Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoogglans effect
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 dec, 2020 18:03 pm
Berichten: 1
Hallo,

Voor een vriend heb ik aangeboden een model van een tram te spuiten aan de buitenkant.

Nu ben ik zelf meer een miniatuurschilder en ik schilder al heel wat jaren met een H&S evolution in combinatie met voornamelijk vallejo acryl verf zoals bijvoorbeeld de game-air.
Alleen is alles bij mij er juist op gericht om matte kleuren te krijgen. Dat past meer binnen het werk dat ik normaal doe. Ik heb dus wel ervaring met spuiten maar niet zoveel ervaring met modelbouw en geen ervaring met hoogglans.

Nu wil ik deze buitenkant spuiten zodat het ook realistisch lijkt, dus in hoogglans. Zouden jullie mij advies kunnen geven welke verf ik daar het beste voor kan gebruiken? Acryl heeft mijn voorkeur, maar als terpentinebasis beter werkt dan is dat ook prima.

BVD voor het meedenken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hoogglans effect
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Ik ben geen expert in airbrush maar heb gemerkt dat het resultaat meer afhankelijk is van hoe je werkt dan van de verf die je gebruikt.
Als er op staat dat het hoogglans is wordt het resultaat ook hoogglans.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hoogglans effect
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Bootjebouwer schreef:
Ik ben geen expert in airbrush maar heb gemerkt dat het resultaat meer afhankelijk is van hoe je werkt dan van de verf die je gebruikt.
Als er op staat dat het hoogglans is wordt het resultaat ook hoogglans.


Met het eerste ben ik het eens, maar met het tweede niet. Als je glansverf te fijn vernevelt, wordt het geen gladde glanzende laag verf. De miniscule verfdruppeltjes drogen dan zo snel, dat er een heel fijn structuurtje ontstaat dat hoogstens een satijnglans geeft. Een gladde glanzende laag verf is sowieso lastig om te bereiken, vaak krijg je een sinaasappelhuid, als je verder gaat juist weer druipers..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hoogglans effect
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik heb goede ervaringen met Tamiya x22

Dit geeft een hoge glansgraad en is na ruime droogtijd (min week op kamertemperatuur) te polijsten tot spiegeloppervlak.

Belangrijkste met airbrushen is een grote nozzle, en lage druk. Hoe hoger de druk des te droger komt de lak op het model en zal dan niet meer uitvloeien.
Begin met een of twee mistlagen. (niet dekkend dus) na een uitdamptijd van een paar minuten dekkende lagen aanbrengen (de x22 lak lijkt soms een beetje melkig te worden qua uiterlijk, maar dit trekt tijdens droging weg. )
Spuit eerst de moeilijke hoekjes en dan de grote vlakken.
(De mistlaag zorgt dat de latere verflagen op het gehele oppervlak grip krijgt. Zo voorkom je in de meeste gevallen zakkers in de lak.)

En probeer het eerst op een proefmodel.

Er zijn ook autobouwers die zweren bij 2K zero paints. Ook hoogglanzend en perfect te polijsten. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. En dit is een oplosmiddel gedragen verf.

Succes! :brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 19 dec, 2020 13:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hoogglans effect
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
robdebie schreef:
Bootjebouwer schreef:
Ik ben geen expert in airbrush maar heb gemerkt dat het resultaat meer afhankelijk is van hoe je werkt dan van de verf die je gebruikt.
Als er op staat dat het hoogglans is wordt het resultaat ook hoogglans.


Met het eerste ben ik het eens, maar met het tweede niet. Als je glansverf te fijn vernevelt, wordt het geen gladde glanzende laag verf. De miniscule verfdruppeltjes drogen dan zo snel, dat er een heel fijn structuurtje ontstaat dat hoogstens een satijnglans geeft. Een gladde glanzende laag verf is sowieso lastig om te bereiken, vaak krijg je een sinaasappelhuid, als je verder gaat juist weer druipers..

Rob


Bedoel je met met het eerste ben ik het eens dat je het ermee eens bent dat ik geen airbrush expert ben? :D
Dat moet wel, want het tweede dat ik beweer is feitelijk hetzelfde als wat jij zegt: dat het staat of valt met de manier van werken.

Maar ik begrijp de verwarring.
Wat ik bedoel is dat TS vraagt welke verf hij moet gebruiken.
En dát maakt, naar mijn ervaring, niet zoveel uit.
Hoogglans is hoogglans.
Bij Tamiya, Revell, Humbrol en vergeet vooral Motip niet.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement