Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Voor een zeg maar klant ben ik bezig met de bouw van een line-up van KLu fighters.

Op het ogenblik ben ik nu bezig met de 1/48 Fokker D.21 van Special Hobby, die ik echt super vind wat kit betreft.

Maar er staan nog een aantal projecten voor die man op stapel voor de toekomst en ben al aan het rondzoeken naar de beste kits voor de overige KLu toestellen.
Bij het omrekenen van de Republic F-84G Thunderjet en F-84F Thunderstreak, kwam ik erachter dat de maatvoering van beide modellen meestal niet juist is.

Republic F-84G Thunderjet
origineel 1/48 scale Tamiya verschil Revell verschil
lengte (mm) 11734,80 244,48 241,00 -3,48 246,06 +1,58
span (mm) 11099,80 231,24 263,00 +31,76 266,70 +35,46


Republic F-84F Thunderstreak
origineel 1/48 scale Italeri verschil Hobby Boss verschil
lengte (mm) 13233,40 275,69 275 -0,69 249,00 -26,69
span (mm) 10236,20 213,26 ? 194,00 -19,26


Ik weet niet of de informatie die ik gevonden heb juist is, maar volgens mijn tabel zijn de meeste toestellen niet juist wat maatvoering.

Zo is bij de Thunderjet de span volgens mijn berekening veel te veel bij beide kit-uitgevers, en is de lengte en de span van de Hobby Boss Thunderstreak ongeveer 2 cm te kort.
De Italeri kit lijkt het goed op maat te hebben, alleen weet ik daar de span weer niet van.

Bij geen van de uitgaves van de Thunderstreak is de intake juist en zal ik een Quickboost resin part moeten gebruiken, om dat probleem op te lossen.
Vraag me alleen af of Hobby Boss werkelijk zo ver naast de maatvoering zit met zijn uitvoering van de F-84F Thunderstreak.

Hebben jullie bouwers al ervaringen met deze kits? Enige aanvulling zou fijn zijn, als er iets in de gevonden informatie niet juist is


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als het je een troost mag zijn: geen enkel schaalmodel is perfect 100% juist op schaal!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik ben ook geen pietje minimeter, maar 2 of 3 cm meer of minder is in mijn ogen toch wel erg. Daarnaast schijnen ze het wel te kunnen, er zijn kits op de markt die redelijk op schaal zijn. Neem bijvoorbeeld de Airfix 1/48 Gloster Meteor F.8, die is in span precies op schaal en de lengte zal zo ver ik kan vinden ook.

Als ik het goed begrepen had is de Hobby Boss kit van de F-84F ook een new tool, kit met goede detaillering maar als de kit werkelijk die maat heeft die de fabrikant opgeeft zitten ze wat maatvoering betreft niet goed. Terwijl Italeri, dat een iets oudere kit is, op 0,69mm na precies goed. Het kan zijn dat die chinezen een andere lineaal of zo gebruiken waardoor er zo'n afwijkende lengte en span opgegeven worden.

Nogmaals een paar mm meer of minder vind ik niet erg, maar cm's is in mijn ogen niet fijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
What's the problem ??? Koop je toch de kit die goed aan de maat is....... Vraag me af of die berekeningen wel goed zijn 3 cm is nogal wat.

gr.snafu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
SNAFU schreef:
Vraag me af of die berekeningen wel goed zijn 3 cm is nogal wat.

gr.snafu


Ja, de omrekening van orginele feet langte naar mm en vervolgens geschaalde lengte is goed.

De vraag was, af of de door de kitfabrikant opgegeven afmetingen juist is, want inderdaad 30mm (3cm) is nogal wat. (In werkelijke 1/1 schaal zou dat 1440mm (1,44m) zijn.)

Zijn er medebouwers die al een Hobby Boss Thunderstreak hebben gebouwd, en is de lengte en span werkelijk hetzelfde als op de site van Hobby Boss, en neem daarbij aan ook op de doos, aangegeven.
Als dat zo is laat ik de Hobby Boss, die nu bij de LVH in de aanbieding een paar eurotjes goedkoper is, liggen en ga voor de Italeri kit.

Nogmaals ik deze modellen zal ik niet voor mezelf bouwen maar voor een ander, die de modellen zo accuraat mogelijk in KLu uitvoering wil hebben. Vandaar mijn vraag aan jullie medebouwers die ervaring hebben met de genoemde kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr, 2017 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Kwam erachter dat de Italeri kit van origine een Kinetic Models kitje is. Daarnaast kwam ik erachter dat Heller en Revell/Monogram in het verleden ook een 1/48 kit hebben uitgegeven.

Republic F-84F Thunderstreak
origineel 1/48 scale Kinetic/Italeri verschil Hobby Boss verschil
lengte (mm) 13233,40 275,69 275 -0,69 249,00 -26,69
span (mm) 10236,20 213,26 ? 194,00 -19,26


Ik heb gekozen voor de Italeri-kit. Blijft de keuz voor de Republic F-84E/G Thunderjet nog over, beide zijn dus volgens de oorspronkelijke maten die ik heb gevonden niet juist, en zullen moeten worden verbeterd.

Republic F-84G Thunderjet
origineel 1/48 scale Tamiya verschil Revell/Monogram verschil
lengte (mm) 11734,80 244,48 241,00 -3,48 246,06 +1,58
span (mm) 11099,80 231,24 263,00 +31,76 266,70 +35,46


Heb intussen al een aardig lijstje met toesellen die ik voor mijn klant zal bouwen, ben nu bezig met de Fokker D.21.

Daarna volgt de Northrop NF-5A Freedom Fighter (1/48 Kinetic); Gloster Meteor F.8 (1/48 Airfix); Lockheed F-35A Lightning II (1/48 Kitty Hawk); General Dynamics F-16A (1/48 Kinetic);
Republic F-84F Thunderstreak (1/48 Italeri); Hawker Hunter F.6 (1/48 Italeri); North American F-86K Sabre(dog) (1/48 Special Hobby); Republic F-84E/G Thunderjet (1/48 Tamiya of Revell/Monogram).
Deze modellen volgen wanneer mijn klant tevreden is met de Fokker D.21 :) Dus maar eerst de Fokker afbouwen en aan hem presenteren, daarna zien we wel verder. Mochten er nog op of aanmerkingen zijn over de genoemde kits, lees ik die graag.

:brouw:


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op vr 07 apr, 2017 20:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr, 2017 16:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ben,

Ik ben even door mijn digidocu gegaan en heb diverse afmetingen gevonden voor deze kisten.
Vwb de Streak ben je inderdaad het beste af met de Italeri/Kinetic kit. Voor de Thunderjet kan je toch het beste de Tamiya kit gebruiken. Je hebt namelijk verkeerde afmetingen gebruikt voor je berekening. De gebruikte maat voor de spanwijdte klopt wel maar deze is over de vleugeltips........en deze kisten hebben ook nog tiptanks! In dat geval komt de 1/48 maat uit op 263mm wat dus exact de Tamiyamaat is. Vwb betreft de lengte kom ik uit op 241.8 waarbij de 241 van Tamiya dus prima is. De gebruikte boeken zijn van Squadron Signal ( in Action en Detail & Scale ) en Aerofax Minigraph.
Overigens heeft Revell/Monogram ook nog een 1/48 Streak uitgebracht en deze lijkt heel veel op de Kinetic kit. En waarschijnlijk moet je dan ook nog op zoek naar een 1/48 thunderflash.....de fotoverkenner.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr, 2017 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dank Arjan,

Had al een vermoeden dat de tiptanks niet meegerekend waren, maar wist het niet zeker. Daarnaast kom ik verschillende maten tegen, de maten van de Thunderstreak en Thunderjet heb ik van een de site van de Amerikaanse Militaire luchtvaartmuseum, dacht dat die wel juist zouden zijn.

Wegens beperkte ruimte bij de man waarvoor ik de KLu fighter line-up maak heeft hij de RF-84F Thunderflash en RF-104G Starfighter laten zitten. Ik weet dat de line-up niet compleet is en mijn klant weet het ook, er missen een paar toestellen, geen probleem voor hem dus wie ben ik om te klagen. Ben al blij dat ik voor hem toestellen mag bouwen die ik voor me zelf niet zou bouwen. Op deze manier ook met deze kits kennis maken.

Door ruimtegebrek bestaat de line-up dus uit:
Fokker D.21; Supermarine Spitfire Mk.IX (deze heeft hij al van Hobbymaster); Gloster Meteor F.8; Republic F-84E/G Thunderjet;
Republic F-84F Thunderstreak; N.A. F86K Sabre(dog); Hawker Hunter F.6; Lockheed F-104G Starfighter;
Northrop NF-5A Freedom Fighter; General Dynamics F-16A; en Lockheed F-35A Lightning.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb via Ebay een 1:48 Tamiya F-84G Thunderjet weten te bemachtigen voor 25 euro (in mijn ogen een koopje), verwacht het in de komende 14 dagen te ontvangen van de courier.

Nu alleen nog de 1:48 Italeri F-84F Thunderstreak bestellen, en bijbehorende decals.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 12:25 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Het punt met hobbyboss is (is mijn ervaring trouwens) dat ze mooie kits maken, maar er willen nog wel eens fout(en)(tjes) inzitten.
Ik heb de Italeri kit zelf ook liggen, en het doel is om daar ook een Nederlander van te maken; de kist waar ik op school aan gewerkt heb.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement