Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2010 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 27 okt, 2010 18:53 pm
Berichten: 41
@arie kabaalstra: ik ben niet zeker, maar wat ik hier op het volledige forum afleidt, is dat de mensen in Nederland het product terpentine noemen en in Belgie White Spirit (is hetzelfde product) Terpentijn met de "ij" is weer een ander product (dit dient voor schoenpoets en meubelwas te verwijderen)

Hoewel we dezelfde taal spreken, zijn er nog wel wat verschillen :)


grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2010 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Lambiek12 schreef:
Teoflux is toch gewoon de oude naam van Motip?

Of heb ik het mis..


Teoflux heeft volgens mij NIETS te maken met Motip.. de schilder waar ik Teoflux lak koop verkoopt daarnaast ook Motip..

Teoflux lak is van een beduidend betere kwaliteit dan Motip..
Voor het spuiten van mijn motorfiets bijvoorbeeld, liet ik bij de schilder Spuitbussen op kleur maken.. met Teoflux lak

Motip is meer de "hobby-verf" hoewel niet slecht, zeker niet zo goed als Motip, maar nog altijd te verkiezen boven de goedkope busjes van "Gold-Circle" of andere "action-merken"

@igl307: Klopt, Terpentijn is iets heel anders dan Terpentine.. Terpentine is een aardoliedestilaat, Terpentijn(olie) wordt gewonnen uit(naald)hout.

Vlaams en Nederlands zijn inderdaad 2 verschillende talen, met meer overeenkomsten dan verschillen.. totdat je een vlaming uit Aalst tegenkomt.. dan heb je een Tolk nodig.. :lol: maar dat geldt ook voor een Vlaming in Twente.. :lol:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan, 2011 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
igl307 schreef:
@arie kabaalstra: ik ben niet zeker, maar wat ik hier op het volledige forum afleidt, is dat de mensen in Nederland het product terpentine noemen en in Belgie White Spirit (is hetzelfde product) Terpentijn met de "ij" is weer een ander product (dit dient voor schoenpoets en meubelwas te verwijderen)

Hoewel we dezelfde taal spreken, zijn er nog wel wat verschillen :)


grtz


Even controleren dat ik jouw tip goed gelezen heb en begrijp.
waar jij als belg in je tips "white spirit" schrijft. Mag ik als nederlander "Terpetine" lezen?
Hmm..als dat zo is moest ik maar eens van verdunner gaan wisselen.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan, 2011 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 27 okt, 2010 18:53 pm
Berichten: 41
ja ik vermoed dat, omdat ik door allerhande topics echt een link kan leggen met tussen wat de belgen bedoelen met white spirit en wat de nederlanders bedoelen met terpentine.

Terpentine is een aardoliedestillaat dat gebruikt wordt voor het verdunnen van industriële verf, het verwijderen van verfresten, het schoonmaken van kwasten en als ontvetter. Na gebruik in huishoudens dient het als klein chemisch afval verwerkt te worden. Terpentine wordt vaak verward met terpentijn, dat echter een mengsel van terpenen is, gewonnen uit naaldbomen, meestal door destillatie van de hars.

In het Engels wordt terpentine white spirit genoemd. Het is een kleurloze, waterdunne vloeistof die sterk ruikt. In het Nederlands wordt terpentine in de volksmond vaak peut genoemd.

(bron wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentine_(White_Spirit)

Woordenboek chemie:

terpentine (64742-82-1)
engelse vertaling: hydrodesulfurized heavy naphtha, white spirit (white spirit is eigenlijk een merknaam, maar dat mag vrij gebruikt worden)

Verder is white spirit of terpentine (hoe je het wil noemen) wel te gebruiken als verdunning enkel voor enamel verf en olieverf uit de verhandel. Olieverf dat gebruikt wordt uit tubes (waar kunstschilders mee werken), wordt verdund met terpentijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan, 2011 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Waar ik aan kan toevoegen: Olieverf kan naar wat ik begrepen heb ook verdund worden met Lijnolie, en wat ik zelf gebruik,"Talens Painting medium" een naar Terpentine ruikende vloeistof, die niet waterdik is, eerder Siroopdikte

Kwasten, overigens.. maak ik schoon met wasbenzine.. Wasbenzine is eigenlijk gewoon "een lichtere fractie"

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 1:07 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
en ik hoorde dan weer dat terpentijn + lijnolie (sla me niet dood als ik het fout heb, dit is uit het geheugen) in 50/50 gemengd een heel aardige verdunning geeft voor olieverf (uit tube dan)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
en volgens mij is dat precies hetgene wat er in dat flesje van Talens zit.. 't ruikt naar terpentinus, maar 't is dikker.. en een beetje gelig van kleur..

Lijnolie is tenslotte de basis van Olieverf..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 6:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Arie Kabaalstra schreef:
Lambiek12 schreef:
Teoflux is toch gewoon de oude naam van Motip?

Of heb ik het mis..


Teoflux heeft volgens mij NIETS te maken met Motip.. de schilder waar ik Teoflux lak koop verkoopt daarnaast ook Motip..

Teoflux lak is van een beduidend betere kwaliteit dan Motip..
Voor het spuiten van mijn motorfiets bijvoorbeeld, liet ik bij de schilder Spuitbussen op kleur maken.. met Teoflux lak

Motip is meer de "hobby-verf" hoewel niet slecht, zeker niet zo goed als Motip, maar nog altijd te verkiezen boven de goedkope busjes van "Gold-Circle" of andere "action-merken"




Ook toevallig, ik gebruikte vroeger ook altijd Teoflux, ook voor het spuiten van mn motor :mrgreen:
Ik kan wel zeggen dat dat de beste kwaliteit lak is waarmee ik gewerkt heb, helaas verkoopt het verfshopje in Heemstede waar ik mn spullen altijd haalde geen Teoflux meer...




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2011 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 09 dec, 2011 9:56 am
Berichten: 88
Woonplaats: hasselt
Heb dit topic even gelezen van voor tot achter. Niet zo duidelijk vind ik.

volgende link vind ik persoonlijk simpel en duidelijk.
http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_verf_verdunnen_schoonmaken.pdf

voor de how to compleet te maken zou ik een exelblad maken. Weet de verhoudingen niet maar heb een vb gemaakt.
in exel zelf met omranding ziet dit nog beter uit.
EDIT: hoe kan ik hier een exel blad opzetten zoals een foto?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2012 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2012 8:57 am
Berichten: 9
Even een vraagje van een beginner, ik zie dat de meeste hun kwasten schoonmaken met terpetine, doe ik het dan goed als ik gewoon me kwasten in terpetine goed "roer" en dan met een keukenpapiertje droog maak en dit een paar keer herhaal ?
Ik heb gisteren ook een flesje "Painta Clean" van Revell gekocht, heeft dit uberhaupt wel nut en gezien het kleine flesje, moet ik dit verdunnen met water oid ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement