vliegtuigen die aan het oostfront vochten kregen gele vlakken. Jou Ju 88 is boven zee ingezet en was gestationeerd in Noord Noorwegen. Vliegtuigen die vanuit daar en vanuit Finland werden ingezet hadden ook gele vlakken. Hetzelfde gedlt voor landen die met de nazi's aldaar meevochten: italië, Bulgarije, Hongarije, Slowakije en Roemenië.
VrGr, Jan

Afrika/ Middelandse zeegebied:

Afbeelding

Afbeelding


Oostfront:

Afbeelding

Afrika en Oostfront:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement