Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 11 apr, 2006 14:34 pm
Berichten: 196
Woonplaats: schilde - belgie
Ik merk op dat veel beginners niet weten hoe ze verf moeten verdunnen en hoe ze daarna hun airbrush daarna het beste schoon kunnen maken. Ik ben zelf ook een beginner en in de how to vond ik ook niet echte pas klare antwoorden. Volgens mij gaat het als volgt, en aub verbeter me als ik fout ben:
merk - - - - - - verdunnen met - - - - - - - schoonmaken met
Code:
Humbroll-----terpentine/thinner/wasbenzine/white spirit-terpentine/thinner/wasbenzine/white spirit
Revell-------terpentine/thinner/wasbenzine/white spirit-terpentine/thinner/wasbenzine/white spirit
Tamiya acryl-thinner/spiritus---------------------------thinner/ruitenwisservloeistof
Vallejo------(gedistilleerd) water----------------------(gedistilleerd) water
andrea-------water--------------------------------------water
Alclad-------???----------------------------------------wasbenzine/Revell Airbrush Cleaner
Pactra-------spiritus-----------------------------------???

Klopt dit? :oops:

Verder laatst gebruikte ik humbroll om m`n tank te verfen en gebruikte ik vallejo om een wash te doen. Maar deze sloeg gedeeltelijk wit-achtig uit. Dus hier komt m`n tweede vraag. in welke vorm kun je geen tweede laag geven. Dus geen water basis over olie, of andersom. Of moet je altijd met hetzelfde medium werken?
Greetz Endrik

[MOD-EDIT] Ik heb deze als sticky geplaatst en de titel verandert, dit is een handig topic voor verdunningsvragen! [/MOD-EDIT]

Citaat:
Wat de Tamiya verf betreft, die kan dus wel degelijk verdund worden met water, om de doodeenvoudige reden dat deze zoals jezelf al zei op een alcohol-acryl basis is.

Nu, is dit aangeraden: NEE.....omdat de verf zelf, geen echte acrylverf is.
De aangewezen verdunning is hier de Tamiya X20A verdunner of doodeenvoudig Isoprophyl alcohol die bij de apotheek verkrijgbaar is.

Al die dingen zoals "Glassex, ruitensproeiervloeistof of andere vloeistoffen die bedoeld zijn voor gebruik van andere doeleinden buiten het verdunnen van verf zijn nutteloze zaken die men niet hoeft te gebruiken, als men gewoon de regels volgt inzake het verdunnen van de diverse soorten verf met hun respectievelijke verdunners.

Hier nogmaals de soorten verf en hun verdunners:

Revell, Humbrol enamels : worden verdund met White Spirit, terpentine of de Revell verdunners.

Tamiya acrylverf: dit is een hybride acrylverf: verdunnen kan met water, maar de aangeraden verdunner is de tamiya X20A of Isoprophyl alcohol.

Vallejo Model Color: dit is een echte acrylverf, dus verdunnen kan alleen met water.

Vallejo Air: heeft dezelfde eigenschap als de Tamiya verf, dus verdunnen met de Vallejo verdunner of de Isoprophyl alcohol.

Mr. Surfacer is een zogenaamde solvent primer en word verdund met cellulose thinner.

Ook de Alclad II metalizers zijn gebasseerd op solventen, en dus geschied de reiniging van de airbrush met cellulose thinner.

Olieverven worden verdund met white spirit, terpentine.

Greetz

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug, 2006 18:48 pm
Berichten: 802
Woonplaats: Hoofddorp, Holland
Revell en Humbrol kun je ook met wasbenzine verdunnen :wink:

_________________
Afbeelding
I have harnessed the cosmic rays and caused them to operate a motive device - Nikola Tesla


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
heel veel van de antwoorden op de vragen die jullie stellen kan je vinden op verf en verftechnieken


Laatst bijgewerkt door Beagle op vr 05 jun, 2009 20:34 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 11 apr, 2006 14:34 pm
Berichten: 196
Woonplaats: schilde - belgie
dankje Beagle, dat is inderdaad zeer behulpzaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Citaat:
Tamiya - thinner - thinner (of ruitenvloeistof)


Thiner in de zin van "gamma"- thinner :shock: ? Lijkt me wat te agressief. Voor zowel schoonmaken als verdunnen gebruik ik zelf ruitenwisservloeistof.

Sommigen gebruiken hiervoor gewoon water. Voor het schoonmaken kan je ook nog alcohol gebruiken (te koop bij Kruidvat en consorten). Ermee verdunnen kan vast ook wel, maar zou ik je niet aanraden vanwege de prijs :lol:. Ik gebruik het daarom dan ook alleen voor de lastige schoonmaakdingetjes :)

Greetz,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
je kan het perfect verdunnen met "White spirit" voor een paar euri/liter te verkrijgen bij elke drogist.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Watergedragen verven zoals de Revell Aquacolor kun je ook in plaats van met alcohol, uitstekend verdunnen met Spiritus ( da's tenslotte ook alcohol ), stukken goedkoper dan de alcohol die je bij de drogist koopt, en dat kleine beetje blauwe kleurstof dat erin zit, dat heeft geen merkbare invloed op je verf.. 't "spuit-en drooggedrag" van met spiritus verdunde media kun je nog beinvloeden door het toevoegen van water (Brandspiritus 85% is al een 85-15 % mengsel van Spiritus en water ) Meer water betekend een langere droogtijd, maar ook het uitlvloeien van de verf wordt beinvloed door het watergehalte, water heeft een hogere oppervlaktespanning dan alcohol, meer alcohol betekend dat het sneller uitvloeit, maar ook sneller droogt.. met meer water droogt het iets langzamer, en kun je makkelijker "wetcoats" spuiten

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
Arie Kabaalstra schreef:
Watergedragen verven zoals de Revell Aquacolor kun je ook in plaats van met alcohol, uitstekend verdunnen met Spiritus ( da's tenslotte ook alcohol ), stukken goedkoper dan de alcohol die je bij de drogist koopt, en dat kleine beetje blauwe kleurstof dat erin zit, dat heeft geen merkbare invloed op je verf.. 't "spuit-en drooggedrag" van met spiritus verdunde media kun je nog beinvloeden door het toevoegen van water (Brandspiritus 85% is al een 85-15 % mengsel van Spiritus en water ) Meer water betekend een langere droogtijd, maar ook het uitlvloeien van de verf wordt beinvloed door het watergehalte, water heeft een hogere oppervlaktespanning dan alcohol, meer alcohol betekend dat het sneller uitvloeit, maar ook sneller droogt.. met meer water droogt het iets langzamer, en kun je makkelijker "wetcoats" spuiten


Kan je spiritus in de bouwmarkt kopen, of wordt dat daar soms verkocht onder een andere naam?

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 17:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Is dat niet hetgeen wat je ook in je gourmetstel kiepert? :wink:

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Volgens mij kieper je spiritus in je fonduestel.

Hoe dan ook, je kan het bij de supermarkt wel vinden. Bij de schoonmaakmiddelen. Al zullen bouwmarkten vast ook wel een spiritus-achtig goedje hebben.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement