Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2005 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 feb, 2005 9:53 am
Berichten: 13
Sorry voor de titel, het is misschien nogal verwarrend :)

Ik ben nog altijd bezig met het in elkaar steken van mijn Ford Focus WRC en ben ondertussen aanbeland bij het dashboard.
Dit moet in 2 kleuren: mat zwart en zwart glanzend. Ik heb het onderdeel al in de primer gezet (witte Revell primer) en vraag mij nu af hoe ik de eigenlijk verflagen best aanbreng.

Het bovenste gedeelte moet in mat zwart en hiervoor heb ik Revell Mat Zwart (Matt 8 ) voor.
Voor het glanzend gedeelte heb ik Tamiya X-18 (Semi Gloss Black).

Ik had gedacht om eerst het matt zwart te doen zonder al te veel te letten op waar er nu mat en waar er glanzend moet komen. Daarna afplakken en dan de X-18 erover (eventueel met paintbrush).

Of gaat dit niet lukken? Tamiya acrylverf over revell enamel? Of moet ik het misschien juist andersom doen?

Tips zijn dus welkom...
Alvast bedankt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2005 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Om zeker te spelen zou ik beide verven van hetzelfde merk nemen.Daar je al een primer van Revell hebt gebruikt zou ik beide andere kleuren ook van Revell nemen.Dan ben je zeker dat je verven achteraf niet gaan "vechten" met elkaar.Persoonlijk gebruik ik verf van Tamiya en ben daar heel tevreden over.
Verf van hetzelfde merk geeft (bijna) geen problemen!!!!!!! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2005 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 dec, 2004 19:46 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Veenendaal
Hoi Dave,

De kleuren bijten elkaar niet alleen wel eerst goed laten drogen voor je de andere kleur eroverzet. Alleen heb je met de X-18 geen glanzende kleur maar een semi-gloss dus op zijn hollands zijdeglans Moet het echt glanzend zijn, heb je nodig X-1 (T), 7 (R) of 21 (H)

Je schrijft ook dat je geprimerd hebt in wit, volgende keer als je toch wilt primeren kan je hiervoor beter een donkergrijze primer nemen (ivm zwart).

Gert

_________________
MVG,

Gert

Van het gene wat ik verloren heb, mis ik mijn verstand het meest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2005 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Gert Tamiya en Revell bijt elkaar wel hoor :roll: . Laatst ging ik mijn met Revell zwart geschilderde onderdelen met Tamiya blanke lak spuiten en na 10 minuten :shock: , grote chaos. Mijn tip gebruik 1 merk verf per onderdeel.

Gerwin :D

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2005 22:54 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Acrylverf over enamel kan. Doch enamel over acryl kan problemen geven.

Wat de merken onderling betreft zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen: neem alles van dezelfde fabrikant/merk. Ook de vernis.

Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 1:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 dec, 2004 19:46 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Veenendaal
Droop,

Wij zijn al iets ouder, en ja vergeet je de volgorde weleens. Het belangrijkste is: Laten drogen niet een uurtje nee minstens 8 uur.
Je hebt er daarna geen last van behalve als je al eens Thinner aan je Tam of Terpentine aan je Rev hebt toegevoegd.

Thinner en Terpentine verdragen elkaar niet zo goed.
Zelf verdun ik de Tam verf met gewone ruitenwisservloeistof, gaat heel goed omdat dit voor een gedeelte bestaat uit Ethanol of glycol.
De verven van Tam bevatten bovenstaand en isopropanol(alcohol).
Je kan dus je verf ook verdunnen met Iso (verkrijgbaar bij de apotheek) en kost een 10-e van de Tam verdunner.
Echter een can van 5 liter ruitenwisservloeistof kost ong. 4/5 euri's en je kan je airbrush daarmee gewoon reinigen.
De ruitenwisservloeistof ondanks dat ze blauw gekleurd is heeft geen enkel effect op de kleur van de verf.

Maar nu het belangrijkste:
Als je vindt dat je, je aan 1 merk moet houden moet je dat doen er is niemand die je dwingt om te werken met div merken.
Anders moet je eens een PB-tje sturen aan Bertus Takken met de vraag.

Gert
(die totaal geen moeite heeft met het gebruik van div. verven)

_________________
MVG,

Gert

Van het gene wat ik verloren heb, mis ik mijn verstand het meest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 8:24 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Tja, als groot afnemer van Modelmaster verf, reageer ik ook maar. Ik weer (ga ik dus niet ontkennen) dat sommige lakken op elkaar reageren. Maar ik gebruik nu al bijna 20 jaar verf van Modelmaster en heb dit nog nooit mee gemaakt. Ik gebruik van heel andere merken ook verf (Humbrol, Revell, Citadel en vast nog wel meer) en dit gaat altijd goed. Zelf icm met originele autolak! Ik laat het wel altijd goed drogen.

Misschien doe ik iets per ongeluk goed, zoals als bijv:
Als je een merk verf over een ander merk spuit... doe dit dan eerst in een dunne laag zodat die niet meteen reageert met de onderlaag...

In elk geval kun je het beste een proefstukje nemen om de verf combinatie te testen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 feb, 2005 9:53 am
Berichten: 13
Gewo schreef:
Hoi Dave,

De kleuren bijten elkaar niet alleen wel eerst goed laten drogen voor je de andere kleur eroverzet. Alleen heb je met de X-18 geen glanzende kleur maar een semi-gloss dus op zijn hollands zijdeglans Moet het echt glanzend zijn, heb je nodig X-1 (T), 7 (R) of 21 (H)

Je schrijft ook dat je geprimerd hebt in wit, volgende keer als je toch wilt primeren kan je hiervoor beter een donkergrijze primer nemen (ivm zwart).

Gert


Hoi Gert en ook de rest.
Het is toch X-18 die ik nodig heb (staat tenminste in de handleiding). Had het gewoon verkeerd getikt.

Verder ga ik int weekend eens proberen om dus eerst het mat zwart aan te brengen en daarna afplakken en de X-18 erover.
Dezelfde merken gebruiken is allemaal wel leuk, maar die revell verfjes had ik nog staan en wilde ik dan ook eerst opgebruiken. De tamiya verf heb ik past gekocht vandaar dat ik ze wil combineren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2005 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 mei, 2005 7:28 am
Berichten: 37
Woonplaats: Luyksgestel, Nederland
Hetzelfde vraagje, ander merken.

Ik heb primer, blanke lak en verschillende kleurlakken van Humbrol, nu heb ik een Ford Focus WRC setje van Revell waar dan ook 3 kleuren lak bij zitten. De Humbrol lak is enamel en de Revell Emaille. Kan ik de Revell lak gebruiken in combinatie met de Humbrol primer en blanke lak, of moet ik nog een paar potjes Humbroll verf halen??

Greetz Quincy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2005 11:21 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het makkelijkste antwoord (want die op jouw vraag heb ik niet), smeer de verf eens op een stukje afval plastic en kijk (en vermeld dat hier) wat er gebeurt!

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement