Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha iedereen,

Ik heb altijd gewerkt met Revell Aqua en Vallejo acrylverf op waterbasis maar ik wil de overstap gaan maken naar Tamiya verfjes.
Het gaat om de XF serie die bestaat uit in water/alcohol oplosbare acrylharsen. Schijnt wat heftiger spul te zijn dan waarmee ik voorheen heb gewerkt.
Ik heb mij inmiddels al laten informeren door een vakkkundige over welke filters ik het beste voor mijn halfgelaatsmasker kan gebruiken. Het is mij ook verteld dat ik het beste een afzuigkap kan gebruiken.
Inmiddels heb ik hier en daar al gekeken naar kant en klare modellen, die volgens mij allemaal hetzelfde zijn maar onder verschillende (merk)namen op verschillende sites worden verkocht in oplopende prijzen.
Zo verkoopt Amazon een spuitcabine voor 100 euro die bij bol.com onder een andere naam voor 160 euro verkocht word. Op de site van Airbrush service Almere word een afzuigkap verkocht waarin ook een koolstoffilter zit. Extra reiniging en bescherming dus, maar die is wel een stuk duurder.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met Tamiya verf en het gebruik/aanschaf van een goede afzuigcabine. Ik sta er eventueel ook voor open om er zelf een te maken. Welke spullen/filters kan ik dan het beste gebruiken?
Het bureau in mijn hobbykamer staat naast een raam, waar ik de afzuigslang eventueel door naar buiten zou kunnen leggen. Volstaat het dan om simpelweg het raam open te doen en de slang erdoor naar buiten te leggen of moet ik echt een gat in mijn glas snijden?

Alvast dank!

Groet, Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 8:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik spuit al jaren met een gewone huis, tuin en keuken afzuigkap gebouwd in een houten cabine.
Aan deze zit ook inderdaad een slang en die mik ik door het open raam heen naar buiten.

Zo lang de zuigkracht maar voldoende is om de lucht af te zuigen, dan heb je geen hele bijzondere filters nodig en is het eigenlijk zonde van het geld.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik gebruik ook al vele jaren een spuitcabine die rondom een afzuigkapmotor/blower gebouwd is. Let wel op het vermogen, want dat bepaalt (grofweg) de luchtverplaatsing. Die van mij is 55 Watt. Ik zou nu een iets sterkere kiezen, want als ik 'volgas' een autobody spuit, kan de spuitcabine het niet bijhouden. Maar als je rustig spuit, is het voldoende. Een paar opmerkingen:

- als je kosten wilt besparen, dan kun je ook een gebruikte afzuigkap nemen, uit een keuken die vervangen wordt

- een koolstoffilter is alleen nodig als je de lucht niet naar buiten afvoert

- een gewoon afzuigkapfilter is wel verstandig, om te voorkomen dat de verf neerslaat op de blower, en de aerodynamica ervan verknoeit. Echter, elk filter beperkt de hoeveelheid afgevoerde lucht.

- je kunt de slang inderdaad door een open raam naar buiten leggen, maar realiseer je dat door datzelfde raam ook dezelfde hoeveelheid weer naar binnen gezogen wordt. Je zult dus een bepaald percentage 'spuitlucht' weer naar binnen zuigen, afhankelijk van waar de slang uitmondt. Liefst zo ver mogelijk van het raam dus. Of maak een plankje met een gat erin voor de slang, en zet een ander raam open.

- als je een goede spuitcabine maakt, is een masker niet nodig, dat is dubbel op.

Succes!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik gebruik een tweedehands afzuigkap welke ik op marktplaats heb gekocht voor 10 euro. Ik heb hier filterdoek bij gebruikt en een slang die door een open raam hangt. Werkt fantastisch.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement