Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Ik ben bezig met twee Fokker modellen in 1/72, allebei dubbeldekkers, en nu zit ik met een soort probleem en het zal jullie niet verbazen dat dat te maken heeft met het bevestigen van de bovenste vleugel en de zgn. struts.

photo 422665


Nu heb ik nog wel wat meer dubbeldekkers op stapel staan en lijkt het mij zinloos om voor elk model een jig te maken terwijl ik weet dat er min of meer kant en klare jig / stands te koop zijn.

Wat zijn jullie ervaringen?

En als we het dan toch over struts hebben :) .... Vroeguh bestond er een bedrijf dat Contrail Models heette en dat leverde plastic staaf met een druppelvorm doorsnede. Ideaal materiaal om struts te maken voor houtje touwtje vliegtuigies op schaal. Inmiddels hebben we breedband internet, google, webshops, een kluppie uit Rotjeknor dat het presteert om landskampioen te worden, maar Contrail is niet meer. :cry: Ik weet van Evergreen en Plastruct maar die hebben niet wat ik nodig heb. Hebben de Rob Hamannetjes in deze hoek nog suggesties?

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
In verband met stroomlijnprofiel kan dit iets zijn: http://www.modelshopleeds.co.uk/catalog ... 36_151_516

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
De struts leveren inderdaad vaak problemen op. Bij mijn Sopwith strutter heb ik nieuwe struts gemaakt uit styreen staaf. De struts van de kitversie waren net iets te kort. Heb hier de Rob Haman methode toegepast, trial and error --> bewust struts te lang gehouden en elke keer een klein beetje inkorten totdat het paste.

Ook ik heb niet zo'n Meccano puzzel ding om alles mooi uit te lijnen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb wel zo'n Aeroclub Models instelbare messing dubbeldekker montage mal, en die werkt lekker. Goed geschikt voor 1/72 modellen, maar lastig te combineren met in een kit aanwezige stijlen. Dus vaak moest ik nieuwe stijlen maken, en die aanpassen aan de stand van de vleugels van het model in de mal. Ik heb hier op Modelbrouwers en op een IPMS regioavond ook wel eens een instelbare triplex mal voorbij zien komen; daar heb ik geen ervaring mee, maar naar het zeggen van anderen werkt ie soms wel, soms niet. Tenslotte: Inderdaad, voor elk model een mal bouwen uit styreen. Als je de maten hebt (afstand tussen de vleugels en "stagger") redelijk eenvoudig, maar kost wat meer tijd. Mij kost het met de mal overigens ook zeker een uur voordat het model er goed in zit.
De stroomlijnprofielen uit het linkje zijn voor ons soort werk veel te groot; ik heb ze lang geleden wel gebruikt voor RC vliegtuigen, en daar zijn ze prima geschikt voor. Mijn stroomlijn profielen (messing en styreen) heb ik ook via Aeroclub Models. Ik weet dat John van Aeroclub nog wel de machine heeft om messing profielen te maken, maar niet de daarbij behorende mallen. Ik zal zijn contactgegevens opzoeken, dan kan je hem nog mailen, want Aeroclub is verder helemaal uit de lucht.
Blijft over ze zelf te maken. JohnH maakt ze van styreen en schuurt ze in profiel. Voor 1/48 en groter redelijk te doen, maar voor 1/72 en kleiner erg lastig. Dan is er nog een methode om ze uit messing buis te "rollen". Sommige mensen lukt dat, mijn eerste poging ging niet al te best omdat ik als amateur geen tweezijdig rollenbankje heb en het resultaat van eenzijdig rollen een mooie hoepel of S-vorm is.
Kortom, geen standaard, voor de hand liggend antwoord op je vragen.
Een laatste goede raad: Wacht met het monteren van het onderstel altijd tot de vleugels op hun plaats zitten; als het onderstel niet de vleugelmontage in de weg zit, sneuvelt het altijd nog wel per ongeluk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Goed bezig, met die oude gebakjes, Peter. De D.XVII heb ik momenteel ook onderhanden.

Struts is echt een gat in de aftermarket. Onbegrijpelijk dat daar momenteel geen goed alternatief voor te vinden is en al helemaal niet voor de kleinere schalen.
vroeger had je de Aeroclubset met verschillende afmetingen in plastic en enkele jaren geleden had je de metalen set van StrutZ. Reteduur maar wel mooi en sterk.

Gelukkig heb ik van beide nog wat stukjes maar als alternatief kom ik toch uit op platte strip dat in vorm geschraapt/ geschuurd is. Eerst een stuk van ruim 2x de gewenste lengte in vorm schrapen en dan lichtjes strak schuren. Pas daarna op lengte snijden. Als het goed is heb je er dan meteen twee van. Handig voor de symmetrie, nogal een dingetje bij vliegtuigen.

Als zodanig ten uitvoer gebracht bij een 1:72 Bücker Bü-131:

photo 422988

Voor wat betreft de jig heb ik ervaring met die van SRAM, welwillend ter beschikking gesteld door onze Shake voor het optuigen van mijn Farman met ca. 120 spandraadjes.
Er zit wel redelijk wat stelwerk in voordat alles goed uitgelijnd staat maar het werkte verder goed.
Paar plaatjes van het ding voor de visueel ingestelden onder ons:

photo 422985

photo 422987

photo 422986


Je kunt ook een opstelling uit Legoblokjes bouwen.

Succes,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Op dit moment gebruik ik de jig van sram.

Dit is wel een mooi ding, maar je loopt wel een tijd te knoeien voordat alles recht staat en op de juiste hoogte.

Verder heb ik wel een gekeken naar dit ding

http://www.vertigo-miniatures.com/vertigo/eshop/15-1-VERTIGO-jigs

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Dank voor jullie antwoorden. Zowel de SRAM als de VERTIGO standaard hadden mijn aandacht, maar op plaatjes zagen die er nogal lomp uit. De foto's die Paul heeft geplaatst maken een hoop duidelijk:
1. die HF-20 moet ik nu toch echt eens een keer gaan kopen, en
2. zo met een model erin geklemd ziet dat triplex er een stuk minder lomp uit :-)

Overigens, Paul, is die Fokker D-XVII met recht een oudje te noemen: Merlin models. Meer dan een paar romphelften, wat vleugeldelen, een metalen prop en overmaats stoeltje krijg je niet. Nu ik er zo over nadenk is dat ook 90% van het vliegtuig. :roll: Bovendien is het plastic zo zacht als een pakje boter zodat je het in feite ook met thinner kan lijmen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement