Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Scale72Modelking1984 schreef:
Maar er staan nog een aantal projecten voor die man op stapel voor de toekomst en ben al aan het rondzoeken naar de beste kits voor de overige KLu toestellen. Bij het omrekenen van de Republic F-84G Thunderjet en F-84F Thunderstreak, kwam ik erachter dat de maatvoering van beide modellen meestal niet juist is.

Republic F-84G Thunderjet
origineel 1/48 scale Tamiya verschil Revell verschil
lengte (mm) 11734,80 244,48 241,00 -3,48 246,06 +1,58
span (mm) 11099,80 231,24 263,00 +31,76 266,70 +35,46


Republic F-84F Thunderstreak
origineel 1/48 scale Italeri verschil Hobby Boss verschil
lengte (mm) 13233,40 275,69 275 -0,69 249,00 -26,69
span (mm) 10236,20 213,26 ? 194,00 -19,26


Ik weet niet of de informatie die ik gevonden heb juist is, maar volgens mijn tabel zijn de meeste toestellen niet juist wat maatvoering.

Ik denk dat de vraag van de maten niet meer zo dringend is, maar toch een opmerking hierbij.

Vooral bij lengtematen van vliegtuigen is het opletten geblazen. De opgegeven lengte kan de pure romplengte zijn, of romplengte met pitotbuis, of romplengte plus overhangende staartvlakken, of dat laatste plus pitotbuis. Ik heb dat eens voor de F-104 uitgevogeld, en dat was best veel werk. En de echte totale lengte heb ik zelf moeten berekenen, die wordt *nergens* genoemd (17m85 volgens mijn berekening). Je komt er eigenlijk alleen maar uit met handboektekeningen waarin FS, BL en WL coordinaten gegeven worden.

Ik vermoed daarom dat hetzelfde speelt bij jouw meting van de F-84F, en mogelijk dat de modelfabrikanten soortgelijke fouten hebben gemaakt. Er zijn beroemde voorbeelden van, zoals de Italeri 1/72 B-58, die inclusief pitotbuis precies de (geschaalde) lengte heeft van het origineel zonder pitotbuis. Met andere woorden, het model is in de lengte 'in elkaar gedrukt', en alle vormen zijn fout.

Rob

PS: Ik bedacht later nog dat de Thunderstreak is gebouwd met een 'lage' en een 'hoge' staart. En de pitotbuis is verplaatst van de inlaat naar de vleugeltip. Dat levert nog meer varianten van de lengte op..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Of de SU-27 van academy, die met pitot-buis even lang is als het verschaalde 1/1 model zonder pitot...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Hier is nog een uitvoerige discussie over de beschikbare 1/48 Streak-modellen, met een aantal interessante constateringen:

http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/268825-148-republic-f-84f-thunderstreak-by-hobbyboss-a-first-look/&

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 7:09 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Silenoz schreef:
Of de SU-27 van academy, die met pitot-buis even lang is als het verschaalde 1/1 model zonder pitot...

Mod Edit: Deze post zal ik moeten verwijderen, wegens, ik heb die kit liggen (inc. een Wolfpack set om er een Su-33 van te maken), en dit is niet wat ik wou lezen...
:lol: :mrgreen:

Maar zonder dollen, dat is best wel een domper, ondanks dat die pitotbuis maar 1/1,5cm lang zal zijn...
Al hoewel... uiteindelijk zal ik met de conversie maar iets van 30% van de Academy kit gaan gebruiken, dus misschien heeft Wolfpack dat probleem op die manier op weten te lossen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 9:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
sst, ik heb dezelfde ombouwset liggen... ik zie het wel niet echt zitten om eraan te beginnen... toch eerst eens even een paar avonden op studeren... maar zit daar geen nieuwe neussectie bij, of toch een deel?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 10:33 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het donkere gedeelte van het toestel op onderstaande foto is wat je van de kit gaat gebruiken:
Afbeelding
Afbeelding


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement