Daar zit dus nog enige logica achter, die Duitsers verstoppen de fotoverkenner versies van jagers/bommenwerpers gewoon onder een
Rüstsatz nummer en dan mag je het zelf verder uitzoeken.
Maar wat betreft de diverse aanduidingen van vliegtuigen, daar kunnen die Japanners ook wat van.
Die van de marineluchtvaart is vrij logisch, bijvoorbeeld:
B5N2De eerste letter geeft de rol van het toestel weer.
B= carrier based attack bomber.
Het eerste cijfer is het typenummer.
5 = vijfde type aanvalsbommenwerper
Tweede letter is de fabrikant.
N = Nakajima
Tweede cijfer is het subtype.
2 = tweede model (doorontwikkeling van de B5N1 met o.a. een sterkere motor)
Of een andere:
D3A1D = carrier based duikbommenwerper
3 = derde type duikbommenwerper. Hier wordt het iets lastig, aangezien de voorloper van de D3A
niet de D2(...) was, wegens dat is nooit wat geworden, maar de D1A
A = Aichi
1 = eerste model
Bij het leger hanteerde men het Ki- nummer systeem. En volgens dat systeem kreeg elk project een volgnummer, ongeacht de fabrikant. Denk aan het nummertje trekken bij de slager, de eerste krijgt nummer 1, de tweede nummer 2 etc.
Als je dan naar de Ki-43, Ki-44, en Ki-45 kijkt, dan vloog de Ki-43 het eerst van dit stel, en de Ki-45 het laatst.
Aan de ene kant vrij logisch, maar aan de andere kant wel lastig door alle fabrikanten op één hoop te gooien.
Danny