Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 nov, 2021 12:54 pm
Berichten: 14
Hallo,

Ik ben nog redelijk nieuw in het spuiten/lakken van modellen (ik schilder altijd enamel verf van Revell met de kwast) en nu kom ik tegen een paar probleempjes aan waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Van wat ik heb gelezen weet ik dat ik Tamiya TS kan spuiten en daar overheen Revell Enamel verf uit van die potjes. Nu heb ik een vraag over het aflakken van mijn model. Kan ik hiervoor https://www.modeltreinstore.nl/revell-34101-1-spuitbus-glanslak-100-ml/ deze lak gebruiken? Ik denk dat Revell enamel verf wel samengaat met een acryl lak van hetzelfde merk (al weet ik dat niet 100% zeker), maar gaat dit ook samen met Tamiya TS lak?

En dan nog iets wat niet echt belangrijk is, maar wel handig om te weten: kan ik met die Revell glanslak ook zelfgemaakte decals coaten zodat de inkt niet uitloopt als ik ze in het water houd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

S. Rebel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Nee. de spuitbus acryl lak van Revell is niet op waterbasis en kan erg agressief zijn voor onderliggende lakken, met name enamel. Altijd oppassen met spuitbus "acryl". Dat is niet de watergedragen acryl zoals die in potjes van Vallejo, Revell Aqua of Tamiya.

De enige echt watergedragen acryl lak die ik tot nu toe gevonden heb en dus niet agressief is, is die van Vallejo.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 nov, 2021 12:54 pm
Berichten: 14
Oke, dus acryl verf in spuitbussen is niet veilig voor enamel en acrylverf uit potjes. Duidelijk.

Dus, even voor de duidelijkheid, als ik enamel en/of acrylverf wil sealen met een matte/glanzende laklaag moet ik
óf de potjes van Revell (https://www.modelbouwverf.nl/clear-gloss-enamel-verf-14ml-revell-rv32101.html?gclid=Cj0KCQiAhMOMBhDhARIsAPVml-GscHVVi3h3sTJ1PmfPabu5_jxM56cbq4D8HIb3btu27B_Xwv0XKtoaAgH4EALw_wcB)

óf de acryl lak van Vallejo (deze? https://www.modelbouwverf.nl/acrylic-matt-spray-varnish-400ml-vallejo-val-28531.html?gclid=Cj0KCQiAhMOMBhDhARIsAPVml-HjJ1fFtT_FP2UMKbenjQ8OZx8dJEySBPiOEIFMS92KLs14mYn0Px8aAkU9EALw_wcB) gebruiken. En met een van die twee kan ik zonder zorgen een laatste bescherm/glanslaag aanbrengen. Zeg ik het zo goed?

PS is die lak van Vallejo ook goed bruikbaar voor het sealen van decals (net geprint of al op het model aangebracht)?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 nov, 2021 12:54 pm
Berichten: 14
Sorry dat ik weer een reactie plaats, maar ik heb weer een vraag, nu over primer.

Op het moment dat ik Tamiya TS verf spuit zonder primer, kan ik het dan veilig afplakken zonder bang te zijn dat de verf loslaat als ik het tape weer weghaal?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Sybe Rebel schreef:
Oke, dus acryl verf in spuitbussen is niet veilig voor enamel en acrylverf uit potjes. Duidelijk.

Dus, even voor de duidelijkheid, als ik enamel en/of acrylverf wil sealen met een matte/glanzende laklaag moet ik
óf de potjes van Revell (https://www.modelbouwverf.nl/clear-gloss-enamel-verf-14ml-revell-rv32101.html?gclid=Cj0KCQiAhMOMBhDhARIsAPVml-GscHVVi3h3sTJ1PmfPabu5_jxM56cbq4D8HIb3btu27B_Xwv0XKtoaAgH4EALw_wcB)

óf de acryl lak van Vallejo (deze? https://www.modelbouwverf.nl/acrylic-matt-spray-varnish-400ml-vallejo-val-28531.html?gclid=Cj0KCQiAhMOMBhDhARIsAPVml-HjJ1fFtT_FP2UMKbenjQ8OZx8dJEySBPiOEIFMS92KLs14mYn0Px8aAkU9EALw_wcB) gebruiken. En met een van die twee kan ik zonder zorgen een laatste bescherm/glanslaag aanbrengen. Zeg ik het zo goed?

PS is die lak van Vallejo ook goed bruikbaar voor het sealen van decals (net geprint of al op het model aangebracht)?


Klopt.

Wel een opmerking over de Revell enamel lak. Ik heb het hier al eens voorbij zien komen en het is mij ook ooit overkomen dat die soms draden kan trekken uit de airbrush. Het is dan net of je spinnewebben zit te spuiten. Geen idee waar het van komt en hoe vaak het gebeurt.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Sybe Rebel schreef:
Sorry dat ik weer een reactie plaats, maar ik heb weer een vraag, nu over primer.

Op het moment dat ik Tamiya TS verf spuit zonder primer, kan ik het dan veilig afplakken zonder bang te zijn dat de verf loslaat als ik het tape weer weghaal?


Dat kan goed gaan maar ligt er wel aan of bijvoorbeeld het oppervlak opgeruwd is, of het oppervlak goed vetvrij was en of het niet te dik gespoten is. En natuurlijk hoe sterk je tape plakt.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2021 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Niks mis met vragen stellen hoor! Maar vergeet niet dat het ook veel vallen en opstaan is. In theorie kunnen bepaalde lakken elkaar wel of niet verdragen, maar in de praktijk hangt het ook af van je eigen spuitkunsten, het onderliggende oppervlak zoals ejk al meldt, of gewoon domme pech/geluk.

Decals printen en coaten is al helemaal een klusje waar de sterren goed voor moeten staan uitgelijnd en Jupiter ook nog eens een goede dag moet hebben. Ik ben zelf gestopt met dat geklooi en besteed het drukken van mijn decals altijd uit. Met een inkjetprinter is het mij nooit goed gelukt, een laserprinter ging beter. Ik zou het gewoon eens uitproberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf aflakken
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2021 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 nov, 2021 12:54 pm
Berichten: 14
Ik heb geen airbrush, vandaar dat ik eigenlijk een lak in een spuitbus zocht. In ieder geval, ik zoek nog wel even verder.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement