Scale72Modelking1984 schreef:
Maar er staan nog een aantal projecten voor die man op stapel voor de toekomst en ben al aan het rondzoeken naar de beste kits voor de overige KLu toestellen. Bij het omrekenen van de Republic F-84G Thunderjet en F-84F Thunderstreak, kwam ik erachter dat de maatvoering van beide modellen meestal niet juist is.
Republic F-84G Thunderjet|
| origineel | 1/48 scale | Tamiya | verschil | Revell | verschil |
lengte (mm) | 11734,80 | 244,48 | 241,00 | -3,48 | 246,06 | +1,58 |
span (mm) | 11099,80 | 231,24 | 263,00 | +31,76 | 266,70 | +35,46 |
Republic F-84F Thunderstreak|
| origineel | 1/48 scale | Italeri | verschil | Hobby Boss | verschil |
lengte (mm) | 13233,40 | 275,69 | 275 | -0,69 | 249,00 | -26,69 |
span (mm) | 10236,20 | 213,26 | ? | | 194,00 | -19,26 |
Ik weet niet of de informatie die ik gevonden heb juist is, maar volgens mijn tabel zijn de meeste toestellen niet juist wat maatvoering.
Ik denk dat de vraag van de maten niet meer zo dringend is, maar toch een opmerking hierbij.
Vooral bij lengtematen van vliegtuigen is het opletten geblazen. De opgegeven lengte kan de pure romplengte zijn, of romplengte met pitotbuis, of romplengte plus overhangende staartvlakken, of dat laatste plus pitotbuis. Ik heb dat eens voor de F-104 uitgevogeld, en dat was best veel werk. En de echte totale lengte heb ik zelf moeten berekenen, die wordt *nergens* genoemd (17m85 volgens mijn berekening). Je komt er eigenlijk alleen maar uit met handboektekeningen waarin FS, BL en WL coordinaten gegeven worden.
Ik vermoed daarom dat hetzelfde speelt bij jouw meting van de F-84F, en mogelijk dat de modelfabrikanten soortgelijke fouten hebben gemaakt. Er zijn beroemde voorbeelden van, zoals de Italeri 1/72 B-58, die inclusief pitotbuis precies de (geschaalde) lengte heeft van het origineel zonder pitotbuis. Met andere woorden, het model is in de lengte 'in elkaar gedrukt', en alle vormen zijn fout.
Rob
PS: Ik bedacht later nog dat de Thunderstreak is gebouwd met een 'lage' en een 'hoge' staart. En de pitotbuis is verplaatst van de inlaat naar de vleugeltip. Dat levert nog meer varianten van de lengte op..