Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Zowel in de Tamiya 1/32 kit als bij de aftermarket-spullen worden ‘gewone’ ronde uitlaten als de fishtail-variant megeleverd voor de Spitfire MK IX.

Als ik de foto’s van het 322 Squadron bestudeer zie ik beide varianten, maar lijken de ronde pijpen het meest gebruikt. De kit geeft als ‘standaard’ de fishtails aan, maar google eens op MK IX 322 sq. En dan zie je beide.

Wie weet hoe het zit?

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Als ik google, maar ook de verschillende boekwerken bekijk die ik heb, zie ik voor het merendeel toch "fishtail" uitlaten op de 322 toestellen. Als ik het goed heb werden de ronde uitlaten geïntroduceerd op de Griffon Spitfires en zijn ze zelden gebruikt op de Mk.IX. Ik zou de "fishtails"gebruiken.

Ik begrijp dat je een 322 Mk.IX met invasiestrepen wil maken. Hou er dan wel rekening mee dat de strepen alleen op de onderzijde van de vleugels zitten. In de periode dat 322 met de Mk.IX vloog waren de strepen aan de bovenzijde verwijderd.
De Spitfire decals in 1/72 van Flevodecals die ik heb hebben grijze squadron codes. Als dat bij de 1/32 decals ook zo is kan je die niet gebruiken, de squadron codes bij dit camouflage schema horen sky te zijn.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Hoi Sjaak, dank voor je antwoord! Duidelijk, ik neigde ook naar de fishtails, en die moeten het dan maar worden.

De registratiecodes waren mij ook opgevallen (meestal zie ik dat soort dingen pas als ze erop zitten) en heb de Flevo decals mogen ruilen voor Dutch decals, die zijn goed in Sky.

T.a.v de invasiestrepen - ik wil mijn model nog iets later dateren, en zelfs de strepen onder de vleugel weglaten - ik heb exemplaren gezien waar alleen de strepen aan de achterzijde (half, alleen onder de romp) nog zitten.

De decals zijn van de VL Z, dus dan komt deze het dichtste bij mijn versie:

photo 423715

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Silmaril schreef:
Hoi Sjaak, dank voor je antwoord! Duidelijk, ik neigde ook naar de fishtails, en die moeten het dan maar worden.

De registratiecodes waren mij ook opgevallen (meestal zie ik dat soort dingen pas als ze erop zitten) en heb de Flevo decals mogen ruilen voor Dutch decals, die zijn goed in Sky.

T.a.v de invasiestrepen - ik wil mijn model nog iets later dateren, en zelfs de strepen onder de vleugel weglaten - ik heb exemplaren gezien waar alleen de strepen aan de achterzijde (half, alleen onder de romp) nog zitten.

De decals zijn van de VL Z, dus dan komt deze het dichtste bij mijn versie


Ik ben bang dat dat niet helemaal goed gaat (als je historisch correct wil bouwen). 322 vloog met de Mk.IX van augustus tot november 1944 en in die periode was de squadron code gewijzigd naar 3W i.p.v. VL. De tekening die je laat zien is van een Mk.XIV, tijdens de periode dat 322 met dit type vloog wijzigde de registratie. De Mk.XI heeft dus niet met de VL code gevlogen. Hier een stuk uitleg over de invasiestrepen tijdens de periode dat 322 met de Mk.IX vloog.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Thanks Sjaak!

Maar ik ben nu wel even helemaal de kluts kwijt :D ...

De Verwarring is ontstaan bij mij omdat ik dacht dat de MK XIV een doorlopende canopy had en een wat ‘dunnere’ neus. (Ik heb de XIV vorig jaar gebouwd).

Dan zou het voor de juiste MK IX nog om de registratiecode gaan, begrijp ik.
De 3W variant heb ik, dus kan ik dan gebruiken.
Jouw link bevestigt overigens wel dat de invasion stripes op vleugels en romp werden verwijderd, maar dat er nog een tijdje is doorgevlogen met de stripes op alleen de onderkant van de romp - en op de registratiecode na klopt het dan weer met de decal sheet van Dutch decals.

Samenvattend: MK IXc, sept-nov 44, 322 squadron, 3W - K MJ360 registratie, stripes onderzijde romp. (De 3W - W’s waren MK XIV’s)
Dat zou hem dan moeten zijn...?

Kun je hiermee leven? :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement