Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2014 4:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
tsjopper bob schreef:
er zal toch ergens wel van die geavanceerde apparatuur bestaan?

Nee, voor zover ik weet niet. Informatie (pixels) die niet op een foto staat, staat niet op een foto. Een computer kan ontbrekende gegevens wel invullen tot op zekere hoogte maar stel je je daar niet teveel bij voor: CSI is echt kolder wat dat betreft. Bovendien is het juridisch niet bruikbaar omdat de computer informatie zelf heeft aangevuld (voor zover ik weet, ben geen jurist).

Voorbeeld: random onscherpe foto op Google gezocht:
Afbeelding

En met Photoshop (even snel snel) scherper gemaakt:
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2014 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Helemaal mee eens Nem. Mij is bij een fotocursus ook geleerd, dat bij elke bewerking van de foto, er informatie verloren gaat. Wil je professionele foto's? Schiet ze dan in RAW en bewerk die.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: do 18 dec, 2014 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
De originele afbeeldingen zijn wel groter en scherp.
Dus door copy/paste en uitsnijdingen maken en verkleinen is dit effect ontstaan.

Misschien nog es stoeien met het originele formaat van de individuele afbeeldingen en deze in één keer op het juiste formaat maken, en dan printen

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2014 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Zijn die oorspronkelijke afbeeldingen scans, of heb je ze zelf getekend in Photoshop of Illustrator? In het eerste geval kan het zijn dat het blokjes-effect afkomstig is van het drukproces van de oorspronkelijke afbeelding (zou je moeten kunnen zien als je inzoomt op de plaatjes in Photoshop)...

Check ook even of de resolutie van de oorspronkelijke plaatjes gelijk is voordat je ze samenvoegd; zo niet, dan kan je vreemde effecten krijgen.
Wat ik ook kan aanraden is als de plaatjes in Bitmap-modus staan voor de kleuren, dit in Photoshop omzetten naar RGB-kleuren. Dat geeft minder problemen als je de schaal van de plaatjes verandert.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Dank voor de tips.
De plaatjes zijn meerendeel opgebouwd uit copy/paste acties van bestane afbeeldingen, dus vermenigvuldiging van de originele. Ze staan al in photoshop in RGB formaat.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2015 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Hee luitjes,

Het is een tijdje stil geweest, maar ben druk bezig met op de juiste wijze en merendeel van scratch af, de decals opnieuw vorm te geven.
Ondertussen ookal aan het model begonnen, maar daar zal ik tzt een brouwverslag van maken.
Af en toe wat druk en warrig in m'n hoofd vanwege allerlei privé perikelen.
Modelbouw helpt me dan wel, maar er ook nog een blog van bij houden gaat ff te ver op dit moment.

ps. iemand wel es een emanel kleur uitgekozen aan de hand van het dekseltje en bij openen er achter komen
dat de kleur van de verf veel lichter is, meer grijs dan lichtblauw ??? Humbrol nummer 47

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: vr 13 feb, 2015 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
J@pio schreef:
ps. iemand wel es een emanel kleur uitgekozen aan de hand van het dekseltje en bij openen er achter komen
dat de kleur van de verf veel lichter is, meer grijs dan lichtblauw ??? Humbrol nummer 47


Heb je goed geschud en daarna de pigment van de bodem losgeroerd en nog eens geschud? Humbrol enamels hebben nogal de neiging om te gaan schiften, daar moet je soms echt harde brokken pigment in lossteken en doorroeren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: vr 13 feb, 2015 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Dank voor de opmerking. En ja dat heb ik geprobeerd, bij alle twee de potjes die ik van die kleur heb aangeschaft en het resultaat werd bij beide er niet beter op.
Zelfs een tijdje roeren met behulp van de dremel, gaf geen beter resultaat. Vervolgens ben ik gaan mengen met donkere kleuren totdat ik zo dicht mogelijk bij de deksel-kleur uitkwam.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: vr 13 feb, 2015 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
eventueel moet je ook eens kijken wat deze kleuren geven met de vernis en een wash erover... deze verdonkeren nog sterk, en als je dan te donker uitkomt... is er geen weg meer terug...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch F14a ontwerp
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2015 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 20:17 pm
Berichten: 36
J@pio schreef:
Beste allemaal,

Ik heb inmiddels een decal vel verknalt door verkeerde printerinstellingen te gebruiken. Dat is inmiddels aangepast. Maar waar ik ook tegen aanloop, is dat de afbeeldingen blokkerig zijn.
Misschien is dat te zien op de onderstaande afbeelding. Kan iemand daar iets zinnigs op zeggen om dat te verhelpen ?

Afbeelding

Ik weet dat je dit kunt krijgen door vergroten en verkleinen en dat is misschien ook de oorzaak. Ik ben dus opzoek naar een oplossing :?


Hoe groot moet het decal vel worden afgedrukt?
Als die afbeelding het bestand is wat je gebruikt hebt om de decals te printen: DPI (dots per inch) van de afdruk is te laag, daarom is het blokkerig. Echter door de DPI te verhogen zonder het aantal pixels te verhogen wordt de afdruk kleiner. Je moet de DPI verhogen, maar de afdruk grootte behouden dus het bewerkingsprogramma de nieuwe pixels laten bereken. Maar dat gaat natuurlijk altijd ten koste van de kwaliteit, vooral als het bewerkingsprogramma een niet zo goed algoritme gebruikt om die nieuwe pixels te berekenen. M.a.w.: zorg voor een zo hoog mogelijke resolutie in je originele bestanden, zoveel mogelijk pixels.
J@pio schreef:
Inmiddels de decals uit het ontwerp getrokken en op juiste formaat gebracht

Uit welk ontwerp, heb je de originele afbeeldingen van het internet gedownload, of heb je ze gescand? Wat is de grootte (aantal pixels en DPI) van de gedownloade bestanden waarmee je het decal vel hebt gemaakt? Ik zie bijvoorbeeld dat het interior decal sheet van Eduard is, die zijn natuurlijk ook niet gek en zetten geen hoogwaardige interior decal afbeeldingen in de hoogste resolutie op het internet zodat iedereen die gratis kan downloaden en voor zichzelf in de hoogste kwaliteit op decalvellen kan afdrukken.
Als je ze gescand hebt: hoe groot zijn de afbeeldingen die je onder de scanner legt en wat is de afdrukkwaliteit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement