Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 19:44 pm
Berichten: 3
Hoi,

Ben een maand of wat begonnen met het bouwen van militaire vliegtuigen(1:72) uit ww2.
Een stuk of 5 kits gekocht van revell. Kosten circa €8 per kit.
Alleen gebouwd, en aan het proberen geweest met de decals, ging ook allemaal goed.
Echter nu wil ik een volgende stap maken, verven.
en dus eigenlijk voor het eerst een vliegtuig helemaal af maken.

Mijn vraag is hoe zijn jullie begonnen met verven, ik heb nl nu een kit in huis van Taminya 1:72(fockewulf fw190 d9), daar moet je dus 18! verschillende soorten verf gebruiken.
Ik vind dat persoonlijk best wel duur om als beginner te proberen een kit helemaal te bouwen, potje verf kost toch gauw €3.

Mijn vraag dus,

Hoe hebben jullie destijds dit aangepakt, 18 potjes verf kopen, of een paar basiskleuren kopen?

nog een klein vraagje, ik ga eerst verven met penseel en met de verf van tamiya, is het beter te verdunnen? en wat is ongeveer de verhouding.

Groetjes Jan

Alle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 5:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Tamiya verf met het penseel is moeilijk... heel sterk verdunnen en laagje per laagje opbouwen.. maar dan nog.

Via conversietabellen kan je deze kleuren eventueel omzetten naar andere merken die zich beter lenen tot schilderen met de borstel (humbrol-, Revell enamel -> geven wel een typische geur af. Revell aqua geeft minder geur)

De meeste kleuren zijn universeel, zoals zwart, wit, rood (cockpit), en eventueel met een paar basiskleuren kom je ver als je het ziet zitten om te mengen. Ook heb je van deze kleuren relatief weinig nodig dus 1 potje gaat over tig modellen. Wat kan maken dat het voor 1 model duur kan uitkomen, maar je hebt deze kleuren sowieso voor een volgend model

Eventuele bijkomende vraag. Bouw je rond een bepaald thema? Vliegtuigen WWII? Of Duitse vliegtuigen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Zoals Silenoz al zegt, is Tamiya lastig kwasten !

Je kunt kijken of je een setje van Vallejo op de kop kunt tikken van bijvoorbeeld Duitse toestellen. Dan heb je alle basiskleuren in huis en Vallejo is heel erg goed met de kwast aan te brengen (wel eerst je model even ontvetten met een sopje). Met zo'n setje kun je behoorlijk lang uit de voeten.

https://www.airbrush-services-almere.nl/vallejo-model-air-verfset-luftwaffe-1941-end-war-71166

Succes !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Vallejo Model Air is specifiek voor de airbrush en is minder geschikt (te dun) voor gebruik met penselen. Daarvoor moet je Vallejo Model Color hebben.
Voordeel van Vallejo Model Color is dat het acrylverf is, dus je kunt het verdunnen en je penselen reinigen met water. Bovendien stinkt het minder dan verf op enamel basis.
Nadeel vind ik dat het minder goed hecht, de verf is kwetsbaarder dan bijvoorbeeld Revell Aqua.
Daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee.
En ja, als je echt losgaat dan ontkom je er niet aan om een voorraad diverse kleuren aan te schaffen. Zelf heb ik denk ik zo'n 40 à 50 potjes in huis.
Maar sommige heb ik al jaren dus door de tijd genomen vallen de kosten dan wel mee.
En als Revell Aqua te dik wordt kun je het weer verdunnen met ontkalkt water en dan heb je er weer tijden plezier van.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Saab 900 schreef:
Vallejo Model Air is specifiek voor de airbrush en is minder geschikt (te dun) voor gebruik met penselen. Daarvoor moet je Vallejo Model Color hebben.


Mijn fout, goed dat je dat nog even vermeld. Maar die nummers zijn ook in de 'gewone' Vallejo te krijgen inderdaad.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
MrJanbo1978 schreef:
Mijn vraag is hoe zijn jullie begonnen met verven, ik heb nl nu een kit in huis van Taminya 1:72(fockewulf fw190 d9), daar moet je dus 18! verschillende soorten verf gebruiken.
Ik vind dat persoonlijk best wel duur om als beginner te proberen een kit helemaal te bouwen, potje verf kost toch gauw €3.

Mijn vraag dus,

Hoe hebben jullie destijds dit aangepakt, 18 potjes verf kopen, of een paar basiskleuren kopen?

Als ik het even van de andere kant mag benaderen: de meeste bouwers die al een paar jaar bezig zijn, hebben naar mijn idee bijna allemaal meer dan 100 potjes verf staan. Dat gaat op de een of andere manier bijna vanzelf..

Zelf heb ik naar schatting 200-300 Humbrol- en Revel enamel blikjes. 2/3 heb ik zelf gekocht in de loop van de jaren, 1/3 heb ik kado gekregen van bouwers die stopten met enamel. Op een recente clubavond werd de nalatenschap van een bouwer door zijn ex-vrouw verkocht. Daaronder twee plastic tassen met elk ~100 Humbrol- en Revel aangebroken enamel blikjes, voor 20 euro per tas. Ik heb getwijfeld, maar ze toch maar niet gekocht, want ik had al zo veel verf..

Ik maak momenteel wel grofweg mee wat je oorspronkelijke vraag was. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar MRP om modellen mee te spuiten, na vele jaren van gepruts met enamels. Zodoende moet ik ook een klein vermogen uitgeven aan nieuwe verf. Ik koop alleen de 'hoofdkleuren' van een te spuiten model, en improviseer met de rest.

Misschien kun je wat verf lenen van een andere bouwer? Het verbruik per model is meestal niet groot.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Nog een voorbeeld van hoe de verfcollectie snel kan groeien. Op het recente IPMS-evenement 'De Start' zag ik een kofferbak met een doosje met daarin verfflesjes met metalen deksels. Het enige wat ik herkende was het 'Polly S' logo, en een vriend is een grote fan van deze verf die al 30 jaar niet meer gemaakt wordt.

Ik zei: "Oh, Polly S!" De kofferbakverkoper reageerde met "Dan mag je het hele doosje meenemen!" Hij had het gekregen van een andere bouwer, en het stond al twee jaar in de weg. Ietwat verbaasd nam ik het mooie kado in ontvangst. Toen ik het later beter bekeek, was 40% Polly-S acrylverf, en de rest was Aeromaster acrylverf, die ook al 20 jaar niet meer gemaakt wordt, maar wel geliefd was.

De Polly-S is naar de fan gegaan, de Aeromaster heb ik zelf gehouden. Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 19:44 pm
Berichten: 3
Hoi,

Bedankt voor de snelle reacties.

Ja mijn focus gaat eerst op de Duitse vliegtuigen tijdens WW2.

Eerst een stuk of 5 vliegtuigen gebouwd, zodoende wou ik een volgende stap maken.
Had al een paar potjes verf gekocht van het merk Tamiya, omdat dit ook naar voren kwam als kwaliteit.
Dus heb wat geoefend, op een vliegtuigje, het verven met de penseel ging wel lekker met deze verf, maar wat streperig en minder goed dekkend.

Ik denk dat ik die verf set maar ga bestellen, die in de link voorbij kwam en ga daar mee oefenen.
Vind het ook niet erg om te investeren, maar wil er ook wel een beetje achter komen, dat ik het in de vingers heb of in de vingers kan krijgen.
Tot nu toe vind ik het prachtig om te doen.

Doel in nu een vliegtuigje volledig in de verf en stickers te zetten.

Groet,

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
MrJanbo1978 schreef:

Ik denk dat ik die verf set maar ga bestellen, die in de link voorbij kwam en ga daar mee oefenen.


LET OP ! Zoals een collega bouwer al zei: dit is de versie voor de airbrush ! Dat was mijn fout om die link te posten, want je gebruikt geen airbrush. Beter bestel je online dezelfde kleuren, maar dan de versie die je met de kwast kunt schilderen.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 19:44 pm
Berichten: 3
Peter schreef:
MrJanbo1978 schreef:

Ik denk dat ik die verf set maar ga bestellen, die in de link voorbij kwam en ga daar mee oefenen.


LET OP ! Zoals een collega bouwer al zei: dit is de versie voor de airbrush ! Dat was mijn fout om die link te posten, want je gebruikt geen airbrush. Beter bestel je online dezelfde kleuren, maar dan de versie die je met de kwast kunt schilderen.

Gr. Peter


Ja klopt ik had het gelezen, heb de kleuren codes uit die set gehaald, en ga die bestellen, ik had inderdaad de suggestie gewekt dat ik de verfset ging bestellen.

groetjes,
Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement