Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 2:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Hallo mensen,

Ik hoop dat met all kennis die op dit forum zit ik in de goede richting gewezen kan worden.
Nog niet zo lang geleden heb ik de Hobby Modelbouwen weer opgepakt (maandje of 3 geleden).
Nu heeft een hele goede relatie van mij de (geloof) oudste Cessna 172 van Nederland uit 1957 zal foto toevoegen.

Nu moet hij over niet al te lange tijd afscheid nemen van zijn mooie vliegtuig om dat die echt te oud word en de kosten van onderhoud te hoog worden.

Ik wil graag voor hem een model bouwen maar alles wat ik kan vinden van Cessna 172 zijn de Skyhawks en die moet ik nou net niet hebben. Want die ziet er toch net even anders uit.

Mijn vraag dus ook weet iemand hier of zon model bestaat schaal maakt even niet uit.
Zo ja waar ik die kan vinden of wie ik moet mailen die dat zou weten.

Alvast bedankt
Is me eerste post dus hoop dat ik dit zo goed doe. Vanaf me telefoon. :)

Foto uploaden van me telefoon lukt niet of ik weet nog niet hoe.
Houden jullie van me tegoed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Welkom op het forum !
Om maar direct met de deur in huis te vallen: "Veel succes met je zoektocht...!!!"

Kleine toelichting:
Het mag duidelijk zijn dat de diverse model-fabrikanten zich met de productie van modellen bezig houden om centjes te verdienen. Verder is het zo, dat het vervaardigen van de mallen een dure aangelegenheid is. Om voorgaande feiten te "vereenigen" zal er dus veelal een onderwerp worden gekozen waarvoor een brede afzetmarkt aanwezig is. De Cessna 172 valt helaas niet in die markt. Verder begrijp ik dat je ook nog eens op zoek bent naar een specifieke variant van de Cessna 172, waarmee je zoektocht er niet makelijker op zal worden... In dergelijke gevallen zullen we als modelbouwer vaak genoegen moeten nemen met een "basis-model", om vervolgens zelfs de benodigde correcties uit te voeren.

Houdt dit in dat het model niet verkrijgbaar is ? Nee, zeer zeker niet. Heel af & toe hebben we als modelbouwer wel eens geluk maar over het algemeen kom je dan vaak uit in de hoek van de zogenaamde "limited run editions"/"short run productions" terecht. Over het algemeen een dure aangelegenheid...

Mijn kennis voor wat betreft de civiele luchtvaart-tak is te gelimiteerd om een concreet antwoord op je vraag te geven maar ik ben ervan overtuigd dat overige bouwers daar wel iets meer over kunnen roepen... Succes met de zoektocht.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb zo eens rondgekeken maar zonder foto waar de verschillen duidelijk op zijn te zien wordt het wel moeilijk. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
de registratie van die kist zou dan wel makkelijk zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Wellicht zit ie stomtoevallig in dit overzichtje...

https://www.scalemates.com/search.php?f ... sna+172%22

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Ja ik was er al bang voor dat het lastig ging worden het specifieke model van voor 1960 te vinden.
Ik was zelf ook wel blij geweest als die gewoon een skyhawk had gehad. Hahah.
Maar dat maakt het natuurlijk juist zo bijzonder.

Ik heb hier al wel een foto voor jullie van de registratie webpage.
https://airdatasearch.com/reg/PH-ABM

Zal zo even opzoek gaan naar die betere foto en hier bij stoppen.

0/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn kennis inzake vliegtuigen zeer beperkt is, waarschijnlijk daarom dat ik niet zo dadelijk verschil zie... voor mij lijken al die Cessna's hetzelfde. :lol:
Maar goed, ik vraag me af: zijn die verschillen dan zo onoverkomelijk om een recenter model aan te passen of is dat voor jou een brug te ver? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
RogueGrasshopper schreef:
Ik wil graag voor hem een model bouwen maar alles wat ik kan vinden van Cessna 172 zijn de Skyhawks en die moet ik nou net niet hebben. Want die ziet er toch net even anders uit.

Mijn vraag dus ook weet iemand hier of zon model bestaat schaal maakt even niet uit.
Zo ja waar ik die kan vinden of wie ik moet mailen die dat zou weten.

Ik dacht dat er wel een paar artikelen op het net te vinden zouden zijn voor zo'n conversie, maar helaas, ik vind helemaal niets. Dat bewijst nog maar een keer hoe weinig populair sportvliegtuigen zijn als modelbouwonderwerp :( De conversie ziet er op zich niet al te lastig uit, maar al herintreder / beginner is dat waarschijnlijk wel wat hoog gegrepen. Het ligt er maar aan hoe handig je bent.

Zo te zien zijn de hogere achterromp en de niet-gepijlde verticale staart de grootste klussen:

- de hogere achterromp is enkelgekromd, en kun je je dus van dun plastic card buigen, misschien over wat spantjes die je op de achterromp van het model lijmt. Ik zou de vorm niet opbouwen van plamuur, omdat het model anders staartlastig wordt en nooit meer op zijn neuswiel blijft staan.

- de verticale staart kun je uit dikke plastic plaat snijden / zagen, en dan in profielvorm schuren. Dat is eigenlijk helemaal niet lastig, als je de juiste vorm maar weet. Aangezien je het 1:1 voorbeeld bij de hand hebt (bij de vliegclub) is dat makkelijk op te meten.

Het kleurenschema is een andere uitdaging. De grote lichtgroene vlakken kun je spuiten / schilderen, voor de rest zou ik decals maken. Het merendeel is recht-toe recht-aan, dus dus dat is ook wel te doen.

Al met al best veel werk, maar wel een erg leuk project!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Monogram heeft een Cessna180 die ook gebruikt kan worden om onderdelen uit te halen, met name de staart komt in de buurt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
http://prntscr.com/igg10u

dit is die van uit een andere hoek dat je goed kan zien waar het verschil zit.

ik heb redelijk wat modellen gebouwd in de jaren maar nog nooit zelf eentje zo aangepast dat het een ander vliegtuig word. (5-6 jaar aan modelbouw gedaan nu na 9 jaar weer begonnen.)
Zal zeker even kijken naar het Monogram C180 model om te kijken of ik die kan aanpassen.

weet alleen niet of het een brug te ver gaat worden.

en nogmaals dank voor de reacties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement